"V případě, že by tuto možnost stát nabízel, byste tak neplatili sociální pojištění, ale na vás by bylo zajistit se na důchod a poradit si s příjmem během nemoci i mateřství."
Jenže zajistit se na důchod a poradit si s příjmem během nemoci musejí už dnes mnozí z těch, kdo do systému platili, ale jsou z různých důvodů vyšachováni. A je to v tomhle směru čím dál horší. Přibývá lidí, kteří nemají nárok na žádný důchod, přestože nějakou dobu do systému platili, ale potřebné roky na přiznání důchodu nenasbírali - a aby mělo nárok na důchod ještě méně lidí, tak se ta doba prodlužuje. A teď si představte, že někdo ví, že už nemá šanci potřebný počet let nasbírat, ale není mu dovoleno se na stáří zajistit, neboť musí dál platit státu, od kterého pak nic nedostane. Je to celé zvrácené! Ne však pro tu nemožnost odhlásit se z pojištění, to bych viděl až jako druhou alternativu, ale proto, že stát neustále omezuje plnění. Jako naposledy s těmi diskutovanými podporami. Člověk aby platil, ale když přijde o práci, stejně nic nedostane a musí se postarat sám.
Jediné, co ještě funguje, je podpora v mateřství. Sice nic moc, ale pomoc to je. Vsadím se ale, že za pár let bude i ta omezena například zákonem nařizujícím nucené práce matkám čerpajícím tuto podporu. Nemohou přece dostávat něco jen tak zadarmo. On už to ten exot na ministerstvu nějak odůvodní...
Je to prostě neúnosné, když musejí všichni platit, ale čím dál méně lidí něco v nouzi dostane.
Co je to za bláboly? Neplatil dostatečně dlouho, dostatečně nepřispěl - někdo odvede za 10 let víc než jiný za 40, ale důchod nedostane! Někdo to nezvládne odpracovat kvůli zdravotnímu stavu nebo jiným okolnostem a je ze systému vyřazen, ale platit do něj musí dál, když se naskytne možnost výdělku. Ta pravidla jsou zvrácená a je to čím dál horší, takže buď se najde někdo, kdo obnoví sociální stát pro všechny, nebo bude brzy většina pro zrušení nefungujícího systému bez náhrady, neboť to už pak vyjde na stejno, prostě návrat o pár století zpět.
Dobra, navrhneme idealni reseni prumerna mzda*pocet let, dale vzit v potaz vyvoj prumerne mzdy, a udelejme castku, kterou odvede-li clovek, ma narok na takovy duchod, ale PRESNE dany z konkretni castky, jez odvedl. Nic vic, nic min.
Jenze svet neni spravedlivy. A s temi roky, kolik znate lidi, kteri za 10let odvedli vic jak lide za 40? Dalsi vec, paklize se ty 40let vs 10let odvodu castky budou shodovat, tak maji obe skupiny narok na TOTOZNOU davku castky, jenze uprimne, kdyz budu mit 4 nasobny plat, a v duchodu dostavat almuznu, tak moc nadseny nebudu.
Tohle je opravdu megasprosťárna. Bohužel se týká i mé manželky. Protože žila a pracovala část života v zahraničí, tak může tady v ČR jen tučně platit a nic nedostane. A díky tomu prodlužování donekonečna už vůbec ne. Kdyby stát nebyl vyložený zloděj, tak udělá v takové situaci proporcionální plnění.
Jo a dodatek. Moje kamarádka žila 7 let v Anglii. STRAŠNĚ se divila, že se jí u nás ty roky nezapočítají do důchodu, když v Anglii "přece platila daně". Absolutně nebyla schopna pochopit, že anglické daně a české sociální pojištění jsou dvě různé věci. Spousta lidí prostě nemá na to, pochopit základní souvislosti.
Jak rekl spravne, jeho kamaradka plati neuveritelne penize do systemu. Plati je proto, ze byla v zahranci, ziskala zkusenosti a jiny pohled na vec.
Ja byl taky dlouho v zahranici a to ze budu kracen na duchodu neresim. Platim se skripenim zubu neuveritelne odvody.
No a pri ruznych prilezitostech posloucham od ruznych lidi reci o tom, ze jit do zahranici bylo moje rozhodnuti.
Ze jsem mel zustat jako oni na miste, radsi poctive chodit pet let na pracak nez se situace v miste trosku dala dokupy(pokud se dala)a tlouct bidu z nouzi, prosti byt tak cesky prizpusobivy.
Jsem v klidu, az budu v duchodovem veku, tak stejne vsichni ti prizpusobivi co ukazuji kolem prsty na ty co delaji vse jinak, tedy se treba snazi ziskat zkusenosti v jinem meste, zahranici, bez duchodu tak jako ja, patrne uz ani nezbyde na davky a tak se zase prizpusobive postavi k charitativnim vyvarovnam protoze to bude zrovna in.
A budou huhlat o tech co se rozhodli jinak o tom ze to bylo jejich rozhodnuti.
Pokud jste žil v cizině 5 let (a ta zmiňovaná známá 7 let), tak fakt nevím, co řešíte. Mezi 18 lety a důchodovým věkem 67 let je 49 let.
Najít v tom 35 odpracovaných let, zvlášť když se prvních 6 let studia po dosažení věku 18 let započítává coby náhradní doba, mi fakt nepřipadá problém - stačí v ČR odpracovat něco přes 2/3 z celkově odpracované doby.
A nevím o tom, že byste byl nějak bitý na výši důchodu (tedy kromě toho, že vysokopříjmoví pojištěnci jsou znevýhodněni). Jestli si myslíte, že ano, tak prosím o citaci konkrétního ustanovení.
Jinak já taky platím odporně vysoké peníze do systému. Bohužel ten systém je z povahy věci drahý.
Můžete to nějak vysvětlit?
Pokud tedy neřeknete, že by se důchody mohly snížit všem, což je podle mne následek přibližně stejně nežádoucí, jako zvýšení nákladů systému.
Samozřejmě, spravedlivější řešení může mít své náklady, to je legitimní.
Ale tady už řešíme to skutečné jádro sporu, jestli je stávající řešení spravedlivé, či nikoli.
Já si myslím, že je spravedlivé, protože si myslím, že povinnost státu někoho zabezpečit na stáří nevzniká tím, že v něm ten člověk pracoval/žil v den odchodu do důchodu, ale tím, že v něm pracoval/žil převážnou část svého života.
