Od 15. ledna 2006 by spotřebitelé měli mít možnost si vzít své mobilní číslo a odejít s ním k jinému operátorovi. Získají tak možnost zvolit si pro sebe ze všech operátorů nejvýhodnější nabídku, i pokud nechtějí měnit číslo, což vždy znamená řadu nepříjemných komplikací.
O tom všem rozhodl Český telekomunikační úřad již v červenci. Nerozhodl však dostatečně detailně o řadě podstatných okolností, které však budou pro spotřebitele při přenášení čísla rozhodující:
- cena za přenesení by od něho neměla odrazovat, jako tomu je na pevných linkách, a měla by se s ohledem na nižší kupní sílu obyvatelstva a i nižší náklady operátorů pohybovat pod celoevropským průměrem 11 €;
- proces přenášení by měl být uživatelsky přátelský, aby přenesení bylo možné provést bez opakovaných návštěv operátorů a složitého papírování;
- doba přenosu by měla být co nejkratší, protože zdlouhavost procedury odrazuje;
- bezpečnost musí být dostatečně zajištěna, aby spotřebitelé až následně nezjistili, že jejich číslo někdo přenesl za ně, aniž by o to žádali, jak se již opakovaně stalo s volbou a předvolbou operátora v pevných sítích.
Podle informací, které má SOS od mobilních operátorů, se tito stále neshodli na všech těchto zcela klíčových otázkách z pohledu spotřebitelů, ačkoliv do startu přenositelnosti zbývají pouhé dva měsíce.
SOS žádá Český telekomunikační úřad, aby se aktivním přístupem zasadil o prosazení přenositelnosti v podobě, která bude skutečným přínosem pro spotřebitele,
apeluje na příslušný dozorový úřad Karel Pavlík z SOS a dodává: Některé evropské směrnice bývají bohužel přebírány spíše jen formálně bez významného pozitivního dopadu na spotřebitele. Věříme, že to nebude tento případ a spotřebitelé budou z přenositelnosti profitovat díky lepším nabídkám operátorů za nižší ceny.