Investování jako ochrana před chudobou ve stáří
Průměrný řádný starobní důchod činil v prosinci roku 2024 částku 20 680 korun. Aby na stejnou výši dosáhli také mladší ročníky, musí kromě placení sociálního pojištění pravidelně a dlouhodobě investovat určitý finanční obnos.
Podle analýzy společnosti Cyrrus budou mladí lidé brát podle současných cen zhruba 12tisícové důchody, což je pro mnohé z nás při rostoucí inflaci nepředstavitelné. Aby si mladí lidé udrželi standardní životní úroveň, musí se spolehnout sami na sebe a začít se na důchod připravovat sami.
Níže uvádíme tabulku s částkami, které by měli mladí lidé podle věku investovat.
Češi jako konzervativní investoři
Přestože se podle České spořitelny, Sociologického ústavu Akademie věd a portálu Evropa v datech věnovalo v roce 2024 investování (resp. spoření) aktivně 41 % Čechů. Je však třeba podotknout, že drtivá většina z nich ukládala finanční prostředky na spořicí účty, které však mají nízké zhodnocení.
Podle průzkumu z Indexu prosperity a finančního zdraví Čechů více než 73 % z nich volí ke zhodnocení peněz právě spořicí účty. Z toho vyplývá, že Češi patří spíše mezi konzervativní investory. Dalším oblíbenou investicí je vlastní nemovitost, kde je podíl výrazně vyšší v ČR než v zemích na západ od nás.
S rostoucí inflací a vývojem trhu se však situace pomalu mění. Mladší generace začínají více sázet na ETF, akcie či kryptoměny. Do kryptoměn podle Indexu v roce 2024 zainvestovalo finanční prostředky pouze šest procent Čechů.
Podle dat Asociace pro kapitálový trh (AKAT) mají lidé naspořeno v domácích a zahraničních fondech kolektivního investování nabízených v České republice 1,197 bilionu Kč.
Investování v ČR podle pohlaví a věku
Podle průzkumu Indexu prosperity a finančního zdraví, kterého se zúčastnilo 1 521 respondentů, je procentuální zastoupení investorů podle pohlaví následující:
● Muži investují častěji (podle průzkumu 70 % dotazovaných).
● Ženy vkládají své prostředky do finančních instrumentů v 54 %.
Hlavním důvodem častějších investic mužů je disponování v průměru větším množstvím peněz, které mohou pravidelně odkládat. Což jen potvrzuje fakt, že muži pobírají vyšší mzdy. Podle webové stránky Platy.cz vydělávají v České republice v průměru o 30 % více než ženy. Ty jsou také ochotné méně riskovat a investování je tolik nezajímá. Mladí lidé pak rádi investují přes mobilní aplikace (např. Portu, Fondee, XTB).
Za co nejvíce Češi utrácí?
Podle Asociace soukromého zemědělství ČR byly podíly na výdajích českých domácností v roce 2023 následující:
● Bydlení, voda, energie, paliva: 32,4 %
● Potraviny, nealkoholické nápoje: 14 %
● Doprava: 8,6 %
● Rekreace, sport a kultura: 7,7 %
● Stravovací a ubytovací služby: 7,5 %
● Alkoholické nápoje, tabák, narkotika: 7,3 %
● Vybavení, zařízení a služby pro domácnost: 4,9 %
● Informace a telekomunikace: 4 %
● Osobní a sociální péče, různé zboží a služby: 3,7 %
● Odívání a obuv: 3,5 %
● Pojištění a finanční služby: 3,4 %
● Zdraví: 2,6 %
● Služby v oblasti vzdělávání: 0,5 %
A kolik utrácí české obyvatelstvo za vánoční dárky? Podle průzkumu UniCredit Bank z listopadu 2022 vydalo 33 % částku v rozmezí 2 501 až 5 000 Kč. Více než polovina dotazovaných (61 %) se i přes tehdejší vysokou inflaci v útratách za tuto položku neomezila, což potvrzuje také manažer největšího e-shopu s dárky a dárkovými předměty Manboxeo: „Češi se v utrácení za dárky v čase příliš neomezují, naopak prodeje našich produktů rostou, především pak před Vánoci. Ovšem narážíme na určitý strop, kolik peněz jsou Češi ochotni utratit za jeden dárek k narozeninám či výročí.“
K nepatrnému nárůstu zájmu o gastronomické služby došlo také mezi roky 2021 a 2023. „V době pandemie lidé do restaurací chodili méně, nicméně od jejího skončení si k nám opět rádi na kvalitní steak zajdou. Mnohem méně náchylní na cenu jsou zahraniční turisté z Německa či Španělska.“ tvrdí manažer pražské restaurace Monarch.
Stabilní zájem o módu potvrzuje také majitelka e-shopu Erika Fashion Erika Eliášová: „Máme zkušenost, že zákaznice v době pandemie sice více zvažovaly nákupy, ale móda pro ně zůstala radostí, na kterou si peníze našly. Stabilně zaznamenáváme největší zájem o univerzální kousky a doplňky, které se dají dobře kombinovat. Současně jsou pro nás zásadní letní měsíce, kdy ženy obohacují svůj šatník o nové šaty a další kousky. Díky tomu byl červen 2025 náš nejsilnější měsíc vůbec.“
Finanční gramotnost se mírně u české populace zvyšuje
“Pozitivní zprávou je, že se finanční gramotnost české populace pomalu zvyšuje – nejen kvůli potřebě mladší generace zajistit se na stáří a nezávislosti na státu, ale také díky větší informovanosti z médií a influencerů, kteří se tématu investování věnují ve svých podcastech a videích. Na druhou stranu je zde také mnoho scamů a podvodů, které využívají AI a nové techniky marketingu. Také se v posledních letech zvýšila ochota lidí utrácet za značky a věci, které jsou výrazně statusové bez vyšší užitkové hodnoty” dodává Patrik Pilous, marketingový stratég a SEO konzultant.
Češi se v oblasti financí posouvají. Vzdělávají se, plánují výdaje a snaží se (byť někteří ne příliš efektivní formou) peníze zhodnocovat. Výzvou do budoucna však pro mnohé stále zůstává zvýšení finanční rezervy, snížení závislosti na jedné formě investice a budování finanční stability na stáří.
Zdroj: zpravy.aktualne.cz; idnes.cz; platy.cz, patrikpilous.cz, erikafashion.cz, xtb.com/cz
Autorka: Markéta Kadeřábková