Tak především povinností každého civilizovaného státu je zabezpečit každého, kdo v něm žije. To je základ. V opačném případě nemá stát absolutně žádné právo komukoliv něco diktovat, nebo od něj něco vybírat. Právo na základní důchod by měl mít každý, a pak podle zásluh, jedno jak vypočtených, vyšší. I když třeba zrovna v té Británii na zásluhy moc nehledí, to už je ale do jiné debaty, jak to počítat.
A k tomu financování, na které se mě ptáte, těch lidí bez důchodu není zas tolik, aby se kvůli tomu muselo víc vybírat, nebo ostatním důchody snižovat. Všechny evropské státy doplácejí důchody z rozpočtu, tady by úplně stačilo například zrušit nemravné doživotní renty bývalým vojákům a policajtům, zdravým a většinou ještě mladým lidem, a hned by bylo na důchody pro všechny. A to nepíšu o tom, kolik by bylo volných peněz, kdyby se tolik nekradlo.
V Evropské sociální chartě ani dodatkovém protokolu opravdu nevidím povinnost vyplácet důchod. Je tam povinnost:
"umožnit starým osobám, aby zůstaly co možná nejdéle plnoprávnými členy společnosti prostřednictvím: a) dostatečných prostředků..."
To lze nepochybně umožnit i prostřednictvím transparentního důchodového systému - pokud ho využijete, je vám umožněno být plnoprávným členem společnosti. Pokud ho nevyužijete, nelze popotahovat stát.
Když jsou podmínky nastaveny tak, že ho někteří využít nemohou, tak těžko. A stát ty podmínky mění tak, aby těch, kdo ho nebudou moci využít, přibývalo. A nejde jen o důchody. Ale obecně:
"Každý, kdo nemá dostatečné prostředky, má právo na sociální a zdravotní pomoc."
"S cílem zajistit účinné uplatnění práva na sociální a lékařskou pomoc se smluvní strany zavazují:
1. zajistit, že každé osobě, která je bez přiměřených prostředků a která není schopna si takové prostředky zajistit bud' sama vlastním úsilím nebo je získat z jiných zdrojů, zejména prostřednictvím dávek ze systému sociálního zabezpečení, bude poskytnuta přiměřená pomoc a v případě nemoci i péče nezbytná podle jejího stavu"
Taky je tam něco o právu na život v důstojných podmínkách, nebo je to v jiném dokumentu, to je jedno, Český stát z toho stejně nic neplní!
Když to citujete, tak si všiměte, že je tam spousta tzv. právních norem s relativně neurčitou hypotézou. Laicky řečeno, není jednoznačně stanoveno, kdy to stát musí učinit - místo toho tam jsou neurčité "Každý, kdo nemá dostatečné prostředky", "je bez přiměřených prostředků" a podobně.
To znamená, že je prostor pro možnost posoudit, co jsou dostatečné, přiměřené a podobně prostředky a kdy začne něco vyplácet. Navíc i ona pomoc stačí, když je přiměřená.
V praxi si je signatářský stát musí stanovit sám, a je to tak dobře.
Právo dostávat sociální dávky (ať už se jmenují jakkoli) nemůže z povahy věci být absolutní.
Pochopte, že stát má možnost rozdávat jen to, co jeho občané nejdřív vydělají. A na argument "kdyby se nekradlo" poznamenávám jen to, že dělíte kůži medvěda, který ještě běhá po lese - nejdřív navrhnětě a přispějte k prosazení opatření, která podle Vás přispějí k tomu, aby se nekradlo, a vyčkejte, až tato opatření něco přinesou, pak můžete teprve rozdávat peníze, které jsou za stávající situace rozkradeny.
Když ta pomoc nestačí na přežití, tak určitě není přiměřená!
Proč bych měl navrhovat, jak zamezit rozkrádání, když takových návrhů má vláda spoustu od organizací, které se tím zabývají, jen je odmítá uplatnit. Dělit se ty peníze dneska nedají, to je jasné, ale záleží jen na vládě, kdy a jestli vůbec někdy budou k dělení.
Pravidla jsou známá a je třeba je dodržovat. Že nejsou ke všem, hlavně dle jeho mínění, spravedlivá, je druhá věc. Tady by se většina vyvázala nejen ze sociálního, ale i zdravotního pojištění, ale až by došlo k tomu, že má platit za léčení nebo k tomu, že nebude mít žádný důchod, tak by řvala. Tyto systémy jsou nevýhodné hlavně pro vysoko příjmové. Tito tam platí velké částky, ale jaksi nejsou potom zvýhodněni. Když jsou nemocní, tak mají nárok na stejnou zdravotní péči, jako ten, který tam i nic neplatí a důchod budou mít jen o pár stovek vyšší než nízkopříjmoví. To je ta solidarita, která se ale ještě pořád levičákům zdá málo.
Dobrý den, pokud to bylo na území EU tak by to tuším šlo započítat. Přiznám se ale, že podrobnosti už se mi z hlavy vykouřili ale o tématu jsem psala v článku: http://www.mesec.cz/clanky/kdo-muze-pobirat-vice-duchodu-najednou/ určitě se podívejte a zkuste zjistit,byla by to škoda...zdravím Gábina Klimánková
Pěkně napsáno Webbe.
Tu myšlenku ohledně vyvázání se z moci státu (později už jen odepření poslušnosti státu) jsem postupně rozvíjel a těch myšlenek bylo mnohem více (některé pod jinými nicky). Na Měšci, mne většina lidí odsoudila, jinde ne.
Uceleně svou tehdejší představu znovu předkládat nebudu. Lidi, nevěřili byste kolik lidí má podobné názory, i když často odlišné. Je vidět, že mnozí o tomto problému přemýšlejí - jejich sociální systém by byl propracovaný, má hlavu a patu, necítili byste se jako nevolníci a pomáhal by udržovat kvalitu života napříč všemi vrstvami společnosti.
Já nevěřím, že při současném stavu správy veřejných financí je vhodná doba na jakékoli sociálno. Naše práce/peníze mizí v bezedné žumpě, vytvořené politiky. Čím více státu odebereme peněz které může rozhazovat, tím více jich budeme mít a nikdo nám nebude říkat jak je máme použít. Když nebude vaše rodina po dvě generace okrádána státem, žádný státní důchod ani platbu za lékaře nebudete potřebovat.
Nerad to říkám, ale předpokládám, že pokud se nic nezmění tak časem, někde v Evropě, kvůli pocitům nevolnictvím dojde k občanské válce a část společnosti se pokusí získat autonomii a budou si chtít žít své životy po svém nezávisle na původním státu. Tyto řádky píši záměrně, protože mnoho trollů by lidem jako jsem já nebo ty doporučili vystěhovat se někam do tramtárie a tam v tichosti zhebnout...
