Ján Čarný jmenován generálním ředitelem MasterCard Europe na Ukrajině

Český manažer tak bude řídit tři klíčové trhy ve střední a východní Evropě – Ukrajinu, Českou republiku a Slovensko. Ukrajina s počtem 36 milionů vydaných platebních karet představuje pro karetní asociace i pro celý bankovní sektor obrovský potenciál. V počtu karet na jednoho obyvatele převyšuje Ukrajina například i Polsko.

Sdílet

Ján Čarný, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko se s platností od 1. září 2007 stal generálním ředitelem zodpovědným také za řízení aktivit na Ukrajině. Společnost MasterCard Europe založila v letošním roce pobočku v zemi s největším potenciálem v rámci východní Evropy. Tento potenciál vychází nejen z velikosti země, ale také z množství disponibilních přírodních i lidských zdrojů. Studie společnosti The Economist Intelligence Unit zpracovaná v dubnu 2007 předpokládá v následujících několika letech (2007 – 2009) stabilní růst HDP Ukrajiny v průměrné výši 6 % ročně.

Dle statistik Národní banky Ukrajiny je v zemi vydaných v tuto chvíli necelých 36 milionů platebních karet, což při počtu obyvatel 47 milionů představuje téměř 0,8 karty na jednoho obyvatele. Jen pro srovnání, v Polsku připadá na jednoho obyvatele zhruba 0,5 karty a na jednoho Čecha představuje tento poměr necelých 0,9 platební karty.

Ján Čarný pracuje u společnosti MasterCard od roku 1999, kdy se stal ředitelem pobočky MasterCard Europe zodpovědným za Českou republiku, Slovensko a vybrané banky v rámci regionu střední a východní Evropy. Od ledna 2005 do května 2007 pracoval Ján Čarný ve Varšavě a jeho zodpovědnost v rámci MasterCard Europe zahrnovala rovněž Polsko. S finančními trhy ve střední a východní Evropě má tedy již řadu zkušeností.

Ke svému novému působení na ukrajinském trhu Ján Čarný poznamenal: „Platební karty nejsou na Ukrajině neznámým produktem, což potvrzují i konkrétní čísla o počtu doposud vydaných karet. Velmi důležitá pro nás však bude edukace směřující k jejich používání. Doposud byly platební karty především prostředkem, jak se dostat k penězům (příjmům) uloženým na běžném účtu v bance a většina transakcí tak měla zatím podobu výběrů hotovosti z bankomatů. Jednou z našich priorit na Ukrajině tak bude především podpora a popularizace přímého placení kartami.“

„Doposud nevyužitý potenciál představují na Ukrajině především karty kreditní jakožto prostředek k nezajištěným půjčkám. Z údajů Národní banky Ukrajiny vyplývá, že zhruba 80 % vydaných karet na Ukrajině tvoří zatím karty debetní. Velký potenciál vidíme rovněž v co-brandových platebních kartách, které nejen že přináší svým držitelům dodatečné výhody a slevy, ale zároveň napomáhají v jejich edukaci. Co-brandové platební karty totiž přesouvají používání platebních karet od výběrů z bankomatů k transakcím za zboží a služby u obchodníků,“ dodává Ján Čarný, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku, Slovensko a Ukrajinu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).