Dnešní zákazníci využívají zařazování svých nabídek nejen do oborů, který k textu inzerátu logicky patří, ale i do neutrálních podoborů. Ke svým inzerátům připojují i reference na společnost a ilustrační obrázky dokreslující jejich činnost. Typická firma vkládá dnes své nabídky opakovaně, pravidelně – například každé dva týdny – a vkládá jich větší počet. Dále také hodně specifikuje své nabídky, aby jich mohla vkládat víc
, popsal spolumajitel nejstaršího tuzemského B2B tržiště ABC Českého Hospodářství Predrag Dukič.
Naopak se během posledních pěti let nezměnila široká plejáda firem přes internetová tržiště. Nejvíc reakcí tržiště registruje u firem s širokým sortimentem – hutní materiál, strojní výroba, reklamní předměty, dřevovýroba, nábytkářské firmy, reklamní předměty, stavební firmy a jakákoli výroba na zakázku. Mezi klienty B2B tržiště ovšem patří například i pohřební služba.
Na internetovém tržišti jsme začínali jako i mnoho ostatních poměrně opatrně. Sem tam nějaká nabídka z naší strany. Zákazníci reagovali také zřídka, byla patrná konzervativnost a obliba ve starých formách informování zákazníků. V současnosti máme nabídky na mailu denně, je jich hodně a jsou už jen z relevantních oblastí. Oceňujeme především přehlednost s jednoduchou možností rozklikávání do dalších podrobností. Každý týden najdeme nové zákazníky a získáváme zároveň nové kontakty
, vysvětlil Mojmír Böhm, jednatel společnosti REMS Česká republika, která se věnuje výrobě specializovaného profesionálního nářadí.
Rozvoj vysokorychlostního připojení k internetu výraznou měrou otupil nedůvěru k internetovému připojení. Kromě rizik spojených s vytáčeným připojením – například přesměrování na speciálně placené linky – jsou jasně stanovené náklady spojené s připojením a pohodlí dané rychlostí. Pokud má dnes firma nedůvěru k využívání internetu, je to dané spíše nedůvěrou k výpočetní technice obecně. V současnosti jde už jen o velmi ojedinělé případy.
I v současnosti se ale nedá říct, že obchodování přes internet je vhodné pro každého. Malé firmičky s hodně specifickou výrobou a jasně definovanými stálými klienty nebo například autosalony, vzdělávací agentury, překladatelské služby nebo umělecké agentury nebudou přes tržiště realizovat velké výhody. Obecně se zdá, že tržiště využijí spíše výrobní a obchodní firmy
, připustil Predrag Dukič.
Typickým klientem internetového tržiště je podle Dukiče menší firma od jednoho zaměstnance až po velkou firmu s tisícovkou zaměstnanců. Na tržišti realizuje dnes navíc obchody celý top management – od majitelů firem, přes jednatele, šéfy marketingu a obchodu až po office managery. U velkých firem pak většinu obchodů realizují zásobovači.
Realizovat obdobné nákupy přes B2B tržiště je pro poptávající velmi jednoduché. Stačí vložit poptávku a správně ji umístit do oboru, kterého se týká. Denně se rozesílá 21 tisíc mailů více než 28tisícům aktivních uživatelů. Poptávky je možné zadávat zdarma – stejně tak prohlížet nabídky ostatních klientů. Placené služby tržiště se vztahují jen na možnost zadávat do systému vlastní nabídku a dostávat relevantní poptávku z oboru klienta v předstihu
, uzavřel Predrag Dukič, spolumajitel internetového tržiště ABC Českého Hospodářství.