**
Kdyby nebylo potřeba značné síly, pro obranu svých přirozených lidských práv (mluvím o opravdovém fyzickém násilí, ekonomická provázanost je u malých skupin často přeceňována a navíc považuji veškerá embarga či obchody na úrovni států za deformaci kde čeho...), což vyžaduje opravdu velkou skupinu lidí, nemusela by vás Merkelová v čele dalších euro-magorů přesvědčovat že Evropa musí být jednotná. Vznikaly by malé přirozené ekonomické celky (a jsem si jistý že by nebyl jeden jako druhý což je jen dobře) a dobré vzory by se automaticky šířily i do svého okolí. V dnešní přeregulované Evropě...
I přestože v současnosti sílou vzdorovat síle českého sociálního státu neoplýváme, doporučuji nedát státu nic dobrovolně. Pokud po nás něco chce, co nejsme schopni odevzdat dobrovolně, ať ukáže že má sílu si to vzít...!
Díky.
Já bych ale přece jen radši, kdyby tu fungoval sociální systém. Nejen proto, aby lidé zbytečně nestrádali, ale také proto, aby se méně kradlo, aby lidé mohli být k sobě slušnější, aby se tu všem lépe žilo... Útěk jinam, nebo zakládání nových států, podle mne není řešení. A odpor vůči tomuhle státu, všechnu tu snahu vyhnout se jeho dotování, vidím jako reakci na jeho nefunkčnost a totální zkorumpovanost. Do toho zapadá i ta touha vymanit se z jeho sociálního systému, který nefunguje, ale kdyby fungoval, byl by určitě lepší než žádný, takhle to hodně lidí vidí tak, že lepší bude ten žádný.
V zemích, kde sociální systém funguje, jsou lidé šťastnější a rádi si jej zaplatí. Tam nejspíš nikoho ani nenapadne myšlenka, zda by nebylo lépe se ze systému osvobodit. Dokonce i velcí plátci, kterým se to penězi nikdy nevrátí, jsou spokojeni, neboť si uvědomují, že v sociálně silném státě se žije bezpečněji a spokojeněji.
Háček je v tom, že ten zákon zřejmě neznáte.
Aby se odstranila tvrdost systému a umožnilo se dosáhnout důchodu i lidem, kteří se například přistěhovali z nějakého nespolupracujícího státu nebo co já vím co, existují dvě hranice.
První (§ 29 odst. 1) Vám umožní odejít do starobního důchodu dosažením důchodového věku (případně ještě o něco dřív do předčasného důchodu), druhá (§ 29 odst. 2) Vám umožní odejít do starobního důchodu o 5 let později.
První byla 25, nyní je 27 a postupně se bude zvyšovat na 35. Pokud ale naplníte 30 let práce (bez započtení náhradních dob, jakými jsou studium, nezaměstnanost a podobně), tak Vám to podle § 29 odst. 3 stačí taky.
Druhá byla 15, nyní je 17 a postupně se zvyšuje na 20.
No jo. Taky jsou lidi, kteří umřou sotva začli pracovat. A přece kvůli nim důchodový věk neposouváme.
V roce 2009, ze kdy jsou poslední tabulky, byl důchodový věk 62 let pro muže a cca 57-61 let pro ženy. Prodloužený důchodový věk s kratší dobou pojištění podle dnešních pravidel by tedy byl 67 let (tehdy byl univerzálně 65 let).
Věku 67 a více se tehdy dožilo 72,5% všech lidí, kteří v tom roce zemřeli, takže se té prodloužené hranice nedožilo o dost méně než 1/3 - spíš 1/4.
Důležitější ale je, že z té cca 1/4 se 2/3 nedožily ani běžného důchodového věku. Je to smutné, ale je to tak.
Člověk, který se dožije první hranice důchodového věku, se s pravděpodobností cca 90% dožije i druhé hranice důchodového věku.
Navíc doba dožití se dlouhodobě prodlužuje o 1 rok každé cca 2,5 roku, tedy mnohem rychleji, než se posouvají hranice odchodu do důchodu.
Těžko se ten člověk dožije nějaké hranice, když nebude mít z čeho! Prostě ho berete jako odpad. Ať si zdechne, je to jen číslo ve statistice, jiní se toho věku dožijí.
Doba dožití se prodlužuje zhruba o 1 rok za 5 let, ale to je detail, stejně to neznamená, že by se lidé dožívali vyššího věku, nebo že by byli ve stáří čipernější, jen se jich toho věku dožije víc. Když je někdo zchátralej v 70, bude zchátralej v 70 i potom, jenom těch zchátralých bude o něco víc.
Co vidím, tak lidé kolem jsou v jakémkoli určitém věku od cca 50 let výše v mnohem lepší kondici, než byli v témže věku lidé o generaci starší.
A pokud se bavíme o věku 80 a víc, tak je mi celkem jedno, jestli se lidé jako
celek dožívají vyššího věku, nebo jenom ti, co by dřív umřeli mladší, se posouvají do tohoto věku. Podstatné je, že neumírají v 75, ale 85. A to se IMHO počítá.
Jinak jsem kontroloval data z ČSÚ a tam i za posledních 6 let stále vidím průměr 3,2 (u žen) resp. 4,3 (u mužů) měsíce za rok, ne 1 rok za 5 let (=2,4 měsíce za rok). A zajímavé je, že významně se posunuje i věk dožití u stejných kohort.
Tak je to 1,5 za posledních 5 let, ale o tom nemá cenu se dohadovat, ten nárust je každý rok jiný, v dlouhodobém průměru sedí i ta Vaše čísla.
2010 - M: 74,4 - Z: 80,6
2009 - M: 74,2 - Z: 80,1
2008 - M: 74,0 - Z: 80,1
2007 - M: 73,7 - Z: 79,9
2006 - M: 73,4 - Z: 79,7
2005 - M: 72,9 - Z: 79,1
2004 - M: 72,5 - Z: 79,0
(V letech 2000-2005 byl ten nárust u mužů cca 1,2 a u žen méně než 1 rok)
Na ty vaše dojmy ze starších lidí, co máte kolem sebe, ale fakt nemá cenu reagovat.
1,5 roku za 5 let = 3,6 měsíce za rok. Nebo se pletu? Čili skoro přesně aritmetický průměr mých čísel, která byla za roky 2003-9 (4,3 měsíce za rok pro muže a 3,2 pro ženy - průměr je 3,75). Samozřejmě, když podle toho, jaká které roky si vyberete, tak to vyjde pokaždé trochu jinak - rok 2003, se kterým jsem počítal já, ale ne Vy, znamenal vysoký skok u obou pohlaví, zatímco rok 2010, se kterým jste počítal Vy, ale ne já, znamenal vysoký skok jen u žen.
