Do projektu byly zapojeny: Česká republika, Francie, Maďarsko, Itálie, Portugalsko a Slovinsko. Předmětem projektu byl jak sektor telekomunikačních služeb pevných i mobilních sítí, tak i internetového broadband (xDSL) připojení.
V oblasti pevných linek se český trh vyznačuje velmi vysokou cenou za přenos telefonního čísla, která brzdí konkurenci. Chce-li spotřebitel změnit operátora a ponechat si své číslo, musí nový operátor zaplatit původnímu částku v řádu tisíců Kč, kterou obvykle naúčtuje spotřebiteli. Tak vysoký poplatek spotřebitele od možnosti změny operátora jednoznačně odrazuje a ostatní operátoři se pak soutěže o zákazníka z řad běžných spotřebitelů příliš aktivně neúčastní
, popisuje nežádoucí stav Tomáš Liškutín, který se v SOS zabývá telekomunikacemi. Významný počet uživatelů (jen za rok 2006 cca 500.000) odhlašuje pevné linky, nejsou spokojeni s vysokými cenami tarifních paušálů a s cenou za volání z pevné linky na mobilní telefon.
Mobilní telekomunikační trh si díky soutěži tří operátorů, z nichž žádný není dominantní, vede ve srovnání s ostatními zeměmi dobře. Aktuálně se na půdě Evropské komise připravuje pro Evropský Parlament návrh regulace roamingových cen, které jsou v rámci EU nepřiměřeně vysoké, ceníky českých operátorů nejsou v tomto výjimkou. Problematický zůstává také přenos čísla. Do komplikací se spotřebitelé dostávají zejména kvůli nepřiměřeným smluvním pokutám, pokud mají uzavřenu smlouvu na dobu určitou, nebo pokud jsou byť o jediný haléř v mínusu na předplacené SIM kartě
, doplňuje Liškutín.
ADSL se těší v České republice stále větší oblibě, avšak ve srovnání s ostatními zeměmi je podíl dominanta Telefonica O2 (dříve Český Telecom) na ADSL trhu velmi vysoký, což svědčí o nízkém rozvoji konkurenční soutěže. Spotřebitelé operátorům nejčastěji vytýkají rozdíl mezi skutečnou rychlostí připojení a rychlostí inzerovanou. Ne zcela jasné jsou spotřebitelům podmínky (tzv. fair use policy), za kterých může operátor zákazníkovi rychlost snížit
, uvádí Liškutín.
Problém všech oblastí nejen českého telekomunikačního trhu jsou call centra a reklamační oddělení. Spotřebitelé po telefonu dostávají často sliby a nekonkrétní informace, přičemž nemají možnost zkontrolovat podmínky a ceny aktivovaných služeb, následně se v případě reklamace ocitají v důkazní nouzi.
Jedním z návrhů pro Český telekomunikační úřad na další zlepšení ochrany spotřebitele bude zahájení pravidelných konzultací ČTÚ se zástupci spotřebitelů. K četným stížnostem by pak pro nalezení řešení byla vyvolána diskuze s veřejností a dalšími státními orgány. Důležitým návrhem je vytvoření internetového portálu, kde by ČTÚ poskytoval objektivní a nestranné informace o telekomunikačních službách. Spotřebitelé by zde měli najít všechny aktuální nabídky operátorů, srovnání cen a kvality poskytovaných služeb, ale také např. porovnání všeobecných smluvních podmínek
, uzavírá Liškutín.