Čeští podnikatelé volí nejabsurdnější povinnost

(Praha, 20. září) - Projekt Absurdita roku 2007 se blíží do finále. Česko bude tak již za tři týdny znát nejabsurdnější podnikatelskou povinnost vůči státu a úřadům. O tom, která z nich nakonec získá titul Absurdita roku 2007 rozhodne hlasování veřejnosti mezi sedmi nominovanými povinnostmi na webových stránkách www.firmaroku.cz a také www.iHNed.cz. Cílem této doprovodné akce letošních soutěží PX Firma roku a Makro Živnostník roku je nejen upozornit na vysokou administrativní zátěž podnikatelů a živnostníků, ale také přispět k jejímu skutečnému snížení.

Sdílet

“Velké množství potvrzení, výkazů a hlášení, které malí a střední podnikatelé musejí zpracovávat a o jejichž účelovosti a potřebnosti lze vážně pochybovat, je zatěžuje nejen časově, ale hlavně finančně. Pomohla by už jen lepší vzájemná komunikace státních orgánů mezi sebou. Po úřadech by měly obíhat dokumenty, nikoli lidé,“ uvedla k tomuto problému generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Eva Svobodová.

Údaje shromážděné ministerstvy dokládají, že zákony a vyhlášky nařizují podnikatelům 2168 administra­tivních povinností, které je ročně zatěžují částkou více než 86 miliardy korun. „Podrobný pohled do této analýzy státu ukazuje, že zdaleka ne všechny povinnosti jsou zde podchyceny a správně vyčísleny. Nicméně je dobře, že vůbec něco podobného vzniklo,“ řekla manažerka soutěží Firma roku a Živnostník roku Soňa Kotrbová. Prostor pro snižování administrativní zátěže podle ní spočívá především ve změně způsobu předávání informací, v rušení nadbytečných informačních povinností, snižování počtu dotčených skupin podnikatelů či snížení frekvence zasílání těchto informací.

Návrh nominací na Absurditu roku

1.  Cizinci na služební cestě

V případě, že podnikatel zaměstnává pracovníka, který není občanem České republiky, musí oznámit úřadu práce, že tento zaměstnanec odjel na pracovní cestu, pokud tato cesta trvá v rozsahu 7 až 30 kalendářních dnů. Dobrá rada pro podnikatele proto zní. Ušetříte si jeden papír, pokud cizince vyšlete na pracovní cestu na méně než týden nebo rovnou na více než měsíc.

Tato povinnost vychází ze zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti. Konkrétně jde o § 93 odst. 2

2.  Evidence kontrol

Zákon ukládá povinnost každému podnikateli vést evidenci o kontrolách, které proběhly v jeho provozovně na zdravotní nezávadnost a jakost. Absurdní je na tom zejména duplicita činnosti podnikatele a kontrolních úřadů. Ještě, že nemusí podnikatelé vést evidenci úplně o všech kontrolách, které u nich proběhnou.

Tato povinnost vychází ze zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích Konkrétně jde o § 3 odst. 2 písm.d

3.  Doklady na provozovně

Povinnost zajistit, aby na provozovně, ve které je prodáváno zboží nebo poskytována služba, byly kontrolnímu orgánu k dispozici doklady prokazující způsob nabytí prodávaného zboží nebo materiálu používaného k poskytování služeb. Pokud máte jako podnikatel kancelář a účetní sedí hned vedle provozovny, pak budiž. Ale kopírujte a převážejte všechny doklady, když prodáváte zboží na různých místech.

Tato povinnost vychází ze zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání Konkrétně jde o § 31 odst. 3

4.  Převod nemovitostí

Poplatník předkládá správci daně z převodu nemovitosti: daňové přiznání, ověřenou kopii listiny, která je titulem pro změnu vlastnického práva a také znalecký posudek o ceně nemovitosti. Podnikatel tak neplatí pouze daň z převodu nemovitosti, která je již sama poněkud zvláštní daní, ale aby úřadům dokázal, že zaplatí správnou výši daně, musí si nechat vyhotovit na vlastní náklady znalecký posudek.

Tato povinnost vychází ze zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí. Konkrétně jde o §21 

5.  Odměny za notářské služby

Založení, zrušení nebo změna právní formy obchodní společnosti nebo družstva, ale i osvědčení o těchto právních skutečnostech musí být provedeno prostřednictvím notáře. Když pomineme, že už tento způsob povinnosti nemá při existenci vlastních právníků opodstatnění, absurdní je zejména způsob výpočtu odměny pro notáře. Podle vyhlášky je zde rozhodující základní kapitál, nikoliv tedy například počet stran a s tím spojený skutečný výkon nebo čas strávený touto prací. Společnost s vyšším kapitálem tedy zaplatí více, i když je ostatní text smlouvy naprosto shodný.

Tato povinnost vychází z vyhlášky Ministerstva spravedlnosti č. 73/2001 Sb., o odměnách a náhradách notářů a správců dědictví. Konkrétně jde o § 5 odst. 3

6.  Volné pracovní místo

V případě, že se vytvořilo či uvolnilo pracovní místo, je zaměstnavatel povinen tuto skutečnost oznámit do deseti dnů úřadu práce a to včetně charakteristiky volného místa. A možná nikoho nepřekvapí, že neprodleně pak musí podnikatel oznámit také obsazení tohoto místa. Ještěže výběr pracovníka zůstává na něm.

Tato povinnost vychází ze zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti. Konkrétně jde o § 35 odst. 1

7.  Stánek na výstavě

Chce-li podnikatel vyjet na výstavu, prodejní prezentaci nebo pouť, musí nahlásit 3 dny dopředu svůj záměr živnostenskému úřadu v místě, kde je umístěna jeho trvalá provozovna. Vlastně by měl oznámit rovněž ukončení cesty a tím i dočasné provozovny. Vzhledem k absurdnosti této povinnosti není až tak překvapivé, že se tato povinnost příliš nedodržuje a živnostenské úřady nejsou ve výkladu a shromažďování těchto informací jednotné.

Tato povinnost vychází ze zákona č. 455/1991 Sb. Zákon o živnostenském podnikání Konkrétně jde o § 17 odst. 1 a odst. 2

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).