Online podepisování v businessu aneb Jak to s ním je?

Autor: Pixabay.com
Elektronický podpis je tématem posledních let, jeho úkolem je usnadnit nám komunikaci. Běžný člověk ho využije zejména při komunikaci s úřady, ale co firmy? Jejich agenda je mnohem rozsáhlejší, k čemu ho mohou využít?
7. 11. 2024
pr článek

Sdílet

Když se řekne elektronický podpis

Elektronický podpis rozhodně není jen nascanovaný obrázek podpisu, jak si mnozí myslí, jde o označení specifických dat, která v počítači nahradí váš vlastnoruční podpis. Tento kousek binárních dat můžete připojit k dokumentu, slouží jako nástroj pro identifikaci a autentizaci v internetovém prostředí. Práce s ním závisí na vygenerovaném certifikátu od poskytovatele certifikační služby.

Jaké má elektronický podpis využití?

Běžný občan si jeho využití umí představit zejména v komunikaci s úřady, celou řadu výhod ale přináší i do oblasti podnikání. Je jedno, zda jde o malou nebo větší společnost, elektronický podpis se dá v businessu využít k:

  • Elektronickému podepisování smluv bez toho, abyste je museli tisknout a setkávat se tváří v tvář nebo si je posílat poštou. Uzavření smluv s obchodními partnery je tak rychlejší a efektivnější, šetří vám čas i peníze.
  • Podepsání a odeslání důležitých dokumentů, jako jsou nejrůznější smlouvy nebo žádost o úvěr.
  • Podpisu a odeslání faktur a dalších finančních dokumentů.
  • Ověření identifikace zákazníků při nákupu nebo podepisování smluv o dodávkách.
Autor: Pixabay.com

Jak použití elektronického podpisu v obchodní sféře funguje?

Pojďme se prakticky podívat na to, jak vám elektronický podpis může usnadnit například podpis smlouvy s obchodním partnerem. Dosud bylo zapotřebí připravit návrh smlouvy, ten s obchodním partnerem probrat, zapracovat tam úpravy, smlouvu vytisknout, potkat se a podepsat ji. Díky elektronickému podpisu je to mnohem jednodušší.

Obchodník otevře dokument, doplní do smlouvy konkrétní údaje a odešle ji ke schválení nadřízenému nebo právníkovi. Oběh dokumentů firmou si můžete po celou dobu hlídat, takže přesně víte, kde a u koho se dokument nachází. Po schválení putuje dokument k podpisu. Samozřejmě tomu elektronickému. Vy ho můžete podepsat z jakéhokoli místa, kde se právě nacházíte a z jakéhokoliv zařízení. Druhé straně následně přijde e-mail s odkazem k podpisu smlouvy. Učinit tak může po ověření přes SMS, BankID nebo použitím vlastního podpisového certifikátu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).