„Takové pohodlí, jako v pendolinu, jsme za posledních 30 dnů nezažili“, komentoval cestu spojem SC Pendolino Aleš Loprais. Jeho strýc a současně také úspěšný závodník z dřívějších ročníků dakarské Rallye k tomu dodává: „Pendolino zachránilo náš dnešní program v Praze. Včera jsme zůstali uvězněni na letišti v Bruselu, náš let do Prahy byl neustále odkládán až byl nakonec zrušen. Podařilo se nám zajistit si místo v letu do Vídně, odtud jsme pak autem v noci přejeli domů na severní Moravu, a po krátkém zastavení doma přesedli na pendolino a odcestovali do Prahy.“
Spoj SC 502, kterým Aleš a Karel Lopraisovi dnes cestovali, byl přitom vyprodán – České dráhy včera i dnes zaznamenaly výrazně vyšší zájem o cestování vlakem. Zejména na dálkových trasách Praha – Ostrava a Praha – Brno dávají cestující přednost spojům SC Pendolino a vlakům EC a IC před komplikovanou cestou osobním automobilem.
Zpět do Ostravy pak Aleš a Karel Lopraisovi cestují DNES z Prahy Holešovic spojem SC 511 s odjezdem v 15.26 hodin. Příjezd spoje do stanice Ostrava hlavní nádraží je podle jízdního řádu v 18.45 (Fotopříležitost: Aleš a Karel Lopraisovi by měli cestovat v 1. voze soupravy).
Osobní doprava ČD – včera i dnes provoz v celé síti; zvýšený zájem o jízdu vlakem
I přes včerejší velmi nepříznivé počasí a husté sněžení nemusely České dráhy zastavit či omezit provoz na žádné trati v České republice. Pokud docházelo ke zpožděním, tak pouze z důvodů nutnosti vymetat padající sníh z výhybek tak, aby šla stavět vlaková cesta – což znamená určitou časovou prodlevu. Všichni cestující byli nicméně dopraveni do svých cílových stanic; na řadě míst jezdily vlaky bez zpoždění.
Výrazně vyšší zájem o železniční dopravu byl zaznamenán zejména u dálkových spojů. Spoje SC Pendolino přepravily rekordní počet cestujících – spoje z a do Ostravy a Bratislavy byly takřka vyprodány, celkem cestovalo těmito vlaky o cca 1000 cestujících více než v běžné dny. U ranního spoje SC Slovenská strela s odjezdem ze stanice Brno hlavní nádraží v 7.07 přistupovalo ve směru do Prahy téměř 100 cestujících; spoj byl takřka kompletně obsazen.
I dnes evidují České dráhy zvýšený zájem o přepravu vlakem. České dráhy přitom denně například mezi Prahou a Ostravou či Prahou a Brnem nabízejí kapacitu až 10 tisíc míst v obou směrech – a to ve vlacích všech kategorií. Jízdní doba nejrychlejších spojů Praha – Ostrava je 3 hodiny 9 minut, u trasy Praha – Brno to pak jsou přibližně 2 hodiny 20 minut.
České dráhy doporučují všem cestujícím, aby věnovali zvýšenou pozornost aktuálnímu jízdnímu řádu svých spojů. Dotaz na aktuální polohu vlaku je možné vznést na zákaznické lince 840 112 113 nebo přes internetovou stránku Českých drah www.cd.cz. Přes plný provoz v celé sítí mohou nastávat dílčí odchylky od jízdního řádu způsobené právě zvýšenou potřebou čištění vlakové cesty od sněhu – zejména v časech silnějšího provozu.
České dráhy vyhlásily na řadě míst 2. stupeň zimních opatření (nasazení vyššího počtu technických a lidských zdrojů) právě s cílem zabezpečit co největší plynulost provozu vlaků.