Hlavní navigace

ČD Cargu rostou tržby, masivně investuje do obnovy vozového parku

Všechny klíčové ukazatele nákladní dopravy Českých drah už třetím rokem vykazují výrazný růst. ČD Cargo loni přepravilo 91,6 milionů tun nákladu a tržby dosáhly 17,7 miliard korun, což je o 450 milionů více než v roce 2006.

„Výsledky nákladní dopravy za rok 2007 jsou povzbuzující. Skutečnost, že nám třetím rokem rostou přepravní výkony i tržby je jasný důkaz toho, že restrukturalizace Českých drah pokračuje správným směrem,“ komentuje výsledky loňského hospodaření nákladní dopravy ČD generální ředitel Josef Bazala.

„Díky vyšším tržbám z nákladní dopravy a zároveň lepším výsledkům osobní dopravy, kterou již nebylo potřeba tolik dofinancovávat, jsme mohli konečně masivněji investovat do modernizace nákladního vozového parku. Do nákupu 300 nových vozů a kompletní obnovy více než 1 300 starších vozů prostřednictvím oprav a modernizací jsme loni investovali přes 1,5 miliardy korun. Tyto investice jsou také hlavním důvodem, proč nákladní dopravě klesá účetní zisk. Ten však z ekonomického hlediska není jediným ukazatelem zdraví firmy, v tomto případě proto, že se provádějí investice, které budou zhodnoceny v budoucnosti.“

V letech 2001 až 2004 se nákladní vlaková doprava pod hlavičkou Českých drah potýkala s nedostatkem provozuschopných vozů, protože se na jejich obnovu nedostávalo finančních prostředků. To činilo problémy například při přepravě kalamitního dříví a jiných mimořádných událostech. „Právě proto bylo, a stále je, jednou z priorit vozový park co nejdříve doplnit. V příštích dvou letech proto investuje nově vzniklá akciová společnost ČD Cargo do obnovy přibližně 3 miliardy korun. Již letos by se měl počet provozuschopných vozů nákupem, modernizací a opravami zvýšit o 3 000 na zhruba 27 tisíc celkem,“ dodává Josef Bazala.

Oddělení ČD Cargo do samostatné společnosti je výsledkem druhé etapy restrukturalizace Českých drah. K vyčlenění došlo 1. prosince 2007. Podle podnikatelského plánu chce ČD Cargo, a. s., v roce 2008 zvýšit přepravu nákladů na 92 milionů tun, tržby by měly vzrůst na 18,7 miliard korun.

V roce 2006 proběhla obnova vozového parku například nákupem nových vozů následujících řad a počtu: Habbillnss 200 vozů, Tadgnss 70 vozů, Sggmrss 50 vozů a dále modernizací následujících řad vozů: Tams 186 vozů, Falls 160 vozů, Eas 56 vozů a dalších.

V roce 2007 se investice týkají nákupu nových 300 kontejnerových vozů řady Sgg(m)rss a dále modernizace následujících řad vozů a jejich počtu: Kils 263, Roos 124, Eas 98, Falls 90.

V roce 2008 budou modernizovány například vozy těchto řad a počtu: Eas 516 vozů, Falls 360 vozů, Roos 175 vozů, Zaes 100 vozů a Tams 350 vozů. Dále budou provedeny rekonstrukce a modernizace hnacích vozidel následujících řad: 20 lokomotiv 163/363, 24 kusů řady 181/182 nebo 8 lokomotiv753/754 a současně zajištěny opravy a revize dalších vozů.