Zisk je výsledek rozsáhlých změn, kterými České dráhy prošly za poslední dva roky. Ty vedly na jedné straně k výrazným úsporám nákladů; na straně druhé přišly České dráhy s nabídkou nových služeb, které stojí za zvyšováním příjmů v osobní i nákladní dopravě a přitáhly na železnici nové zákazníky
, říká Josef Bazala, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a.s., a dodává: České dráhy dnes fungují jako standardní obchodní společnost na liberalizovaném dopravním trhu. Financování našich aktivit je totožné s dalšími soukromými dopravci, kteří na české železnici působí, proto je i náš cíl stejný: úspěšné a ziskové hospodaření podporující další rozvoj celé skupiny České dráhy. Za celý rok 2007 pak počítáme s celkovým ziskem ve výši 50 milionů Kč.
Růst zaznamenaly České dráhy ve všech klíčových ukazatelích. Kromě zisku ve výši 14,7 mil. Kč, vzrostl počet přepravených cestujících na 46,3 mil., tržby v osobní dopravě vzrostly o 12,8 %. V nákladní dopravě pak České dráhy přepravily pod hlavičkou ČD Cargo 21 357 tis. tun nákladu a tržby vzrostly oproti prvnímu čtvrtletí předchozího roku o 8,1 %.
Osobními vlaky ČD cestovalo v letošním prvním čtvrtletí 46,3 milionu cestujících – je to o 170 tisíc více než loni
Celkem přepravily České dráhy v prvním čtvrtletí letošního roku 46,3 milionu cestujících, proti stejnému období loňského roku tak stoupl počet zákazníků Českých drah přibližně o 170 tisíc. Tržby z osobní dopravy vzrostly v tomto období na 1 263, 6 mil. Kč, to je ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím nárůst o 143 milionů Kč, tedy o 12,8%. V oblasti osobní dopravy se tak projevil zejména příklon cestujících k využívání dálkových spojů Českých drah. Zde České dráhy zaznamenávají velký zájem například o přepravu vlaky provozovanými pod produktovou značkou SC Pendolino, které jenom za první čtvrtletí přepravily o přibližně 90 tisíc cestujících více. Zájem je nicméně i o další služby v osobní dopravě Českých drah. Ještě během letošního roku připravují České dráhy další změny a nabídky, které by měly na železnici přilákat nové zákazníky:
- Nabídka služeb zaměřená na business klientelu – změny v nabídce jak u vlaků SuperCity tak i u dalších spojů
- Úprava produktu a rozsahu služeb provozovaných pod značkami EC, IC a Ex
- Rozvoj služeb odbavení cestujících: nabídka nových prodejních kanálů (například telefonický prodej pro vlaky SC, EC a IC), úprava stávajícího odbavení cestujících ve stanicích, zahájení pilotního projektu prodejních automatů a nabídka dalších služeb
- Pokračování modernizace vozového parku. Během letošního roku uvedou do provozu ČD 9 nových příměstských jednotek CityElefant, na 27 moderních motorových jednotek Regionova (20 dvouvozových a 7 třívozových), 5 řídících vozů řady 954 k motorovým vozům 854, 13 rekonstruovaných vozů 054, také pro tyto ucelené motorové soupravy a 22 nových osobních vozů od společnosti Siemens (12 lůžkových, 4 vozy první třídy, 6 vozů druhé třídy)
V nákladní dopravě vzrostlo množství přepraveného nákladu o 1, 294 milionu tun
Také v nákladní dopravě pokračuje pozitivní trend z posledních let. V prvním čtvrtletí letošního roku přepravily České dráhy 21, 357 mil. tun nákladu, to je nárůst o 1, 294 mil. tun., tedy cca o 6,5 %.
Tržby v nákladní dopravě vzrostly na 4 258 mil. Kč, to je nárůst o 318, 9 mil. Kč, tedy o 8,1%. V absolutní míře nejvíce rostla vnitrostátní nákladní přeprava, kterou následuje průvoz Českou republikou. K lehkému poklesu došlo u dovozu zboží.
Změny ve struktuře přepravovaného nákladu souvisí s rozmachem hutnictví na Ostravsku a se zvýšeným zájmem o přepravu dřeva. České dráhy hrají klíčovou roli při odvozu kalamitního dřeva v České republice. Kromě „klasických“ komodit roste také význam kombinované dopravy a přepravy kontejnerů. V prvním čtvrtletí jich ČD přepravili o 6,9 % více než v prvním čtvrtletí roku 2006.