ad "Nikde totiž není uvedeno, že byste mohli tyto kolonky přeskočit, pokud je jejich obsah shodný s první uvedenou adresou. Přitom by pomohla jednoduchá poznámka nebo zaškrtávací pole, které by sem vypsalo obsah, pokud je shodný s původní adresou.
První adresu sice systém předvyplní, další dvě už ale musíte zadat ručně. Zvolit možnost automatického doplnění v případě shody s původní adresou chybí"
Ve formuláři to není, na vygenerovaném PDF ano.
Nikdo si nevezme na zodpovědnost, že pro účely takového formuláře zjednoduší texty zákona. Tím by se nutně ztratila přesnost.
Řešitelné by to bylo takto:
- zjednodušit už text zákona
- zákon publikovat na státním webu v aktuálním znění s linky na použité pojmy a jiná místa v zákonech
- ve formuláři a jeho nápovědě použít kopii aktuální textace zákona, včetně linků a možnosti zobrazit celý zákon už na tom webu se zákony
- v další neformální nápovědě už je možný i lidský popis s příklady
Dobrý den, s tím určitě souhlasím. Zrovna v daňovém přiznání není prostor na vytváření nejistot a nepřesností. Mě šlo o to, že ta nápověda je pro nezkušené uživatele dost matoucí. Nechápu, proč v roce 2021 nápověda například nereaguje na vyplněný obsah s tím, že by nabízela to, co je aktuální např. podle roku, za který se přiznání podává a vše ostatní pro danou kolonku by bylo nabídnuto formou aktivních odkazů. Informace by tak byly kompletní, ale přehledné. A přesně jak říkáte, proč nejsou paragrafy prolinkované? Ani já si z hlavy nepamatuji, co přesně který paragraf řeší. Troufám si tvrdit, že to tak má většina poplatníků. A zvlášť s přihlédnutím k faktu, že na EPO navede portál Moje daně, který má být jednoduchý a uživatelsky příjemný, bych čekala, že 1) formulář bude vypadat úplně jinak a na kliknutí zde bude kromě citace zákona dostupná i polidštěná nápověda, např. s nejčastějšími příklady.
Rozumějte, já s přiznáním problém nemám, léta si ho podávám, léta zde vydávám články s konkrétními návody na vyplnění podle různých modelových příkladů. Ale má-li být nový online finanční úřad takový, jak je prezentován, měly by se dotáhnout i ty formuláře. To testování nebylo pro lidi, kteří daním rozumí. Ti se do nápovědy dívat nemusejí. Já chtěla ten systém vyzkoušet očima někoho, kdo si neví rady a potřebuje při vyplňování vedení. A to vedení formou nápovědy a průvodce, to je děsné :)
Přeji vše dobré a zdravím, Gábina Hájková
Ty adresy se vyplňovat nemusí pokud je stejná. Co se týká dětí, tak to jsem nepochopil proč bych je zapisoval. Pokud neuplatňuji slevy (uplatňuje manželka) tak tam nemá smysl nic vypisovat. Jen manželce musím dát čestné prohlášení, že slevu neuplatňuji. Finanční úřad nezajímá jméno manžela nebo manželky a ani kolik máte dětí, když na ně nechcete uplatnit žádný bonus nebo slevu. Jde o daňový formulář ne o sčítání lidu.
Tak nevím, jestli se bavíme o stejné službě, nebo autor není dostatečně technický zdatný. Já jako obyčejný zaměstnanec, bez jakéhokoliv ekonomického vzdělání, jsem si podával daňové přiznání už roky sám a posílal doporučeně na příslušný FÚ. Letos jsem si ale zprovoznil MojeID s přihlašováním k veřejné správě pomocí fyzického klíče přes USB nebo NFC a celá procedura daňového přiznání pro mě byla otázkou cca 10 minut. Souhlasím snad jen trochu s tím, že podoba webu by mohla být trochu více uživatelsky přívětivějši, ale to by snad mohlo být cokoliv od operačních systémů přes interní systémy firem po všemožné webové služby...
5. 4. 2021, 16:16 editováno autorem komentáře
Dobrý den, já s daňovým přiznáním problém nemám, podávám si ho sama už léta. Nemyslím si ale, že je užitečné se při testování na danou věc dívat očima někoho, kdo přesně ví, co má dělat. Myslím, že při testování je naopak užitečné se na věc dívat očima někoho, kdo daním zas tolik nerozumí, ale chce si přiznání podat sám. Protože právě pro něj má být ta nápověda, případně průvodce. Testovala jsem celý systém online finančního úřadu, který měl být moderní a jednoduchou platformou i pro podání daňového přiznání. Než se prokliknete do EPO, tak bych s tím i souhlasila. Už samotný fakt, že ta platforma navede do EPO, byl pro mě docela zklamání, protože to je jen půlka odvedené práce. Úroveň těch formulářů a jejich uživatelská přívětivost je, s prominutím sto let za opicema. Nový online finanční úřad by si za sloužil pokrokověji sestavené formuláře, aby celý systém mohl sloužit i poplatníkům, kteří potřebují přiznáním provést.
Zdravím Vás, Gábina Hájková