České dráhy, a.s., v prvním čtvrtletí 2007: zisk 14,7 milionu Kč a růst klíčových ukazatelů v osobní i nákladní dopravě

V prvním čtvrtletí roku 2007 zaznamenaly České dráhy, a.s., přelom v dosavadním hospodaření. Po výrazném restrukturalizačním procesu a neustálém zlepšování hospodářského výsledku v minulých letech vykázaly České dráhy v prvním čtvrtletí zisk ve výši 14,7 milionu Kč.
11. 5. 2007
pr článek

Sdílet

Zisk je výsledek rozsáhlých změn, kterými České dráhy prošly za poslední dva roky. Ty vedly na jedné straně k výrazným úsporám nákladů; na straně druhé přišly České dráhy s nabídkou nových služeb, které stojí za zvyšováním příjmů v osobní i nákladní dopravě a přitáhly na železnici nové zákazníky, říká Josef Bazala, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a.s., a dodává: České dráhy dnes fungují jako standardní obchodní společnost na liberalizovaném dopravním trhu. Financování našich aktivit je totožné s dalšími soukromými dopravci, kteří na české železnici působí, proto je i náš cíl stejný: úspěšné a ziskové hospodaření podporující další rozvoj celé skupiny České dráhy. Za celý rok 2007 pak počítáme s celkovým ziskem ve výši 50 milionů Kč.

Růst zaznamenaly České dráhy ve všech klíčových ukazatelích. Kromě zisku ve výši 14,7 mil. Kč, vzrostl počet přepravených cestujících na 46,3 mil., tržby v osobní dopravě vzrostly o 12,8 %. V nákladní dopravě pak České dráhy přepravily pod hlavičkou ČD Cargo 21 357 tis. tun nákladu a tržby vzrostly oproti prvnímu čtvrtletí předchozího roku o 8,1 %.

Osobními vlaky ČD cestovalo v letošním prvním čtvrtletí 46,3 milionu cestujících – je to o 170 tisíc více než loni

Celkem přepravily České dráhy v prvním čtvrtletí letošního roku 46,3 milionu cestujících, proti stejnému období loňského roku tak stoupl počet zákazníků Českých drah přibližně o 170 tisíc. Tržby z osobní dopravy vzrostly v tomto období na 1 263, 6 mil. Kč, to je ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím nárůst o 143 milionů Kč, tedy o 12,8%. V oblasti osobní dopravy se tak projevil zejména příklon cestujících k využívání dálkových spojů Českých drah. Zde České dráhy zaznamenávají velký zájem například o přepravu vlaky provozovanými pod produktovou značkou SC Pendolino, které jenom za první čtvrtletí přepravily o přibližně 90 tisíc cestujících více. Zájem je nicméně i o další služby v osobní dopravě Českých drah. Ještě během letošního roku připravují České dráhy další změny a nabídky, které by měly na železnici přilákat nové zákazníky:

  • Nabídka služeb zaměřená na business klientelu – změny v nabídce jak u vlaků SuperCity tak i u dalších spojů
  • Úprava produktu a rozsahu služeb provozovaných pod značkami EC, IC a Ex
  • Rozvoj služeb odbavení cestujících: nabídka nových prodejních kanálů (například telefonický prodej pro vlaky SC, EC a IC), úprava stávajícího odbavení cestujících ve stanicích, zahájení pilotního projektu prodejních automatů a nabídka dalších služeb
  • Pokračování modernizace vozového parku. Během letošního roku uvedou do provozu ČD 9 nových příměstských jednotek CityElefant, na 27 moderních motorových jednotek Regionova (20 dvouvozových a 7 třívozových), 5 řídících vozů řady 954 k motorovým vozům 854, 13 rekonstruovaných vozů 054, také pro tyto ucelené motorové soupravy a 22 nových osobních vozů od společnosti Siemens (12 lůžkových, 4 vozy první třídy, 6 vozů druhé třídy)

V nákladní dopravě vzrostlo množství přepraveného nákladu o 1, 294 milionu tun 

Také v nákladní dopravě pokračuje pozitivní trend z posledních let. V prvním čtvrtletí letošního roku přepravily České dráhy 21, 357 mil. tun nákladu, to je nárůst o 1, 294 mil. tun., tedy cca o 6,5 %.

Tržby v nákladní dopravě vzrostly na 4 258 mil. Kč, to je nárůst o 318, 9 mil. Kč, tedy o 8,1%. V absolutní míře nejvíce rostla vnitrostátní nákladní přeprava, kterou následuje průvoz Českou republikou. K lehkému poklesu došlo u dovozu zboží.

Změny ve struktuře přepravovaného nákladu souvisí s rozmachem hutnictví na Ostravsku a se zvýšeným zájmem o přepravu dřeva. České dráhy hrají klíčovou roli při odvozu kalamitního dřeva v České republice. Kromě „klasických“ komodit roste také význam kombinované dopravy a přepravy kontejnerů. V prvním čtvrtletí jich ČD přepravili o 6,9 % více než v prvním čtvrtletí roku 2006.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).