Hlavní navigace

Jen spolupráce vede k úspěšnému boji proti padělkům

Blíží se konec roku a s ním roste i počet nákupů. Občané by měli být ostražití, aby nekoupili padělek. Problém ochrany duševního vlastnictví se netýká jen České republiky, ale je celosvětový. Plagiáty dokáží postupně zničit zdravou ekonomiku kteréhokoliv státu.

Sdílet

Padělky originálních výrobků se dnes dostávají na na pulty kamenných obchodů a do obchodních řetězců. Dochází ke změně portfolia sortimentu falzifikátů. Na trh se dostávají nejen výrobky, které vlastníkům ochranných známek způsobují nemalé finanční újmy, ale které zejména mohou být pro spotřebitele škodlivé nebo dokonce i životu nebezpečné. Zvyšuje se „kvalita“ padělků. Na trhu se objevují padělky, které již nejsou na první pohled rozpoznatelné od originálních výrobků, jejich pravost často rozpoznají jen specializovaní pracovníci majitelů práv.

„Ze všech orgánů státní správy a samosprávy zapojených do boje s problematikou plagiátorství považujeme za nejkvalitnější spolupráci s Celní správou České republiky a Českou obchodní inspekcí. Jedině koordinovaná spolupráce státních orgánů a výrobců napomáhá úspěšnému odhalování padělků,“ hodnotí situaci JUDr. Vít Bárta, generální ředitel společnosti ABL.

„Vynalézavost nelegálních výrobců při dovozu, distribuci a prodeji padělků nepolevuje. Plagiáty nejsou pouze dováženy ze třetích zemí, ale už i vyráběny přímo na území Společenství. V některých případech i u nás. Dokládá to řada celníky odhalených nelegálních továren a manufaktur v několika krajích České republiky,“ dodává plk. Ing. Miroslav Nováček, zástupce Celní správy ČR.

„Zřetelně se ukazuje, že právě opakované a cílené kontroly přinášejí požadovaný výsledek. V současné době i díky spolupráci se živnostenskými úřady dochází k častějšímu tlaku na provozovatele tržišť, aby své doklady a informace o prodávajících měli v pořádku,“ vysvětluje RNDr. Jana Příhodová, ústřední ředitelka České obchodní inspekce.

„Naší snahou je upozornit obyvatele České republiky na problémy, které souvisí s plagiátorstvím a porušováním práv vlastníků ochranných známek. Když odmyslíme finanční stránku věci, je celá záležitost především o způsobu myšlení, chování a přístupu, který mají zákazníci k nákupu svého oblečení a obuvi. Chceme zákazníkům nabízet především kvalitu, kterou od značky očekává. Stejně tak je pro nás důležité, abychom si byli jistí, že při výrobě produktu nebylo zneužito dětské práce, což jako značky Puma celosvětově odmítáme a při nákupu originálního oblečení také garantujeme. Na výrobě padělků se naopak často děti podílejí, a proto se nemůžeme nijak podílet na další distribuci tohoto zboží,“ vysvětluje Ing. Miroslav Ryba, generální ředitel PUMA ČR.

Společnost PUMA ČR se rozhodla přes některé námitky i nadále důsledně likvidovat padělky svého zboží. Věnování zabavených padělků značky PUMA například na charitu je pro firmu nepřijatelné. Po diskusi s Českou obchodní inspekcí věnuje PUMA namísto rozdávání zadržených padělků na dobročinné účely nadaci Slunečnice, originální oblečení značky PUMA v celkové hodnotě 723.816 Kč. „Raději investujeme do vytvoření loajality k naší značce 3 koruny za každý zadržený kus plagiátu než abychom podporovali myšlenku, že rozdávat padělky je morální a společensky tolerantní,“ vysvětluje Ing. Miroslav Ryba, generální ředitel PUMA ČR.

Je nutné si uvědomit, že v boji s padělky se nejedná o boj s jednotlivci, ale s dokonale organizovanými skupinami a v určitých aspektech tak jde o boj s organizovaným zločinem. Jeden ze základních nástrojů v boji s plagiáty je vyzrálost společnosti. Pokud lidé budou odmítat napodobeniny originálních výrobků a uvědomí si, že jde také o velmi nebezpečné plagiáty léků, bude boj bezpečnostních složek státu s falsifikátory snazší a mnohem účinnější.

Hlavním cílem činnosti ABL v boji s plagiátorstvím je především zaměření detektivní a analytické činnosti nejen ke stánkovému prodeji, ale rovněž k dovozcům, výrobnám, skladovým prostorům, obchodním řetězcům. Ve spolupráci se státními orgány jde o zajištění co největšího množství plagiátů v oběhu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).