ČS stále čeká na odpověď ministra financí. Připravila návrh pro ČBA.

Česká spořitelna zatím neobdržela reakci ministra financí Bohuslava Sobotky na dopis ze čtvrtka 2. června 2005, v němž ministra vyzvala k ustavení Pracovní skupiny pro banky a jejich klienty, která bude pracovat pod vedením vlády.

Sdílet

Česká spořitelna věří, že Česko má nyní jedinečnou příležitost zlepšit postavení klientů ve finančních službách a vytvořit tak modelový příklad pro přístup ke klientům v i dalších průmyslových odvětvích, jak v České republice tak v ostatních zemích Evropské unie, řekl Jack Stack, předseda představenstva a generální ředitel České spořitelny. Účastníci debaty – jimiž jsou nezbytně vláda, zástupci klientů, Česká bankovní asociace a doufejme že také antimonopolní úřad – by měly být připraveni sestavit společně agendu Pracovní skupiny a rychle přinést výsledky. Nacházíme se na rozcestí. Jedna cesta vede k rychlé aktivitě, spolupráci a lepším podmínkám pro klienty. Druhá vede k nepochopení, cenové regulaci a nekonečným hádkám, řekl.

Ve lhůtě 90 dní by mohli účastníci debaty dosáhnout konsensuální dohody, jejíž závěry bude možné okamžitě realizovat a zlepšit tak řadu oblastí, které se dotýkají českých spotřebitelů. Tato příležitost se nemusí opakovat, pokud se všichni účastníci nezapojí. Tato iniciativa je míněna jako upřímný zájem o zlepšení postavení klientů, nikoli jako součást předvolební kampaně.

I. Pracovní skupina pro banky a klienty musí mít širokou agendu, která se bude týkat finančních služeb a zlepšení postavení klientů. Každý z účastníků by měl do této agendy přispět. Česká spořitelna navrhne České bankovní asociaci (ČBA) následující body:

  • Vytvořit Kodex práv klientů;
  • Vytvořit Záruky ochrany klientských informací;
  • Omezit finanční dopady na klienty způsobené odcizením nebo ztrátou karty;
  • Sestavit srozumitelné smlouvy;
  • Vytvořit Osvětový program pro klienty o finančních službách, aby si mohli vybrat produkty a služby plně v souladu se svými zájmy;
  • Jasně definovat výpočet úroků u všech produktů, aby bylo možné sazby lépe porovnávat;
  • Změny v sazebníku hlásit veřejnosti s předstihem 60–90 dní;
  • Omezit podmínky, za nichž se banky mohou odvolat proti rozhodnutím Finančního arbitra;
  • Definovat pravidla pro řešení stížností;
  • Omezit byrokratičnost způsobenou českými legislativními nařízeními atp. ČS očekává, že ostatní účastníci debaty také přijdou se svými vážně míněnými návrhy.

II.Agenda Pracovní skupiny je mnohem širší, než body, které navrhuje Ministerstvo financí ČR. Pracovní skupiny se bude zabývat návrhy ministerstva na:

  • Přenositelnost čísla účtů;
  • Sjednocení názvů produktů a služeb;
  • Jednodušší výměnu banky;
  • Zajištění informací klientům o konkrétních dopadech z cenových změn;
  • Srozumitelnost cen balíčků;
  • Informace o stížnostech.

III. Ze 16 návrhů Ministerstva financí ČR jsou dva zvláště problematické:

  • Zrušení poplatků;
  • Bezplatné transakce nebo transakce za výši nákladů pro státní instituce.

Tyto návrhy znamenají centrální plánování a začátek opětovného znárodnění bankovního sektoru, řekl Jack Stack. Vláda přivedla v 90. letech bankovní sektor téměř ke krachu, české daňové poplatníky stálo jeho ozdravění stovky miliard korun. Vláda nemá co mluvit do poplatků soukromých firem. Pokud to dělá, je to cenová regulace a je to v přímém rozporu s pravidly tržního hospodářství, dodal.

IV. Antimonopolní úřad je vítaným účastníkem. Antimonopolní úřad může do debaty v mnohém přispět a může se mnohé naučit – jde o vývoj české ekonomiky a o to, že Pracovní skupina chce během 90 dní přinést větší transparentnost a férovost trhu.

Klára Gajdušková
tisková mluvčí České spořitelny, a.s.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).