Hlavní navigace

Ne každé poškození čelního skla musí znamenat jeho výměnu

Rozbité čelní sklo patří mezi nejčastější pojistné události, se kterými se řidiči setkávají. A právě zimní měsíce jsou z pohledu rozbitých čelních skel hlavní sezónou.

Štěrk a písek, který na silnicích během zimy často leží, je sice velkým pomocníkem a udržuje cesty sjízdné, na druhou stranu ale dokáže řidiče i hodně potrápit. Naštěstí ne každé poškození čelního skla musí nutně znamenat jeho výměnu. Čelní skla lze totiž rychle, jednoduše a velmi pohodlně opravit tzv. scelováním. Až 80 % prasklin vzniklých od letícího kamene je technicky opravitelných. Aby bylo možné sklo scelit, prasklina se nesmí nacházet v zorném poli řidiče, nesmí mít větší průměr než 10 cm a nesmí ani jedním koncem zasahovat do okraje autoskla. Vstupní otvor (místo dopadu kamene – kráter) by neměl být větší než cca 5 mm. Na stáří praskliny nezáleží, ale platí, že čím dříve bude oprava provedena, tím lépe.

Službu mobilního scelení skel poskytuje v rámci připojištění skel Česká pojišťovna. Připojištění skel lze uzavřít jak k povinnému ručení, tak i k havarijnímu pojištění. Jedná se o volitelnou, nicméně neocenitelnou pojistnou ochranu. Pojištění se sjednává bez spoluúčasti.

Česká pojišťovna disponuje vlastními pracovníky, kteří sklo umějí na místě a v čase, které si klient vybere, scelit. Výhodou scelení je zejména jeho šetrnost. Vyhnete se vyřezávání skla z karoserie automobilu a porušení těsnění z výroby, předejdete poškození laku či interiéru při nekvalitně provedené výměně skla či peripetiím s výměnou dálniční známky. Proces zabere zhruba 60 minut. Výhodou je potom také fakt, že nemusíte ztrácet čas s přistavením a vyzvednutím auta ze servisu.

Scelení je užitečnou alternativou k výměně autoskla. K opravě praskliny dochází pomocí odsátí vzduchu z dutiny a jeho nahrazení speciální pryskyřicí. Ta má index lomu světla stejný jako sklo. Po opravě je původní prasklina v pohledu do interiéru vozu ve většině případů již neviditelná. Každá oprava autoskla po sobě zanechává pouze drobné optické stopy, které se ve výsledku mohou lišit podle typu praskliny.

Scelovat lze jakákoli dvouvrstvá automobilová skla včetně skel vyhřívaných a reflexních. Kvalitně scelit je možné autoskla osobních a nákladních automobilů i robustní autobusová skla. Oprava čelního skla je zásahem do homologace vozidla, proto má technologie používaná Českou pojišťovnou řádný ATEST 8SD 3129. Po scelení obdrží řidič osvědčení o provedené opravě autoskla.