Přihlášku, která plně odpovídá podmínkám výběrového řízení, podala česká společnost, která je ve stoprocentním vlastnictví skupiny Aeroflot. Přihláška obsahuje prvotní podnikatelský plán, který dokládá záměr Aeroflotu zachovat postavení ČSA jakožto českého národního dopravce se základnou na letišti Praha – Ruzyně. Tento prvotní podnikatelský plán současně obsahuje směry souběžného rozvoje obou společností v případě realizace prodeje.
V souladu s evropskými předpisy není Aeroflot jakožto společnost se sídlem mimo EU oprávněn odkoupit v Českých aeroliniích (ČSA) vyšší než 49% podíl. Proto hodlá Aeroflot uzavřít partnerství s českou (nebo evropskou) společností, s níž by vstoupil do druhé etapy privatizace.
Pokud české orgány akceptují přihlášku Aeroflotu, budeme moci analyzovat informace získané v data roomu a na základě podrobného podnikatelského záměru vypracovat závaznou nabídku v souladu s podmínkami výběrového řízení,
uvedl Valerij Okulov, generální ředitel Aeroflotu.
V porovnání s evropskými dopravci patří Aeroflot k nejrychleji rostoucím společnostem. Díky synergickému efektu spojenectví Aeroflotu a Českých aerolinií mohou obě společnosti očekávat nárůst ziskovosti.
Plány Aeroflotu s ČSA
Pokud Aeroflot zvítězí ve výběrovém řízení, zachová ČSA jako vlajkového dopravce České republiky. ČSA si ponechají svoji značku, identitu i tradice. Získají schopnost operovat v podstatně širším rozsahu a budou mít lepší přístup k tranzitu v Rusku a v dalších bývalých sovětských republikách. ČSA by létaly daleko za Moskvu. Cestující Aeroflotu zároveň získají lepší přístup k řadě destinací v Evropě.
ČSA je z ekonomického a tržního pohledu největší a nejstabilnější leteckou společností ve střední Evropě. Spojení Aeroflotu a ČSA a vzájemný rozvoj sítě svých destinací, povede ke zvýšení ziskovosti obou společností a k nezanedbatelnému synergickému efektu. Spolupráci jsme zahájili dávno před tím, než se objevily jakékoli globální aliance. A nyní, když obě společnosti náleží ke stejné globální alianci SkyTeam, toho máme ještě více společného,
tvrdí Okulov.
Aeroflot a letiště Ruzyně
Aeroflot hodlá privatizovat pouze ČSA. Ohledně mezinárodního letiště Praha-Ruzyně žádné takové plány nemá. A to i přesto, že se na letišti očekává podstatný podnikatelský růst. Aeroflot se bude nadále věnovat pouze svému oboru podnikání, tj. letecké dopravě, nikoli provozování letišť.
Postavení ruské vlády v Aeroflotu
Z jedenácti členů představenstva zastupují ruskou vládu jen tři. Zbývajících osm členů představenstva jsou nezávislí členové a zástupci menšinových akcionářů. Ruská vláda je tedy v představenstvu Aeroflotu zastoupena méně než 30 % členů, přestože v Aeroflotu vlastní 51% podíl. Záměrně totiž dává přednost nezávislým členům představenstva, aby komerční zájmy společnosti nebyly zastíněny politickými zájmy vlády. To je zásada podnikové politiky a kultury Aeroflotu, jež vychází z mezinárodně uznávaných pravidel vedení podniků.
V souladu s evropskými pravidly není Aeroflot jakožto společnost, která nemá sídlo v EU, oprávněn koupit v ČSA vyšší podíl než 49 %. Totéž platí pro účast ve výkonných orgánech ČSA.
Bezpečnost a kvalita v Aeroflotu
Společnost podstoupila nezbytné audity v souladu s nejpřísnějšími mezinárodními standardy. Aeroflot úspěšně absolvoval mezinárodní bezpečnostní audit IOSA (IATA Operational Safety Audit – audit provozní bezpečnosti IATA). Používá moderní systém řízení kvality. Naše škola palubního personálu je velice dobrá a je uznávána na celém světě. Za posledních 15 let nebylo zaznamenáno žádné vážnější neštěstí, při němž by došlo ke ztrátám na životech.
Finanční situace Aeroflotu
Po finanční stránce je na tom Aeroflot dobře. V září začal s úvěrovým portfoliem na nulové výši a rok 2008 dokončil s se ziskem v přibližné hodnotě 300 milionů USD.