Smutným faktem je, že každý čtvrtý cyklista o kolo už jednou přišel, protože mu ho někdo ukradl. O tom, že by si kolo mohli pojistit, už ale Češi moc neuvažují.
Když si Češi nová kola pořizují, v průměru za ně vydají 13 000 korun. Kdo kupuje horské kolo, obvykle přihodí ještě tisícikorunu. Násobně více ale za kolo utrácí ti, kteří sáhnou po elektrokole. Jejich ceny začínají přibližně na čtyřiceti tisících.
Nehody jsou časté, často se při nich poškodí i kolo
Pojistit kolo pro případ nehody má stejný smysl jako pojištění krádeže – to dokazuje fakt, že nehoda spojená s jízdou na kole je u Čechů až překvapivě častá. „S havárií s nějakými následky se setkal téměř každý druhý cyklista. Muži přitom více než ženy. Nadprůměrně víc nehod mají cyklisté do třiceti let. Alarmující je především to, že 87 procent cyklistů se při nehodě zranilo a v 37 procentech případů poškodili také kolo,” komentuje výsledky průzkumu Ivo Satek, manažer majetkového pojištění Generali.
Co stojí za častými pády cyklistů? Sami vyznavači cyklistiky v průzkumu uvedli, že to byla kombinace nečekané překážky na silnici, nezvládnutí techniky jízdy a následná ztráta rovnováhy. Šestnáct procent cyklistů také v souvislosti s nehodou zmiňuje příliš vysokou rychlost. S tou mají problém podle všeho jak motoristé, tak i cyklisté. Podle odpovědí respondentů v průzkumu pojišťovny Generali totiž vyšlo, že nijak neobvyklá není rychlost 40 kilometrů za hodinu. Nikoliv bezvýznamná je skupina těch, kteří na kole jeli rychlostí 60 km/h a více – je jich 20 procent. Ženy se ukázaly jako opatrnější, takže jejich nejvyšší dosahovaná rychlost je o 15 km/h nižší než u mužů.
Pojištění kola využívá jen šestina Čechů
Pojištění kola podle průzkumu není pro Čechy téma. Přes 60 procent respondentů o něm ani neuvažuje a nějakou formu pojištění využívá pouze 15 procent cyklistů. A to i přesto, že každý čtvrtý přiznává, že mu kolo někdy v minulosti ukradli. Nejběžnější je pojištění kola řešit v rámci pojištění domácnosti. Tím ale rozhodně možnosti nekončí. „V rámci pojištění domácnosti nabízíme navíc možnost pojištění cykloasistence, která se vztahuje na havárii. K tomu je možné si pojistit i odcizení konkrétního kola. A to na území celé Evropy, což ocení ti, kteří vyráží na zahraniční cyklovýlety. V jedné smlouvě si lze takto pojistit až 5 kol,” vysvětluje expert na majetkové pojištění Ivo Satek.
Cykloasistence v případě odcizení kola do pěti let jeho stáří konkrétně znamená, že asistenční centrála poskytne cyklistovi pojistné plnění v nové ceně do maximální výše 20 000 Kč. Pojištění ale pomáhá i při nehodě. A to tak, jak jsou zvyklí spíš motoristé, kteří někdy využili pomoc asistenční služby. Ta i v případě cyklisty zajistí jeho transport k ošetření do limitu 10 tisíc korun, stejně jako převoz poškozeného kola do servisu (bez limitu) a jeho následnou opravu do limitu 20 tisíc korun.
Reprezentativní průzkum pro pojišťovnu Generali provedla v srpnu 2018 výzkumná agentura Response: now na vzorku 606 respondentů ve věku 18 až 65 let.