Hlavní navigace

České dráhy uzavřely obchodní smlouvy o dopravní obslužnosti se všemi kraji – objem financí je vyšší než loni

České dráhy jsou pro kraje výhodnější partner než ostatní dopravci – kraje platí míň a cestující dostávají lepší servis.

Sdílet

Jako poslední v pořadí uzavřely České dráhy smlouvu o regionální dopravní obslužnosti pro rok 2006 s Ústeckým krajem. Dohodnutá částka je ve výši 375 milionů Kč, což oproti loňskému roku představuje o 40 milionů Kč více. Podpisem smlouvy s Ústeckým krajem se současně uzavřel proces podpisů smluv o regionální dopravní obslužnosti mezi kraji a Českými drahami pro letošní rok.

Smlouvy mezi kraji a Českými drahami jsou přitom klasickými obchodními smlouvami (nikoli dotacemi), které kraj dle zákona uzavírá jako zákazník a České dráhy stejně jako ostatní dopravci v tomto vztahu vystupuji jako dodavatel regionální dopravy.

„Celkový objem financování regionální dopravní obslužnosti se oproti loňskému roku zvýšil o 67 milionů Kč a dosáhl hodnoty 4,428 miliardy Kč. Současně dohody o dopravní obslužnosti s jednotlivými kraji se podařilo oproti loňskému roku uzavřít ve zcela jiné atmosféře vzájemně oceňovaného partnerství. Kraje se chopily role zákazníka, který se za vyčleněné finanční prostředky snaží nakoupit pro své obyvatele co nejlepší rozsah dopravní obslužnosti; České dráhy se naopak soustředily na maximální přidanou hodnotu pro zákazníka – kombinaci dobré ceny a kvalitních služeb doplněné o další služby“, říká Jiří Kolář, náměstek generálního ředitele Českých drah.

Navýšením objemu prostředků pro financování regionální dopravy zaznamenaly České dráhy výrazný podnikatelský úspěch ve zcela liberalizovaném prostředí trhu železniční dopravy. V porovnání s loňským rokem vzájemná jednání dala mnohem větší prostor pro uplatnění připomínek občanů – koncových cestujících a České dráhy společně s kraji připravily taková schémata spojení, která výrazně lépe odpovídají aktuálním přepravním potřebám a požadavkům cestujících. To se ve většině případu promítlo již do přípravy jízdního řádu platícího od 11. prosince loňského roku; případně do první změny jízdního řádu platné od konce února 2006.

Zkušenost z Karlovarského kraje: spolupráce s Českými drahami je pro kraje výhodnější – ostatní dopravci jsou dražší

Výrazně dražší je pro kraje spolupráce s jinými dopravci, než jsou České dráhy. Prokázala to například skutečnost z Karlovarského kraje, kde kraj – podle zveřejněných informací – například společnosti Viamont platí za ujetí jednoho kilometru přibližně o 22 kč více než Českým drahám (Cena za jeden kilometr Viamont – 74,60 Kč; cena za jeden kilometr ČD – 52,30 Kč). Skutečnost, že ještě v rámci letošního grafikonu zajišťují také na trati Karlovy Vary – Mariánské Lázně provoz České dráhy umožnila kraji v rámci letošního rozpočtu ušetřit částku až 10 milionů Kč, které by jinak kraj musel zaplatit společnosti Viamont. Na trati nyní zajišťují provoz České dráhy, a to proto, že společnost Viamont si včas nezajistila od SŽDC kapacitu vlakové cesty. Cena, za kterou dopravu České dráhy zajišťují, je stejná jako v minulosti a současně výrazně nižší, než společnost Viamont nabídla v rámci výběrového řízení. V letošním roce navíc na trať vyjedou zcela nové motorové soupravy Českých drah, Regionova. Tím, že zůstává navíc zachován síťový charakter regionální železniční dopravy, mají cestující možnost využívat veškerých cenových výhod – včetně různých síťových slev – jako je například Kilometrická banka, SONE+, či od 1. června nově celosíťový doklad In-karta s aplikací In-gold (předprodej za zvýhodněnou cenu začíná již od 1. května 2006).

Rok 2006: nová zákaznická strategie osobní dopravy, nová vozidla – jednoznačná orientace na zákazníka

Další konkrétní výhody pro kraje a cestující chystají České dráhy v letošním roce. Masivní modernizaci vozového parku pro regionální a lokální tratě zahájí 5. května převzetí první sériové motorové jednotky Regionova, kterých České dráhy v letošním roce nasadí do provozu celkem 20 kusů. Prvními třemi kraji, kde budou jednotky Regionova nasazeny do provozu jsou Zlínský, Karlovarský a Královéhradecký kraj. Ještě v průběhu letošního roku bude do provozu uvedena také třívozová verze jednotky Regionova (dva motorové vozy a jeden vložený), která začne obsluhovat regionální tratě v Libereckém kraj. Během následujících tří lety by těchto motorových vozů mělo být nasazeno do provozu více než stovka. Lokální tratě v ČR tak z hlediska vozového parku projdou kompletní modernizací.

Všechny dodané jednotky Regionova jsou již automaticky součástí konceptu „Regionovou Vaším krajem“, kdy každý vlak nese přídomek vyjadřující jeho příslušnost k danému kraji, dále znak příslušného kraje, logo, a prostor pro informační materiály propagující například turistické zajímavosti v daném kraji. Kraj tak nezískává jenom vlak, ale jednoznačnou přidanou hodnotu, kterou mu ČD tímto nabízejí navíc.

Další novinkou bude nasazení patrových pantografových jednotek řady 471 v Moravskos­lezském kraji. Zde se počítá s jejich uvedením do provozu v druhém pololetí letošního roku – a to například na dopravním rameni Opava Východ – Ostrava Svinov (přestupní uzel pro spoje SC Pendolino) – Český Těšín – Mosty u Jablůnkova. Pokračovat bude rozšiřování jejich provoz v okolí Prahy.

Vedle modernizace vozidel a nádražní infrastruktury v rámci strategie Živá nádraží dokončují České dráhy zcela novou ZÁKAZNICKOU STRATEGII OSOBNÍ DOPRAVY. Její hlavní pilíře budou stát na rozdělení a jednoznačné identifikaci produktů osobní dopravy (regionální i dálkové) v očích zákazníka (kraj, ministerstvo dopravy i koncový cestující). Ten by měl jednoznačně vědět, jaký typ služby si v každém z daných segmentů kupuje. Cestující se tak dočkají zavedení efektivních systémů příměstské železniční dopravy známých například ze zahraničí (S-Bahn), efektivního propojení regionální a dálkové dopravy s cílem minimalizovat dojezdové časy, nabídky zcela nových přepravních produktů, které v CŘ doposud neexistovaly, či výrazné úpravy doposud nabízených služeb – tak aby byly zákaznicky ještě více atraktivnější a zákazník vždy věděl, proč se rozhodnout právě pro České dráhy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).