Stavební firma se totiž oproti ostatním podnikatelským subjektům ve své činnosti značně odlišuje třeba od obchodní společnosti nebo výrobního podniku. Z toho vyplývají také odlišná rizika, která se běžně nepojišťují, jako je poddolování nebo odstřel, dále pak i výše škody, která může činností stavební firmy vzniknout. „Ještě nedávno jsme „jako pojišťovací makléři“ diskutovali se stavebními firmami o výši pojistného krytí a obhajovali požadavky zahraničních investorů na pojištění stavebních firem s limitem pojištění odpovědnosti v řádech stamilionů Kč a výše. V současné době s přibývajícími případy vysokých škod se zkušenosti velkých zahraničních investorů potvrzují,“ říká Ing. Zdeněk Voharčík, jednatel společnosti GrECo, International, poradenství pro riziko a pojištění s.r.o.
Bilance železničního neštěstí
Podle dostupných informací se na celém případu pádu mostu ve Studénce podílejí České dráhy jako hlavní poškozený, investor, dodavatel a subdodavatel, mající objektivní odpovědnost za škody jako dopravce. Způsobené škody se pohybují kolem 150 mil. Kč na vlakové soupravě, 70 mil. Kč na železničním svršku, k tomu připočítejme několika milionovou škodu na nákladech na odklonění provozu. Odhad v současné době činí kolem 200 – 250 mil. Kč. Zemřelo zde 7 osob a kolem 70 osob utrpělo různá zranění. Náklady na léčení zranění, eventuální náklady na trvalých následcích, odškodnění pozůstalých po obětech neštěstí a odškodnění osobní újmy odhadujeme co nejníže, tedy kolem 40 mil. Kč. Poškození samotného spadlého mostu je odhadováno na 60 mil. Kč. Celkem jde tedy o škodu zhruba ve výši 400 mil. Kč.
Kdo to zaplatí?
Majetkovou škodu Českých drah, škodu na zdraví a odškodnění pozůstalých uhradí pojištění Českých drah. Škoda na mostě samotném pak může být hrazena z pojištění investora, dodavatele či subdodavatele. Vždy záleží na dodavatelských smlouvách, v nichž bývá stanovena povinnost pojištění stavby, tedy stavebně montážní pojištění. Pokud v tomto konkrétním případě pojišťovna za České dráhy vyplatí např. 240 mil. Kč, bude podle zákona požadovat regres po subjektu, který škodu zavinil a který za ni odpovídá. Další pojišťovna dodavatele vyplatí za poškození mostu částkou 60 mil. Kč a rovněž bude hledat viníka, aby mohla svůj regres uplatnit. Bude-li shledán jako viník konečný subdodavatel, budou obě pojišťovny po něm požadovat vyplacení pojistného plnění zhruba ve výši 400 mil. Kč.
Vzhledem k tomu, že u všech částek jde pouze o odhady, které se mohou ještě značně měnit, jeví se požadavky na pojištění odpovědnosti s vyšším limitem, než je v současnosti běžné, jako více než vhodné. Pojištění tedy představuje možnost řešení obdobných složitých situací a dokáže zamezit i možné likvidaci stavební firmy.