Osobní kondice atd. je stav, který se statisticky měří mnohem obtížněji, než věk.
Nicméně lze demonstrovat, že ke změně evidentně dochází.
Například výdaje domácností důchodců na rekreační a kulturní služby vzrostly mezi rokem 2006 a 2010 (na osobu) o 48%, výdaje na dovolenou s komplexními službami na (na osobu) v témže období o 94%.
Naopak hrubé peněžní výdaje této skupiny celkem (na osobu) vzrostly jen o 27%. Souhrn inflace za tyto roky je cca 15%.
Tuto změnu IMHO nelze interpretovat jinak, než že jsou senioři aktivnější, než dříve.
Zdroj: ČSÚ.
Ano. Každou statistiku lze interpretovat více způsoby. Ale ten Váš mi přijde za vlasy přitažený - pokud by šlo o stále stejnou skupinu, jak to, že by své výdaje zvedla o polovinu nebo dokonce na dvojnásobek?
Mnohem pravděpodobnější je, že do poolu důchodců nově vstupují lidi, kteří jsou aktivnějši (a pravděpodobně bohatší), zatímco dříve tam takoví nevstupovali.
Statistiku nemocnosti důchodců jsem hledal, ale nenašel.
Jestli máte odkaz, rád se podívám.
Statistiky nemocnosti zaměstnanců nejsou srovnatelné, protože mnohem víc odrážejí to, jak a jak je vyplácena nemocenská apod.
Aha. Na WHO nějaké statistiky jsou, ale vesměs nekompletní a špatně použitelné. Třeba jen rok 2002-2003.
K tomu počtu diabetiků: za prvé se zlepšují preventivní a diagnostické metody, takže je docela dobře možné, že se jich jenom víc diagnostikuje.
Za druhé kompenzovaný diabetes člověka po dlouhou dobu nijak zásadně neomezuje v kvalitě života. Někteří lidé dokonce spokojeně žijí i s nekompenzovaným diabetem, byť si tím z toho spokojeného života nakonec ukrajují.
Za třetí je nárůst diagnóz diabetu II. typu a dalších některých nemocí asi nevyhnutelně spojen s růstem průměrného věku. Ale to neznamená, že by Ti lidé nevedli spokojený život (vizte předchozí bod).
Když to zobecním:
1) zvýšení počtu diagnostikovaných případů u nemocí tohoto typu automaticky neznamená zvýšení počtu nemocných,
2) to, že má někdo nějakou diagnózu, automaticky neznamená, že to jakkoli zásadně ovlivňuje kvalitu jeho života,
3) růst věku nepochybně znamená, že někteří lidé jsou delší dobu před smrtí nemocní. ale to jim nemusí bránit (a v praxi nebrání) vést aktivní a spokojený život.
Diabetes byl jen příklad. A každá nemoc ovlivňuje kvalitu života, zvláště když se vlivy více takových nemocí v jednom těle sečtou. S tím je spojeno i horší uplatnění na trhu práce, nižší příjem, vyšší výdaje na léčbu a z toho plynoucí zhoršující se životní úroveň i kvalita života. Ale vy máte kolem sebe asi jen takové, kterým i přes snižující se výkon platí stále víc.)
Můj názor formuje něco jiného: při řešení dluhové problematiky potkávám mnoho lidi, kteří se vyhýbají odpovědnosti.Třeba: když se přijde na to, že nemá z čeho platit dluhy, nestarají se o to, jak vydělat na splacení, ale o to, jak nepřijít o auto (dům, televizi ...).
A nemám to štěstí na lidi, kteří se v takové situaci staví k problémům čelem, a nenatahují ruku ke státu, případně jí natahují teprve poté, co se k situaci čelem postavili.
Takže my dva se neshodneme dříve, než buďto Vy změníte názor, nebo já uvidím hrob (stačí v přeneseném smyslu) člověka, který zemřel hlady, protože neměl prostředky, za které by si koupil jídlo, přestože se ze všech sil, které mu zbývaly, snažil si ty prostředky legálním způsobem opatřit.
Howg.
Proč by se lidi měli starat o to, jak vydělat na splacení? Jukni do insolvenčního rejstříku, najdi si příjmení "Kotl..." (4 písmena stačí), bydliště Most... Fotr s mámou 2,6 mega, jeden synáček 540 kKč, druhý synáček 570 kKč, věřitelé "vážené" (pro mne teda ne) banky jako Česká šiditelna, Komerčka, Raiffka, majetek barevná TV, rychlovarná konvice a mobil, oddlužení povoleno... Však oni to těmhle zasr... bankám zaplatí ti, co své dluhy řádně splácí, ne?
To jsou ještě troškaři. Jeden vysoký státní úředník (ono je mnoho takových, ale o jednom to vím) dlužil kolem 150 milionů, přes Konsolidační agenturu (kolem roku 2000) a nějakého prostředníka ten svůj dluh odkoupil asi za 15 milionů a dnes je čistej a vysmátej. A takhle nějak zbohatla většina dnešních milionářů. My jsme jim to zaplatili, ale navážet se dokážeme jenom do troškařů.
Zvrácená tato vláda a postřelený Kalousek chtějí, aby lidé brali jenom menší důchody, a byli závislí na nějakých bankovních produktech, které stejně nic nevynáší a mohou k tomu ještě zkrachovat a bez náhrady. Již dneska mnoho lidí bez práce se spoléhá na svoji jedinou záchranu v tom, že se přihlásí o rychle předčasný státní důchod, aby měli aspoň nějaký osobní pravidelný příjem, když nemají práci. Kalousek si tak sníží výdaje na české důchodce, ale zároveň snížuje domácí spotřebu většiny lidí, což přináší menší příjmy státu. Proto zvýšení DPH a tím vyšší inflace, aby se příjmy dorovnali při nižší spotřebě. Lidé živoří a stát bude na stejném. Dlouhodobé dluhopisy prodá Kalousek českým domácnostem, aby v případě řecko-české krize zahraniční investoři byli odškodněni, ale domácnosti nedostanou nic, až by byly dluhopisy bezcenné. Pokud Kalousek bude záměrně příjmy státu od soukromých firem snižovat, porostou jenom dluhy, tak dojde k ostrým škrtům, což jinak znamená velká hospodářská krize jako v Itálii a Řecku. Zatím nás drží velké a bohaté Německo hlavně s vývozem automobilového průmyslu, ale jeho krize je hlavně naše krize.
