Velké firmy již dávno pochopily, že musí obhájit svoji existenci nejen jako zdroje peněz pro akcionáře, ale především jako společensky přínosného subjektu. Proto již několik let dominuje komunikaci a prezentacím těchto firem fenomén CSR – Společenské odpovědnosti organizací.
Ve světě se výrazně mění přístupy moderního managementu. Čím dál více je zřejmé, že veřejnost vnímá firmy nejen jako dodavatele výrobků a služeb, ale posuzuje i jejich vliv na místní komunitu a jejich ochotu spolupodílet se na řešení problémů udržitelného rozvoje,
vysvětluje JUDr. Robert Szurman, předseda Rady kvality ČR Prioritní už není jen okamžitá maximalizace zisku, nýbrž i jeho dosahovaní v dlouhodobé perspektivě. A to je možné jen s dobře propracovanou strategií společenské odpovědnosti
.
CSR se stává jednou z klíčových položek konkurenceschopnosti a patří k nejvíce komunikovaným aktivitám firem. Zákazníci ve vyspělých zemích silně vnímají její význam a proto výrazně ovlivňuje i jejich nákupní preference. Dá se předpokládat, že se tento trend velmi brzy projeví i u nás.
Tento vývoj reflektuje i Rada kvality ČR a proto s podporou MPO přináší podnikatelům nový program – Národní cenu za společenskou odpovědnost organizací. Jedná se o výzvu pro organizace, které nad rámec stanovených legislativních požadavků realizují aktivity, které jsou prospěšné nejen pro ně samé, ale i pro jejich zaměstnance, obchodní partnery i širokou veřejnost.
Model hodnocení CSR v rámci Národní ceny se odvíjí od platných mezinárodních standardů. Vítěz Národní ceny za společenskou odpovědnost je schopen plnit i kriteria Evropské ceny za společenskou odpovědnost i získat auditorské osvědčení podle standardu GRI, který je v současné době celosvětově uznávaným prestižním oceněním konceptu společenské odpovědnosti.
Více informací na: www.narodnicena.cz.
Národní ceny kvality jsou každoročně předávány ve slavnostním prostředí Španělského sálu za účasti předsedy vlády.