Hlavní navigace

Crowdfunding je vhodný i pro velké firmy, dokazuje výrobce BIO vloček

Rostoucí popularity crowdfundingu už kromě technologických start-upů, využívají i fungující firmy s historií.

Doba čtení: 4 minuty

Na největším specializovaném portále Dluhopisy.cz už jich dnes najdeme přes osmdesát a další desítky na podobně zaměřených webech. Vybrat peníze po menších částkách od lidí je totiž daleko pohodlnější, než žádat v bance o úvěr.

Přestože o crowdfundingu (česky skupinovém či davovém financování) slýcháme až v posledních několika letech, nejde o žádný výmysl moderní doby. Když se lidé v roce 1881 skládali na obnovu vyhořelého Národního divadla, šlo o totéž, jako když se dnes na Kickstarteru skládají na vývoj nové počítačové hry nebo výrobu „nejčernějších hodinek světa“.

Doba pokročila a moderní technologie výrazně usnadnily celý proces. Zatímco na Divadlo tehdy přispěli jen ti, kteří vážili mnohdy dlouhou cestu do Prahy (a pár šlechtických rodů, jež své dary nechaly poslat), Kingdom Come: Deliverance mohl na pár kliknutí myší podpořit kdokoli na světě.

Místo odměn peníze

Takzvaný odměnový crowdfunding, kdy přispěvatel dostává za své peníze nějaké (hmotné i nehmotné) poděkování, v Česku funguje také, ale daleko větší popularitě se zde těší investiční crowdfunding, využívající klasické dluhopisy, z nichž obě strany – emitent a investor – těží nejvíc.

Firmy (a zdaleka nejen ty technologické) za dluhopisy získávají peníze na financování svého záměru a poté, co na něm vydělají, lidem vrátí více, než kolik si původně půjčily, a přitom jsou stále v plusu. Za jak dlouho a o kolik víc jim vrátí, je vždy předem dané a neměnné. Zpravidla jde o 2–3 roky a 6–9 procent ročně. Ze sta tisíc korun má tedy průměrný investor po třech letech o 27 tisíc víc a firma, do které investoval, může být klidně trojnásobná. Získají všichni.

Nedostatek peněz není překážkou

Ukázkovým příkladem takové spolupráce je příběh společnosti KR REAL, která za svůj enormní růst vděčí právě dluhopisům. Moravský výrobce produktů z bezlepkových BIO vloček a sušeného ovoce dluhopisy poprvé zakusil v roce 2017 a svého rozhodnutí nemůže litovat.

Své Zdravé snídaně tehdy vyráběl a balil v malé hale v Lipníku nad Bečvou a prodával je po tisících. Cítil, že hlad a chuť trhu po jeho vločkách je daleko větší, než může uspokojit, ale na rozvoj mu chyběly peníze.

„Hledal jsem proto různé možnosti financování, abychom se mohli přestěhovat do větších prostor a nakoupit výkonnější stroje, a dluhopisy mi z nich přišly jako vůbec nejpohodlnější,“ vzpomíná jednatel Miroslav Borkovec na období, kdy jeho firma začala rapidně růst. „Jednali jsme s mnoha bankami, ale nikdy nám nenabídly tolik, kolik jsme potřebovali,“ říká Borkovec.

Ve spolupráci se společností Centrum Dluhopisů, která provozuje největší inzertní dluhopisový portál Dluhopisy.cz, tehdy na podzim roku 2017 vydali první emisi na rozšíření výrobních prostor a nákup nového vybavení a umístili ji na web. Požadovaných šest milionů korun si lidé rozebrali během pár dní, společnost pak ještě navýšila celkový objem na dvojnásobek a brzy nezbylo nic.

Když vločky z Moravy dobývají svět

Zhruba v tu dobu se o Zdravé snídaně začali hlásit zájemci z několika evropských zemí, a tak se KR REAL rozhodla vydat další emisi. Tentokrát byl jejím účelem nákup lyofilizačního mlýna na sušení ovoce a jeho transport v kontejneru až z Číny.

Průběh úpisu dluhopisů se svou rychlostí příliš nelišil od první emise a Borkovec už pomalu cítil, že má vyhráno. Během pár měsíců jeho firma expandovala do více než deseti zemí Evropy, Asie i Spojených států, zdvojnásobila svůj obrat na současných více než 50 milionů a přestěhovala se do nově zrekonstruované haly v Domaželicích u Přerova, kde se nadále učí zvládat růst a přichází s vlastními inovacemi.

V současné době společnost KR REAL na Dluhopisy.cz prodává už třetí emisi, tentokrát v celkovém objemu 300 milionů a se schváleným prospektem, a chystá se na budování vlastních výrobních kapacit v zahraničí.

Pro rok 2019 si přeje ztrojnásobit obrat a vyvážet každý den jeden plný kontejner. Nedávno navíc dokončila IFS a KOSHER certifikaci a aktuálně si nechává patentovat speciální uzávěr na své kelímky. To vše směřuje k jedinému cíli – stát se lídrem na světovém trhu.

A stejně jako tehdy u Národního divadla, i zde z toho těží všichni zúčastnění, včetně pětapadesátileté paní Heleny, která do dluhopisů společnosti investovala své úspory. „Výnosy mi chodí tak, jak mají, a dokonce mi jednou jako poděkování přišel balíček sušených jahod,“ říká investorka, které o možnosti zhodnotit peníze ležící na účtu řekl její syn.

Podobných příběhu se na Dluhopisy.cz a podobných portálech napíšou desítky, jen v menším měřítku. Typickými projekty jsou třeba nákup, rekonstrukce a prodej domu, rozšíření výroby nebo podpora exportu do zahraničí. Narazíte ale i na chov brouků či ryb a těžbu dřeva. Už dávno neplatí, že crowdfunding je moderní slovo pro moderní firmy. Využívají ho opravdu všichni.

Je to bezpečné?

A jak je taková investice do dluhopisů zajištěná? V první řadě majetkem emitující společnosti. Proto je dobré si o ní zjistit co nejvíce informací a nespoléhat jen na to, co je napsané u emise. „Mnoho investorů se jede za emitenty podívat osobně, prohlédnout si, kde pracují, a doptat se na to, co je zajímá,“ říká jednatel společnosti Centrum dluhopisů Ing. Jiří Mesároš.

Někteří emitenti své dluhopisy ještě dozajištují třeba směnkou, vlastním ručitelským prohlášením nebo agentem pro zajištění, čímž výrazně zvyšují bezpečnost vložené investice, ale jak říká Mesároš, vždy platí „důvěřuj, ale prověřuj.“