Nikdy bych ani na vterinu nezavahal. Nikdy jsem o podporu nezadal a ani nebudu. Setrim, vydelavam. Bez prace jsem vsehovsudy byl 3 tydny (dovolena), kterou jsem sice od te doby nemel.
Nic neni lehke, delat jak osel, pak prijde vyplata a vy tam vydite to "socialni" pojisteni. Pro koho to je? Pro mne teda ne..
Je zde ale moznost, bud to koupim barak v CR nebo letenku... (na letiste to mam bliz).
Řekněte cizincům z třetích zemí mimo EU nebo např. Bělorusům že pokud v ČR pracují legálně že musí zde odpracovat tedy zaplatit soc,poj.min.35let aby měli nárok na starobní důchod od ČR.Uvidíme pak jak tato raální informace zahýbe s prac.trhem a potažmo veškerýmí tzv.povinnýmí daněmi?
Čili přeloženo do srozumitelnější podoby:
dneska můžete odejít do důchodu cca v 65 letech.
Až bude uzákoněn odchod do důchodu v 73 letech, tak ten, kdo nebude mít povinnou dobu pojištění, může odejít do důchodu až v 78 letech. Že se toho nedožije, je věc jiná.
Otázka zní: bude mít cenu platit na něco, co nebude? Nebudou z toho lidi utíkat?
Já miluju tohle strašení důchodovým věkem 73 let!
Abyste mohla strašit ještě lépe, podotýkám, že podle aktuálně platného zákona bude důchodový věk lidí narozených v roce 2169 přesně 99 let, jak si kdysi přál náš drahý pan president.
Ten zákon už totiž platí, akorát, že jde o postupný posun hranice o 2 měsíce každý rok.
Vzhledem k tomu, že věk dožití se posledních 20 let posouvá o cca 4-5 měsíců každý rok, tak v tom fakt nevidím problém. I kdyby se tento trend zpomalil na polovinu, stále to znamená, že se doba života v důchodu nebude zkracovat!
Protože ten, kdo by se chtěl vyvázat, by musel prokázat, že je schopen se zajistit tak, aby nebyl společnosti na obtíž, nebo dokonce že nebude muset krást, aby měl z čeho žít.
Není umění neplatit státu sociální a zdravotní pojištění (resp. daně, protože tohle není nic jiného, než daň) nebo je platit jen v symbolické míře. Umění je se z ušetřených prostředků skutečně zajistit.
Už jsem tady několikrát kritizoval podnikatelky, které státu chtějí odvádět minimální platby na sociální a zdravotní, ale pak by chtěly plnohodnotnou mateřskou, odvozenou nikoli od těchto plateb, ale od jejich údajného příjmu.
"Protože ten, kdo by se chtěl vyvázat, by musel prokázat, že je schopen se zajistit tak, aby nebyl společnosti na obtíž."
Mě zase zajímá, jak stát prokáže, že za pár desítek let bude mít na důchody. Když vidím, jak tato vláda hospodaří, bylo by naivní spoléhat se na stát. Taky by jednoho dne mohl stát označit důchod jako sociální dávku pro nejchudší nebo přestárlé. Když to půjde moc dobře, tak možná mi bude jednou na důchodech vyplaceno maximálně 30% toho, co jsem na sociálním pojištění odvedl a to pouze za předpokladu, že se nebude zvyšovat hranice pro odchod výše než na 65 let a nebude klesat reálná výše důchodu. Samozřejmě nebudu řešit, že se mnoho lidí důchodu nedožije nebo že stát může zbankrotovat.
Taky si myslím, že se nenastane situace, že by nebyly vůbec vypláceny důchody, ovšem jde spíše o to, od jakého věku bude důchod a v jaké výši. Stát při současném hospodaření a problémech s výběrem daní se může snadno dostat do situace, že bude muset krátit výdaje všude včetně důchodů. Tato vláda se možná snaží, ale škrty a zvyšování daní růstu ekonomiky nepomohou a aby nebyl důchodový systém v deficitu, musí se zvýšit zaměstnanost a ta se zvýší jen tehdy, poroste-li ekonomika.
Závidím Vám Váš optimismus.
Když vidím, že cca každý devátý dospělý v této zemi má potíže se splácení svých závazků, tak mne to o schopnosti lidí myslet na zadní kolečka fakt nepřesvědčuje.
Pokud by šlo o peníze, které povinně půjdou do fondu (v širokém smyslu slova - klidně to může být zlato nebo dividentové akcie), který před důchodovým věkem nelze utratit, pak máte pravdu, to určitou finanční gramotnost osvědčuje.
Ale pokud jde o možnost ty peníze hned utratit, tak to, že někdo nechce odvádět sociální pojištění, opravdu žádnou finanční gramotnost neprokazuje.
Projekce jsou sice hezké, ale zkuste se podívat na dejme tomu minulých 200 let. Rakousko v té době stačilo zbankrotovat tuším třikrát. První světová válka, pak přechod na československou korunu, pozemková reforma, Protektorát, znárodňování, měnová reforma, enormní vnitřní zadlužení v době reálného socialismu. Pořád si troufáte na nějaké projekce?
Mimochodem - rakouské státní bankroty, ačkoli zajisté nebylo o co stát, zasáhly normální lidi podstatně méně, protože v té době stát zdaleka nekecal do tolika věcí jako dnes - mj. neměl monopol na měnu a používání jiných peněz než nekrytých státních bankocetlí bylo i poměrně rozšířené. Krach dnešního sociálního státu, to bude úplně jiná káva.
Isolace od státního rozpočtu, to zní hezky, že jo? Jenže jak to bude vypadat v praxi? Pensijní fondy budou (v určitýchs situacích muset) nakupovat státní dluhopisy. Takže ty odvody tak jako tak skončí ve státní kase a prožerou se - dílem na uplácení voličů, dílem na kšefty spřáteleným firmám. Jen to nebude tak bít do očí, protože technicky to nebudou peníze odvedené na sociálním "pojištění". Nehledě na to, že stát (byť ne přímo vláda) ovládá měnu...
Pokud čtu Vaši reakci, tak mi připadá, že spořit na důchod nemá smysl vůbec, ani sám, ani se státem:
1. polnosti mi sebere příští pozemková reforma,
2. akcie mi znárodní bolševik,
3. domy mi rozbije nějaká ta válka, nebo spadnou sub. 1 či sub. 2,
4. dluhopisy mi stát zbankrotuje,
5. peníze v bankách mi sežere příští měnová reforma,
6. o zlatu se výslovně nezmiňujete, nicméně v té historii už taky došlo na zákaz soukromého vlastnictví zlata.
