Hlavní navigace

České dráhy stály u zrodu evropské Charty cestujících

České dráhy budou při zpoždění v mezinárodní dopravě při vracet až pětinu jízdného.

Sdílet

České dráhy, jako jedna z členských železnic EU, patří mezi společnosti zakládající Chartu cestujícího v mezinárodní dopravě. Tímto dokumentem se evropské železnice hlásí k vyšší odpovědnosti vůči svým zákazníkům za vysoký standard přepravy především v oblasti přesnosti spojů bez ohledu na hranice v rámci EU.

Charta cestujícího začíná platit 1. ledna 2005. V případě, že v novém roce použije cestující v mezinárodní dopravě denní vlak, který má zpoždění více než 60 minut, nebo noční spoj, jež má zpoždění více než 120 minut, přísluší mu odškodnění ve výši 20 procent jízdného. Nárok na odškodnění vzniká cestujícím, pokud cestují v mezinárodní přepravě a mají zakoupenou mezinárodní jízdenku, jejíž cena je v jednom směru nejméně 50 Euro. Odškodnění se nevztahuje na mezinárodní síťové jízdenky (např. EuroDomino, InterRail) ani na cestující, kteří mezistátní spoj využívají s vnitrostátními jízdenkami. Nárok na odškodné není ani v případech, kdy zpoždění nebylo zaviněno železniční společností. Jde například o zásah policie, zpoždění v důsledku nehody, sebevražedného pokusu, živelné pohromy atp.

Nárok na odškodné se uplatňuje u železnice vydávající jízdenku, a to do dvou měsíců ode dne, kdy se cesta uskutečnila. Odškodnění se zpravidla provádí prostřednictvím cenných poukázek, jež je možné použít na železnici, která je vystavila. V případě ČD, a.s., se v současné době připravují podmínky pro poskytování odškodného a o těchto skutečnostech budeme informovat.

ČD, a.s., kompenzují také zpoždění u některých vnitrostátních vlaků a jízdenek. Ve vlacích EuroCity a InterCity má cestující při zpoždění 60 a více minut nárok na vrácení příplatku ve výši 60 Kč. Pokud cestující odmítne z důvodu zpoždění cestovat jakýmkoliv vlakem, pak má nárok na návratek jízdného v plné výši. Stát po dopravcích požaduje, aby v takových případech mohl zákazník odmítnout cestu až po 60 minutách, ČD , a.s., samy tuto lhůtu zkrátily na jakékoliv zpoždění, např. i 5 minut. Pokud cestujícímu z důvodu zpoždění ujede přípoj a on se vzdá cesty a rozhodne se vrátit do výchozí stanice, pak má také nárok na návratek jízdného v plné výši a České dráhy, a.s., ho navíc přepraví zdarma do nástupní stanice.

Uplatnění Charty cestujícího v mezinárodní dopravě nebude mít na ČD, a.s., nijak mimořádný dopad, neboť zpoždění vlaků nad 60 minut je zcela výjimečné a obvykle není způsobeno problémy železnice, ale mimořádnostmi, na něž se nevztahuje nárok na odškodnění (nehodou, sebevražedným pokusem či v důsledku živelné pohromy). Vlaky ČD jezdí dlouhodobě s přesností kolem 90 procent.

Petr Šťáhlavský
tisk. odd. ČD, a.s.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).