Česká klientela se tak mění velmi výrazně. Mladá generace si uvědomuje, že nad vším již nestojí stát se svou pomocnou rukou a že nic není zadarmo. Dnes je velmi důležité vzdělání, které posune hodnotu jedince na pracovním trhu, a od toho se pak odvíjí zbytek. „Dnes už každý ví, že dobré vzdělání je základ. Máte dobrou práci nebo dobrý nápad, získáte prostředky, pak přiro-zeným vývojem přijde nějaká hypotéka – byt nebo dům, zajištění bydlení. V určitém okamžiku začnou prostředky přebývat. Čím rychleji si člověk uvě-domí, co si v západní Evropě a Americe lidé již dávno uvědomují, že jim nikdo nic zadarmo nedá, tím dříve budou moci myslet na vlastní blahobyt a připravovat si portfolio na důchod,“ doplnila Štefaňáková.
Vše je pak otázkou diverzifikace portfolia, je rozumné nechat si nějakou likviditu na nepředvídané výdaje a zbytek s rozmyslem investovat. „Čeští klienti jsou stále sofistikovanější, hledají si informace a učí se. Nechtějí se nechat napálit a hledají nejlepší rozložení rizika vzhledem k zisku. České investice jsou prozatím spíše konzervativní, ale to je dáno vývojem. Do bu-doucna vidím hlavní sílu v dnešní mladé generaci, která se stále více zajímá o investice, zjišťuje si podrobnosti a nebojí se riskovat a generovat tak i lec-kdy výrazně vyšší zisky,“ dodala Alena Štefaňáková, ředitelka oddělení Pri-vate Banking, Commerzbank AG.
„Pomalu se to v Česku začíná měnit, lidé si začínají uvědomovat, že inves-tice budou dříve nebo později důležité. Dříve jsme byli zvyklí opřít se o stát, práva byla zaručena, práce zajištěna, bydlení zaručeno. Teď teprve se tento pohled mění, když se v médiích popularizuje penzijní reforma,“ řekla Alena Štefaňáková, ředitelka oddělení Private Banking.