Ale, abych byl konstruktivní: ano, stát nepochybně může zbankrotovat, ale jsou státy, které už nezbankrotovaly pár set let. Ale, pokud k tomu dojde, tak budou i soukromé úspory na důchod razantně postiženy.
Já jsem se snažil upozornit na to, že někteří jednotlivci "prožírají" nejen své úspory, ale i své příjmy nadlouho dopředu (skrz úvěry). Takže důchodový systém by neměl umožňovat vyvedení prostředků tak, že je jednotlivec bude moci "prožrat", protože s takovým jednotlivcem by byl problém i v případě, kdy stát nezkrachuje.
Za komančů byla uzavřená mezinárodní smlouva mezi ČSSR a SSSR, o vzájemném uznávání důchodů. Tedy Rus, který zde neodpracoval jediný den, ale žijící tady, má právo požádat o český důchod na základě odpracovaných let v Rusku. Funguje to i naopak, ale proč by Čech žádal v Rusku důchod ve výši almužny, že?
Jako OSVČ mám tak nízké odvody, že už prakticky "vyvázaný" jsem (důchod bude mizivý).
Takže nezbývá, než si sám investovat do dividendových akcií.
Majitelé firem jsou na tom ještě lépe, si založí firmu mimo, finanční toky jdou mimo a nějaké sociální a zdravotní je netrápí vůbec (když pominu, že tady musí danit malou část své existence, aby byli aspoň zdravotně pojištění) a v daňovém ráji jim krásně narůstá firma.
Jediný, kdo je včudu jsou zaměstnanci, kteří to chudáci jako vždy oddřou a zaplatí, protože jim daní jejich firmy a účetní, a ti jedou podle pravidel a zákonů, které je sedřou z kůže a ani se nemůžou bránit.
Takže nezbývá lidem než doporuč, ať začnou podnikat, stanou se OSVČ, majiteli firem atd. a pak pro ně daně budou doslova minimální (a nejen daně, stát vám může naopak i vracet DPH atd.). A není důvod podvádět, vše je legální a podle pravidel. Holt na zaměstnance je úplně jiný "metr" než na živnostníky a na ty je zase úplně jiný metr, než na majitele firem (kteří jsou zase o řád svobodnější). Tak to je, bylo a bude i za sto let, takže nezbývá než se podle toho zařídit. Ale pokud se někdo nedokáže postavit na vlastní nohy a podnikat, tak mu holt zbývá jen platit všechny daně a nadávat u piva, protože nic jiného ani dle zákona nemůže...
> Takže nezbývá lidem než doporuč,
> ať začnou podnikat, stanou se OSVČ, majiteli firem atd
Takze bud vsichni budou majitel firmy a pracovat nebude nikdo nebo prekroci podil OSVC nejake procento, pri kterem je stat vezme u huby, aby si prisel na sve.. Nebo vas napada jeste jiny vysledek?
IMHO by pro začátek stačilo
- revidovat (či spíše zrušit) nákladové paušály
- sjednotit sazby a základy daně a sociálního a zdravotního pojištění u OSVČ se sazbami a základem u zaměstnanců
- zdanit samotnou možnost používání automobilů, které jsou v obchodním majetku, pro soukromé účely, stejně jako se zdaňují služební auta zaměstnanců
Odpočty a slevy mohou činit docela dost. Slevy na dani ročně (odčítá se z vypočtené daně a může jít i do bonusu): 24 840 na poplatníka, 24 840 na manželku bez příjmu, 11 604 na každé dítě.
Odpočty ze základu daně ročně: 300 000 na úroky z hypošky, 12 000 na penzijko, 12 000 na životko, 10 000 na vzdělávání
Snažně doufám, že mi v těch výpočtech někdo najde chybu, protože, jestli fakt počítám dobře, tak je to ještě šílenější, než jsem si myslel.
Jestli dobře počítám, tak při manželce, dvou dětech a hypošce 2 000 000 Kč (úroky 100 000 Kč) ty slevy a odpočet smažou daň z 585 920 Kč.
Programátor nebo autor s náklady výrazně pod 40% (sám docela píšu, takže své náklady na to znám) a paušálem 40% si tedy může vydělat téměř milion ročně a neplatit žádnou daň. Oproti němu kolega zaměstnanec s hrubou mzdou 800 000 Kč a stejnými odpočty zaplatí na dani cca 85 000 Kč ročně.
Řemeslník na švarcsystém by takhle teoreticky nedanil téměř 3 miliony ročně, ale to je samozřejmě nereálné - tohle řemeslníkovi švarcíkovi IMHO nikdo nedá.
I když je sám, bez dětí a bez hypotéky, tak švarcík inkasuje daňový bonus až do "výplaty" 828 000 Kč ročně.
Samozřejmě, z poloviny toho teoretického zisku zaplatí sociálko a zdravotko, takže alespoň něco pro státní kasu, ale i tak.
Jestli mi někdo najde chybu, která ta čísla významně posune v neprospěch toho živnostníka, tak má u mne flašku. Kalkulačky na měšci jsou zkoušel taky, akorát jsem neměl trpělivost dělat iterace, abych došel k přesnému číslu.
A jedno doplnění: od 1 000 000 Kč tomu podnikateli začne komplikovat život DPH, takže od této částky výše je jeho výdělek přece jen nejak zdaněný.
Ovšem proti zaměstnanci to není žádné znevýhodnění, protože práce zaměstnance je v drtivé většině případů zdaněna DPH také (ledaže pracuje pro zaměstnavatele, který není plátcem, ale taková situace mi přijde hodně výjimečná, protože uživit sebe a zaměstnance z obratu pod 1 000 000 Kč není nic snadného).
Pane, nevíte o čem mluvíte. Já osobně od roku 1993 neplatím státu žádné jeho tzv. sociální a jemu podobné "pojištění". Již můj dědeček říkal, vše co začíná na sociál... je od ďábla, a toho se vyvaruj. Úmyslně "nepracuji" a "pracovat" nikdy nebudu. Přesto každý den, 16 hodin denně , 365 dní v roce, dřu jako kůň. Dávám také práci zatím 20 lidem, které každý den vyplácím. Přesto že jsem nic nezdědil, nezprivatizoval, nepůsobil v politice a tak si ani nenakradl, nepohybuji se v podsvětí, za své, těžce vydělané peníze, ze kterých státu neodvedu ani halíř, jsem zakoupil nemovitosti a pozemky a na nich opět dřu a dávám práci dalším lidem. Je to nekonečný kruh. Tento stát, vedený bandou zlodějů a lumpů, nikdy ode mne neuvidí ani halíř. Já také od státu nic nechci. Jsem schopen, tak jako většina normálních lidí se sám uživit a zabezpečit i na stáří a postarat se o své děti. Mimochodem mám tři, a aby se nehádali, každé má svoji vlastní mámu, každé jsem pořídil bydlení a zabezpečil je. Žiji spokojeně, vyhýbám se státu, ignoruji jej, odmítám ho. Nic od něho nechci.
