S novým designem „čela“ se začíná od dnešního dne objevovat na spojích Českých drah vlaková jednotka 471 CitiElefant z produkce ČKD VAGONKA, dceřiné firmy ŠKODA HOLDING a.s. Tyto vlakové jednotky jsou provozovány pod obchodním jménem CityElefant – a to především v pražské aglomeraci. Nyní České dráhy provozují 27 zmíněných jednotek; v letošním roce by do provozu mělo být nasazeno dalších devět souprav. Všechny již budou mít inovovaný design čela a budou nasazeny na tratě v okolí Prahy a také na severní Moravě. Od prosince 2006 jsou tyto jednotky také provozovány v dvouhodinovém intervalu na trase Opava – Ostrava.
ČKD Vagonka a České dráhy podepsaly v loňském roce smlouvu na dodávku dalších 30 těchto třívozových dvoupodlažních souprav v celkové hodnotě přibližně 6 miliard korun.
Informace o aktuálních provozních výkonech jednotek řady 471 CityElefant
• Výhradní zajištění provozu příměstských vlaků na trati Praha – Kolín; ve špičkách až ve čtvrthodinových intervalech
• Provoz na tratích Praha – Beroun, Praha – Lysá nad Labem – Kolín – Kutná Hora a Praha – Roudnice nad Labem
• Dvouhodinový interval provozu osobních vlaků vedených jednotkami 471 CityElefant na trati Český Těšín – Ostrava Svinov – Opava východ
Každá jednotka 471 denně najede jen v rámci příměstské dopravy v okolí Prahy cca 550 km na celkem 231 vlakových spojích, kde denně přepraví až více než 64 tisíc cestujících.
Elektrické jednotky řady 471 CityElefant jsou patrové nízkopodlažní soupravy, které primárně nahrazují elektrické jednotky vyráběné v 60. a 70. letech. Významným způsobem změnily pohled na kulturu cestování zejména v příměstské dopravě. Jednotky jsou klimatizovány. Nástupní prostor je řešen jako nízkopodlažní se snadným vstupem pro osoby se zdravotním postižením, staré lidi, maminky s kočárky nebo vozíčkáře. Těm slouží i speciální nástupní plošiny a bezbariérové toalety. V oddílech jsou moderní pohodlné sedačky s textilním potahem. Vlak nabízí také místa pro cestující s jízdními koly. Díky zvýšené kapacitě soupravy ve srovnání s jednotkami ze 60. a 70. let bylo možné v části jednoho vozu nabídnout také místa 1. třídy pro náročné cestující.
České dráhy současně analyzují potenciál nasazení těchto vlaků také na kratší dálkové spoje s cestovní dobou do 1,5 – 2 hodin, kde by rovněž výrazně přispěly ke zvýšení komfortu cestování. Na začátku letošního roku se s příměstskými vlakovými jednotkami podařilo firmě proniknout do Litvy. ČKD VAGONKA uzavřela kontrakt na dvě dvoupatrové elektrické jednotky s označení EJ 575 a další návazné služby za téměř 490 milionů korun s termínem dodání v roce 2008. Zakázka pro Litevské železnice znamená také pro český kolejový průmysl návrat k výrobě a dodávkám střídavé 25kV trakce, v tomto případě ve vysoce moderní technologii vyvinuté ve skupině ŠKODA HOLDING a.s.
ČKD Vagonka je součástí skupiny ŠKODA HOLDING a.s. od roku 2005. Vstup nového vlastníka a postupné začleňování ostravské dceřiné firmy do struktury oboru dopravního strojírenství ŠKODA přineslo možnost využívat vývojové a výrobní zázemí, zvýšení technické kompetence i nové exportní možnosti. To vše má také vliv na růst počtu zaměstnanců. Zatímco v lednu 2005 zaměstnávala ČKD VAGONKA 320 lidí, v současné době má 421 zaměstnanců a s ohledem na počty objednávaných vlakových souprav bude nutné navýšit počet pracovníků do konce roku 2008 na cílových 550 zaměstnanců.