„Je vidět, že Češi přistupují k financování vánoc zodpovědně a zbytečně se nezadlužují,“ komentuje výsledky průzkumu Milan Řezníček, produktový manažer oddělení kreditních karet Citibank. „Pokud už sáhnou k úvěrovému produktu, pak preferují kreditní karty, které je při dodržení splátkové kázně nezatíží žádným úrokem. Navíc využívání kreditní karet s sebou přináší celou řadu slev a dalších benefitů. Konkrétně u Citi kreditních karet mohou klienti využívat slevy ve výši až 25 % u obchodních partnerů Citi Clubu,“ dodává Milan Řezníček. Podle průzkumu kreditní kartu používá zhruba třetina lidí. Významně častěji domácnosti s příjmem mezi 30–40 tis. Kč.
Právě Citibank se podařilo v druhé polovině letošního roku u kreditních karet dosáhnout rekordní akvizice nových klientů. „Měsíc co měsíc zaznamenáváme větší zájem o kreditní karty a očekáváme, že příznivé tempo růstu klientského portfolia udržíme i v nadcházejícím roce 2011,“ dodává Milan Řezníček, produktový manažer oddělení kreditních karet Citibank.
Vánoce hodláme „pořídit“ za necelých devět tisíc korun
V souvislosti s vánočními svátky plánují letos lidé utratit podobné částky jako v minulých letech. Podle průzkumu Citibank hodlají do dárků investovat 4 724 Kč (pro srovnání v roce 2008 to bylo o cca 500 Kč více – tedy 5 236 Kč). Další plánované výdaje související s vánočními svátky zůstávají stejné, nebo se mírně zvyšují. Za potraviny průměrný Čech letos utratí 2 586 Kč (v roce 2008 to bylo 2 583 Kč), za nealko nápoje 448 Kč (v roce 2008 to bylo 399 Kč), za alkoholické nápoje 562 Kč (v roce 2008 to bylo 567 Kč), za další výdaje včetně nákupu stromečku 577 Kč (v roce 2008 to bylo 500 Kč). Celkový plánovaný účet za letošní vánoce je o 388 Kč nižší, než v roce 2008.
Své výdaje kvůli svátkům omezí zhruba 2/5 lidí. Významně častěji toto deklarují ženy a domácnosti s příjmem do 20 tis. Kč. Oproti roku 2008 ke změně nedošlo, kvůli Vánocům se omezuje přibližně stejný počet lidí.
Kamenné obchody nevynecháváme
U Vánočních dárků stále převládá nakupování v obchodech, ale zhruba čtvrtina lidí nakupuje alespoň část dárků na Internetu. Významně častěji jsou to lidé do 44 let.
Všechny dárky na Internetu kupuje jen menšina lidí, ani ti nejmladší zatím kamenné obchody nevynechají.
Na vzorku 1 014 respondentů průzkum pro Citibank zpracovala společnost STEM/MARK, a.s.