Takže například od státu nechcete silnice, po kterých odvezete své výrobky k zákazníkům?
Nechcete policii, která vykáže někoho, kdo se Vám rozhodne utábořit na poli zrovna když budete potřebovat třeba orat a nedokážete ho vykázat sám?
Zdravotní péči pro Vaše tři rodiny a vzdělání pro Vaše tři děti si platíte všechno z vlastní kapsy?
Já jen abych věděl, co všechno pro Vás platí lidé jako já.
Správný názor. Už jsem se to párkrát snažil lidem v diskusích vysvětlit, že za daně získávají od statu něco - určité služby. Můžeme debatovat nad jejich kvalitou, nad jejich rozsahem, nicméně jsou - a všichni je, byť třeba nevědomky, využíváme denně. Nejde jenom o to, že výše jmenovaný asi nepoužívá silnice, kterým by vozil výrobky zákazníkům (nebo které by využíval při cestě za prací). Nepřekvapí nás, že proto ani nevyužívá veřejná parkoviště, když autem zjevně nejezdí. A že nechce policii a že zdravotní péči platí v hotovosti a každou operaci, třeba transplantaci v hodnotě několika milionů, si taky zaplatí ze svého. Až mu bude hořet dům, tak určitě nebude volat hasiče, zajistí si uhašení ze svého. To samé při dopravní nehodě, byť třeba jím nezaviněné, odmítne příjezd jak hasičů, kteří by jej z auta vystříhali, tak pochopitelně i záchranky, která by jej stabilizovala a odvezla na příslušné pracoviště. Nedej Bože, že by snad chtěli poslat vrtulník! Pokud jej někdo vykrade nebo mu bude někdo dlužit, určitě se nebude soudit a určitě nebude chtít, aby někoho zavřeli, když soudy a věznice neplatí. Nepochybně ani na dovolenou neodlétá z letišť a protože nevyužije ani té silnice, tak asi půjde pěšky přes pole. Dokonce i ty děti, co má se třemi manželkami, neposílá do školy, protože výtěžek daní jde i na školství (státní i soukromé), takže děti vzdělává doma. V případně povodně taky odmítne jak hasiče, tak i vojáky, všechnu techniku i lidi si sežene za své peníze. Dokonce jeho domy nejsou chráněny protipovodňovými hrázemi, protože na ně nepřispěl. Mám „rád“ takové hrdiny, kteří se chlubí tím, jak málo platí. Znám jich pár i ve smém okolí. Je vždycky hezké vidět, komu ze svých daní a pojištění, přispívám na jeho vlastní komfort. Proto neokrádá nějaký abstraktní zlý, škaredý stát, ale protože stát jsme my a my ostatní platíme, okrádá akorát nás... Fakt je směšné, když někdo tvrdí, že státu nechce NIC dávat, protože od něj přece nikdy NIC nechtěl a přitom jej využívá denně.
To je vše co jste pochytili od té demagožky Warrenové? Jsem zvědavý jestli vám někdo adekvátně odpoví, já už dnes na podobné nesmyslné diskuse nemám náladu a chci být ne-sprostý.
Jako argument... proč nad námi náš vševědoucí, jediný správný, a hlavně všeho schopný - stát - musí bdít, měnit nám plínky, "odměňovat" své občany za pokoru a občanskou uvědomělost,... je to však příliš chabé a dle mne použitelné nanejvýše jako usvědčující důkaz pro uvěznění všech dosavadních politiků a státních úředníků za zpronevěru.
Warrenovou neznám.
Ale přijde mi, že Váš příspěvek a ten předchozí jsou o voze a o koze.
Stát nepovažuju za vševědoucí, jediný správný a všeho schopný.
Ale jsou věci, které bez něj rozumně dělat nejdou (třeba ty silnice a soudy) a jsou věci, které je lepší dělat kolektivně na kvazipojistném principu, protože kohokoli mohou postihnout v rozsahu, který si sám není schopen zajistit (zdravotnictví).
A konečně jsou věci, ke kterým se historicky ukazuje, že je lidi třeba nutit resp. jim je dát automaticky a k zaplacení je donutit (zejména vzdělání, ale také třeba úspory na důchod).
Nemusíte mi věřit, pokud nechcete, ale co vidím, tak velká část lidí si není schopna dohlédnout dál než na špičku svého nosu a tudíž by děti do placené školy taky nemuseli poslat. A já jako zaměstnavatel chci mít možnost si vybírat z kvalifikované pracovní síly teď, a ne čekat dvacet let, až mi je vychová škola, kterou založím.
Dobře, jen tedy v rychlosti...
1. Kolektivně ještě nutně neznamená pod taktovkou státu!
2. Opravdu si myslíte, že když od "kolektivu" něco odebíráte, ale také mu něco poskytujete, je nutné abyste ještě státu platil za tuto výměnu extra daň?
Opravdu myslíte, že bez státu by žádná z uvedených služeb neexistovala? Pokud ano, tak za to může, právě příliš dlouhodobé, vměšování státu do sfér života kde mu to nepřísluší. Historicko-filosofická debata by byla na místě, ale je v podstatě zbytečná. Uplně stačí nebát se a začít věci dělat jinak než doposud.
V případě soudů lze rozhodně mluvit o nefungování, protože funkce soudů je nevyhnutelně spojena se státní sankcí jejich rozhodnutí. Pokud by nebyl stát, tak dodržování soudních rozhodnutí bude záviset jenom na dobrovolnosti, která nikdy nebude neomezená. A pokud se funkce "soukromých" soudů spojí se "soukromou" silou schopnou jejich rozhodnutí vynucovat, tak tu máme stát.
Soukromé rozhodčí soudy fungují jenom díky státu, bez něj by nefungovaly.
Soukromá výstavba silnic bez koordinační role státu by byla hodně komplikovaná záležitost. Ne nemožná, ale hodně komplikovaná.
A tak dále.
Samozřejmě, že samotná administrace daní něco stojí, tudíž nutně musíte zaplatit víc, než je hodnota služby, kterou dostanete. Jestli to umíte jinak, tak se přihlašte o místo na ministerstvu financí - rádi Vaši znalost využijí.
