Rok 2024 přinesl v České republice nebývalý růst živelních škod, když meziroční nárůst dosáhl 63 procent. A to je číslo „jen“ za 1. pololetí, situace se zářiovými povodněmi samozřejmě dále zkomplikovala.
Například pojišťovna Kooperativa živelných škod po této kalamitě registruje dalších více než 17 tisíc. Rozsáhlé povodně opět ale potvrdily, že řada domů a domácností nebyla dobře pojištěna. Největším problémem je nedostatečná pojistná částka, tedy tzv. podpojištění.
„Bohužel se potvrdily naše předpoklady. Ze škod, které jme řešili a řešíme, je podpojištěno přes 60 % rodinných domů, přičemž téměř polovina z těchto nedostatečně pojištěných nemovitostí je podpojištěna o 30 a více procent. A několik set jich je podpojištěno dokonce z 50 a více procent. Přitom mít svoji nemovitost správně pojištěnou by měla být samozřejmost,“ říká ředitel Centra likvidací Kooperativy Ondřej Poul.
Příčina je často v tom, že některé smlouvy jsou prostě staré, třeba i 10 či 15 let. „Z naších údajů jasně vidíme, že toto podpojištění se týká především starších smluv. Podíváme-li se třeba na smlouvy sjednané 2014, tedy 10 let staré, míru podpojištění 30 a více procent najdeme skoro u poloviny. Tento problém samozřejmě dále zhoršila inflace v posledních třech letech a prudký růst zejména cen stavebních materiálů a prací vysvětluje ředitel Úseku neživotního pojištění Kooperativy Luboš Hudec.
Pojišťovny proto apelují, aby si klienti nechali své smlouvy zkontrolovat. „Rodinné rozpočty jsou napjaté, ale jsem přesvědčen, že když má klient vůli to řešit, společně určitě najdeme cestu. Jako příklad bych dal třeba využití vyšší spoluúčasti. Nízká spoluúčast je fajn, když se rozbije okno nebo indukční deska, ale na druhou stranu takové škody klient ve většině případů zvládne uhradit bez větších problémů sám. Když ale přijde živelní pohroma a zničí dům, je to škoda úplně jiného, a pro rodinný rozpočet leckdy devastujícího, rozsahu. Při takové škodě už nevadí, že máte spoluúčast 10 či 20 tisíc, za kterou mimochodem získáte velice zajímavou slevu na pojistném, ale hlavně stále můžete mít smlouvu s dostatečnou pojistnou částkou. Osobně doporučuji spojit se se svým pojišťovacím poradcem nebo nám napsat či zavolat,“ zdůrazňuje L. Hudec.
A jak to také může dopadnout, když se pojištění neřeší delší dobu? „Řešili jsme případ rodinného domu, který je pojištěn na hodnotu 6,5 milionu Kč, ale současná pojistná částka by měla být okolo 12 milionů Kč. Smlouva je staršího data, v posledních dvou letech jsme klientovi nabídli úpravu smlouvy a indexaci, která by mu zajistila odpovídající navýšení pojistné částky, ale ani jedné nabídky klient nevyužil. Pojistné plnění tedy na opravu nebude stačit, skoro polovinu bude muset dát ze svého,“ uvádí O. Poul.
Problém nízkých pojistných částek, které neodpovídají ceně majetku, vzniká i při řešení menších škod. V těchto případech má pojišťovna právo snížit pojistné plnění ve stejném poměru, v jakém je pojistná částka k hodnotě nemovitosti. Tedy jde-li podpojištění 50 % (např. majetek za 5 milionů Kč pojištěn pouze na 2,5 milionu Kč), vyplatí pojišťovna i při menší škodě pouze 50 % pojistného plnění. „Kdyby vyplatila 100 % byť menší škody, logicky by znevýhodnila klienty, kteří mají odpovídající pojistnou částku (a tedy také platí dvojnásobné pojistné), což je nepřípustné. Když si pojistíte dům na polovinu, je to vlastně jako když si pojistíte jen polovinu cihel či polovinu střechy,“ doplňuje O. Poul. „A proto se neustále snažíme tuto situaci řešit. Zejména tím, že naši pojišťovací poradci se svými klienty tento problém intenzivně diskutují.
Je důležité pojištění pravidelně, například každé dva roky, aktualizovat. Zároveň můžete získat novější produkt pojištění majetku s dalšími výhodami, u Kooperativy například s řadou zajímavých domácích asistencí a cykloasistencí zdarma. Máte-li pocit, že jste pojištění majetku delší dobu neřešili, ozvěte se nám. Poradcům, mailem, telefonem, jakkoli. Společně situaci napravíme. A každý klient by měl využít také automatickou indexaci smlouvy. Pojišťovna totiž inflaci a související faktory neustále vyhodnocuje a nabízí klientům aktualizace pojistných částek, limitů plnění a pojistného v závislosti na inflačním vývoji. Stačí, když klient s indexací vyjádří souhlas a jeho pojištění se pak již může aktualizovat automaticky,“ dodává L. Hudec.