Nejčernějším měsícem byl loni z hlediska počtu škod březen (24 764). Historie se opakuje, protože i v roce 2003 se nejvíce havárií přihodilo v březnu, snad proto, že po oba roky se po několika jarních dnech zima znovu přihlásila a řidiče na silnicích překvapila.
Naopak nejméně pojistných událostí bylo evidováno v červenci (18 789) a v předchozím roce v srpnu. Prázdniny a dovolené se v počtu hlášení už poněkolikáté projevily spíš pozitivně.
A jak dopadla statistika podle značek? Například v nejkritičtějším březnu se ve výčtech nejčastěji opakovala Škoda (4328 případů), po ní následoval koncernový kolega VW (1668) a na třetím místě byl Ford (1413). Počty nejvíce nabouraných značek aut víceméně kopírují jejich poměr na našich silnicích. Kupodivu i tak bezpečný vůz, za který je vydáváno Volvo, se do seznamu zapsal 114×, Moskvič naopak pouze jedenkrát. Domníváte se, že Jaguar je vůz několika vyvolených? Zřejmě nikoliv, protože jen během 31 dnů skončilo plných deset hlášení jejich majitelů v Klientském servisu České pojišťovny.
Co se týče poměru havarijního pojištění a povinného ručení, ještě před čtyřmi lety Česká pojišťovna likvidovala z povinného ručení dvojnásobný počet škod, než z havarijního (139 544 : 63 814). Od té doby se však rozdíl pomalu stíral a v loňském bylo poprvé škod z havarijního pojištění více (128 434) než z povinného ručení (128 038).
Zajímavý byl také pomyslný souboj mezi vozy firemními a soukromými. Zatímco auta soukromých majitelů se ještě před třemi lety podílela na dopravních nehodách necelou třetinou, v loňském roce to byla více než polovina všech škod (131 990).
Výrazný nárůst Česká pojišťovna zaznamenala i v počtu havárií tahačů a autobusů. Kromě toho, že stoupá jejich četnost, rapidně se zvyšují hlavně náklady. U tahačů činil meziroční nárůst 33%, u autobusů dokonce 51%.
Klientský servis České pojišťovny už eviduje první stovky škod roku 2005. Jeho pracovníci doufají, že letošní roční bilance bude snad příznivější.
Václav Bálek
tiskový mluvčí ČP