Dřívějšímu podepsání kolektivní smlouvy bránily neshody mezi jednotlivými odborovými centrálami – především postoj Federace strojvůdců – odmítající původně navržený text. Kolektivní dohoda tak byla podepsána až 16. května 2005 poté, co se zástupci jednotlivých odborových centrál dokázali shodnout na textu dohody vycházejícího z kompromisního návrhu předloženého zprostředkovatelkou.
Platná kolektivní dohoda přináší zaměstnancům Českých drah, a.s., například následující sociální jistoty:
- 5% nárůst platů zaměstnanců Českých drah, a.s. pro rok 2005 (průměrný plat v roce 2004 činil 18 340 Kč).
- Zkrácený – až 36 hodinový pracovní týden (s odlišnostmi podle jednotlivých profesí).
- Delší dovolená, která zůstává zachována v celé délce přesto, že prvních 5 měsíců roku nebyla kolektivní smlouva podepsána.
Kromě výše uvedených garantovaných zaměstnaneckých výhod bylo dalším závěrem kolektivního vyjednávání vznik společné pracovní skupiny složené se zástupců vedení společnosti a jednotlivých odborových centrál. Jejím úkolem bude mimo jiné připravit s platností od 1. ledna 2006 novelizovanou verzi Sborníku prací, který zohlední změny u jednotlivých profesí. Ty byly vyvolány transformací Českých drah v uplynulých letech. Aktualizovaný sborník by měl přispět k dalšímu zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců Českých drah, a.s.
České dráhy, a.s., po podepsání Kolektivní smlouvy neuvažují o rychlejším snižování počtu zaměstnanců. Celkový počet zaměstnanců v letošním roce klesne v souladu s přijatým podnikatelským plánem o 6 tisíc.
Petr Šťáhlavský
Tiskový mluvčí Českých drah, a.s.