Kolektivně skutečně nemusí znamenat pod taktovkou státu. Nicméně, pokud nechceme, aby lidé umírali na nemoci, jejichž léčbu si nemohou zaplatit, ale v rámci státu to lze, musí stát všechny lidi donutit, aby si zdravotní kvazipojištění platili. Tedy ingerence státu je nutná.
Vůbec netuším, kdo je Warrenová. Nevidím důvod, proč byste měl být sprostý. Zjevně jste vůbec nepochopil můj příspěvek. Možná za to je včerejší pozdní doba, kdy jste jej četl. Já nechci, aby nad námi bděl stát a už vůbec nechci, aby někoho vodil za ručičku. Naopak jsem zastáncem nízké regulace a toho, ať se o sebe každý postará sám. Jsou ale zkrátka služby, které by z principu měl vykonávat stát (bezpečnost, tj. policie, soudy, věznice, hasiči), silnice (kromě soukromých dálnic s mýtným) jsou taky veřejnými stavbami, ať už státu, krajů nebo obcí. To všechno stojí nějaké peníze. Zdravotnictví a školství může být klidně zcela soukromé, s tím problém nemám. V každém případě pořád jsou služby, který užíváte, nebo byste teoreticky mohl užívat, pokud by byla ta potřeba (hasiče v případě požáru nebo nehody), a soukromá sféra Vám je nedokáže nahradit. A představa krátit daně a pojištění co nejvíc, protože „já přece od státu nic nechci, tak mu nic nedám“, je prostě naprosto směšný názor od člověka, který zjevně jeho služby užívá denně dosytosti. V našem státě minimálně ta doprava, zdravotnictví, školství. Jak už jsem v minulém příspěvku uvedl, můžeme se bavit o tom, že základní služby, které nám stát poskytuje, jsou v nedostatečném rozsahu nebo v nedostatečné kvalitě, já jsem si toho dobře vědom a souhlasím s tím, že takové ubohé opravdu jsou, ale v každém případě ty služby fyzicky existují a každý jich užívá.
Pane, asi neumíte číst. Psal jsem, že jsem investoval do nemovitostí kde je práce. Podotýkám, že nemám dluhy. Vaše úvaha je naprosto zcestná, kdy uvažujete jako člověk, který by se bez pomoci státu neobešel a je i nyní na něm zoufale závislý. A partnerkám nesypu, jsou zabezpečeny a také nejsou odkázány na stát. Ono totiž jde, v tomto státě se z "péče" státu vyvázat. Ne že nejde. Jinak plně souhlasím s "Nevolníkem".
"kde jsou mé naspořené peníze ?"
OMG, co je to za otázka?! Chápeš vůbec princip průběžného systému? Ten samý měsíc, co se peníze vyberou, se taky důchodcům vyplatí. NIKDE SE NIC NESPOŘÍ. Pouze existuje zápis (číslo na papíře a v počítači - nic víc), kolik kdo zaplatil, aby bylo možné v budoucnu vypočítat výši důchodu.
Ta tvoje podmínka je směšná.
Když do systému nějaké peníze, měly by v něm být nějakou formou likvidní. Pokud nejsou, je to zpronevěra.
Stát říká: občane můžeš si spořit jinde a zavede diskusi na téma kde a jak spořit. Těm pomalejším ještě vysvětlí, že prachy v systému nejsou proto, že se jedná o průběžný systém.
Já říkám: pojďme udělat inventuru mých dosavadních naspořených prostředků.
Kdybych měl tu možnost se vyvázat z plateb sociálního pojištění, tak bych neváhal ani minutu. Poměr odvodů a výše důchodu je zejména pro zaměstnance velmi nevýhodný. Podporu v nezaměstanosti si obyčejný člověk bude muset stejně ještě jednou odpracovat a v době nemoci si místo nemocenské dnes už většina lidí bere dovolenou. Kvůli almužně v důchodu nemá smysl platit přemrštěné platby na sociálním pojištění. Pokud bych měl naopak víc peněz, mohl bych si rychleji a lépe financovat třeba bydlení nebo dlouhodobé investice a stát bych pak v důchodu vůbec nepotřeboval.
Je to jednoduché stačí založit církev jež bude mít jako hlavní víru nezávislost na státu. A jelikož stát jako takový musí uznat svobodu vyznání musí toto respektovat. Všichni vyznavači této církve jsou pak vyvázání službě státu, neplatí daně ale také nic nedostávají.
V USA je toto normální např. Amish, Mennomite atd.
Mě by hrozně zajímalo, jak jednoduše založíte církev, která byla založená před rokem 1950. Protože to je jedna z podmínek, které musí být splněny, aby členové dané komunity nemuseli v USA platit sociální daně.
A jestli podobné zákony mají i jinde (a zejména v Evropě), to nevím, ale velmi silně o tom pochybuji.
Vyvazani se ze systemu pojisteni neni az tak vzdalene realite, jak se muze zdat. Napr. v sousednim velmi socialnim Nemecku je mozne se vyvazat ze systemu statniho zdravotniho pojisteni. Je tam sice povinne byt pojisten, ale pokud dosahujete urciteho prijmu (cca 4500 EUR/mesic) je mozne prejit na soukrome pojisteni, ktere je pro lepe vydelavajici levnejsi (i tak je strop ZP v Nemecku o dost nizsi nez u nas). Ma to ovsem i rizika, napr. v statne pojisteny duchodce plati pomerne malo, zatimco u soukrome pojisteneho je samozrejme jedno zda je duchodce nebo ne.
Stát by měl mít povinnost se postarat o své občany, mnoho občanu není a nikdy nebude na tolik odborně či jiným způsoben kompetentní si zajistit penzijní důchod. Na druhé stráně a´t je možnost si sám zvolit připojištění nad rámec povinnosti, a to dle svého uvážení. K třetímu pilíři nemám důvěru a považují ho za zbytečný. Vidím vtom skryté loby finančních domů pro ukládaní dlouhodobých finančních rezerv. Zbytečně složité bez adekvátního výsledku. Možná mám takovou kacířskou myšlenku, spojit všechny odvody do jedné odvoditelné částky, která by se centrálně přerozdělovala dle nastavení – zaměstnance, firmy, státu. Tedy ( daň, zdravotní, sociální) celkově vyjádřeno jednou cifrou v procentu s hrubé mzdy odvedeno na jeden účet, a tím by bylo jasně a jednoduché vyjádření čisté mzdy přímo z hlavy