Hlavní navigace

Česká republika je pro investory sedmou nejatraktivnější zemí na světě

Praha, 28. června 2006 - Podle průzkumu mezinárodní poradenské společnosti Ernst & Young je Česká republika pro investory sedmou nejatraktivnější zemí na světě. V čele žebříčku se drží Spojené státy a Čína. Z regionů je pro investory i nadále nejatraktivnější Evropa, protože spojuje výhody vyspělého západoevropského trhu s dynamickým růstem střední a východní Evropy.

Sdílet

Průzkum provedený společností Ernst & Young vychází z údajů o investicích realizovaných v roce 2005 a zprostředkovává názory 1019 dotázaných investorů na to, jak je pro ně Evropa atraktivní a jaké má z jejich hlediska přednosti, případně nedostatky. Za nejatraktivnější země považují investoři Čínu a Spojené státy (41 %). Obliba Číny však oproti roku 2005 poněkud poklesla, zájem o ni ztrácejí především velké nadnárodní společnosti.

„Česká republika si udržela svou pozici z roku 2005 a opět se umístila na 7. místě.Ze středoevropských zemí je na druhém místě za Polskem. Vyniká také v počtu pracovních míst vytvořených díky zahraničním investicím a v roce 2005 získala nejvíce investic do automobilového průmyslu ve střední Evropě,“ uvádí Dirk Kroonen, vedoucí partner Ernst & Young v České republice.

Z regionů mají investoři největší zájem o Evropu. Západní Evropu uvedlo mezi třemi nejatraktivnějšími regiony 68 % respondentů, střední a východní Evropu 52 % dotázaných investorů. Investory lákají nízké náklady rozvíjejících se ekonomik, proto se zaměřují na střední a východní Evropu jakožto geograficky bližší alternativu Číny. Česká republika například figuruje i v desítce zemí světa pro investice do výrobních podniků (7. místo) a call center (8. místo).

Druhá část průzkumu, zaměřená na zrealizované investice, ukázala, že Evropa získala v roce 2005 rekordní počet přímých zahraničních investic. V roce 2005 bylo v Evropě sjednáno 3066 investičních projektů. První místo si stále drží Velká Británie, jejíž podíl na nových investicích je 18,2 %. Česká republika se se 116 projekty a podílem 3,8 procenta umístila na sedmém místě. Největším investorem v České republice je Německo těsně následované Japonskem, což je v porovnání s mírou japonských investic ve zbytku Evropy unikát. Ve většině případů se přitom jedná o zcela nové projekty.

Česká republika je v Evropě jedničkou, pokud jde o investice do automobilového průmyslu. Na dalších příčkách se umístily Slovensko a Polsko. „Střední a východní Evropa je atraktivní pro všechny velké výrobce automobilů – především díky své, kvalifikované pracovní síle, nižším výrobním nákladům a blízkosti západoevropským trhům,“ komentuje Tomáš Hruda, generální ředitel agentury CzechInvest. „Pozitivní na tomto odvětví je, že zahrnuje celou řadu různých sektorů – od plastů a elektroniky až po textil a je v něm velmi široké uplatnění pro vyspělé technologie. Koncentrace tohoto průmyslu tak zakládá potenciál pro další projekty, které mohou být menší objemem, ale významné z technologického hlediska“ dodává Tomáš Hruda.

Nejvíce pracovních míst nově vytvořených přímými zahraničními investicemi vzniklo v roce 2005 ve střední a východní Evropě. V rámci tohoto regionu si jednoznačně nejlépe vedly Polsko a Česká republika (16 438 míst).

„Průzkum u většiny evropských zemí ukázal paradoxní rozpor mezi jejich renomé v investorské komunitě a skutečným objemem investic. Česká republika, která má u investorů z evropských zemí čtvrtý nejlepší image, je v reálném objemu investic až na sedmém místě,“ dodává Dirk Kroonen. Podobně to vypadá i s Polskem nebo Německem. Je tedy na těchto zemích, aby své renomé dokázaly zúročit v konkrétních investičních projektech.

„Pro udržení konstantního přílivu investic a zejména zvyšování podílu technologicky vyspělých projektů bude klíčové, aby se v co nejkratší době uskutečnily zásadní reformy sociálního systému, který bude motivovat lidi k práci a zároveň i systému vzdělávání tak, aby bylo možné pružněji reagovat na poptávku ze strany těchto společností. Velmi podstatné také budou zásahy ve prospěch snížení administrativy spojené s podnikáním,“ dodává Tomáš Hruda.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).