Vlákno názorů k článku Valorizace důchodů. Tak hloupí jsme jen v Česku od anonym - Omlouvám se, nerozumím tomu, důchody jsou vypláceny dopředně,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 10. 2020 21:48

    bez přezdívky

    Omlouvám se, nerozumím tomu, důchody jsou vypláceny dopředně, předpokládejme tedy, aby se nám dobře počítalo, že v roce 2019 měl důchod 10000 Kč.
    Výplata důchodu byla stanovena na 20. den v měsíci.
    Tedy:
    20.1.2019-20.12.2019 dostal vyplaceno 12x10000 Kč
    Došlo k valorizaci a jeho důchod se zvedl na 10100 Kč
    20.1.2020-20.12.2020 dostal vyplaceno 12x10100 Kč
    Celkem za 2 roky v důchodu dostane 241200 Kč

    Stejný příklad s výplatou 2.1.:
    2.1.2019-2.12.2019 dostal vyplaceno 12x10000 Kč
    Došlo k valorizaci a jeho důchod se zvedl na 10100 Kč
    2.1.2020-2.12.2020 dostal vyplaceno 12x10100 Kč
    Celkem za 2 roky v důchodu dostane 241200 Kč

    Kde je problém? V tom, že druhý už měl peníze na účtě 2.1. a první až 20.1.?

  • 10. 10. 2020 23:24

    franz0509

    Vážený pane, pokud chcete do něčeho mluvit, pak doporučuji se s problémem věcí seznámit a nebudete pro srandu.
    Důchody se totiž vyplácí od výplatního termínu na měsíc dopředu!!!
    Valorizace je od 01-01-xxxx, takže ten, kdo má výplatní termín 02-01, dostává důchod s valorizací na období 02-01 až 01-02 a je okraden o 1 den navýšení.
    Kdo má výplatní termín 24-01 dostává valorizovaný důchod na období 24-01 až 23-02 a o navýšení od 01 až 23- 01 je okraden!!!!!
    Výplatní termín důchodu není výplata důchodu na běžný měsíc, jak je to u mzdy a jak se mylně domníváte a proto nevidíte problém
    S pozdravem Ing. František Procházka

  • 11. 10. 2020 12:52

    bez přezdívky

    Vážený pane vy umíte číst? Vždyť píši, že se vyplácejí dopředně. Bez ohledu na datum výplaty dostane každý vždy 12x důchod dle valorizace platné v daném roce.

    Cituji web naseduchody.cz:
    "Důchody se vyplácejí dopředu v pravidelných měsíčních lhůtách, které určuje plátce důchodu, tj. Česká správa sociálního zabezpečení. Důchod se tedy nevyplácí “na daný měsíc” nebo zpětně.

    Např. důchod vyplacený 10. února je vyplacen na období od 10. února do 9. března. Následně je 10. března vyplacen důchod na 10. března až 9. dubna atd."

    Což je přesně jak píši.

    Ano, vy zřejmě problém vidíte v tom, že dvěma lidem kterým teoreticky vznikl nárok na důchod ve stejný den začínají peníze dostávat v různý čas (viz má poslední věta v prvním příspěvku).

    Dokážu pochopit, že tato diskrepance někoho trápí, a souhlasím, že lze systém nastavit lépe, ale dělat z toho tragédii nebo to označovat za krádež je úplně mimo. Z pohledu zákona je to naprosto v pořádku, k nařízením EU se erudovaně vyjádřit nedokážu, ale rozhodně máme v zákonech větší fuckupy než je toto.

  • 11. 10. 2020 21:18

    Karel Zítek

    Ano, je pravda že všichni ZA rok shodný počet 12 valorizovaných dávek důchodu dostanou, ale to jim rovnost nezaručí. Pro rovnost musí dostat všichni „stejné“ peníze (peníze spočtené podle shodných pravidel) NA rok (např. kalendářní 2020), ale to nedostanou. Tedy v rozdílu mezi ZA a NA je zde onen zásadní rozdíl a „zakopaný pes“.

    Představme si pro demonstraci naprosto zjevné a nepřehlédnutelné nerovnosti, že místo klouzavého měsíce by byl zaveden například klouzavý rok. ČSSZ bude vyplácet roční důchody jedenkrát za rok na klouzavý rok a výplatní termíny budou mezi 2. lednem a 24. prosincem. Ano, bez problému by to i takto mohlo fungovat.

    Dědeček Franta, který by bral důchod (roční na klouzavý rok) až 24. prosince 2020, by dostal 24. prosince 2020 důchod (včetně valorizace 2020) na období od 24. prosince 2020 do 23. prosince 2021. A tak valorizaci 2020 dostane jen na 8 dnů kalendářního roku 2020, (tj. od 24. prosince 2020 do 31. prosince 2020). ZA kalendářní rok důchod přeci valorizovaný důchod dostal? Jistě, to ano. Takový důchodce tedy ale bude muset žít skoro celý rok 2020 z důchodu bez této valorizace 2020, totiž z důchodu, co obdržel (bez valorizace 2020) 24. prosince 2019.

    Zatímco dědeček Pepík obdržel již 2. ledna 2020 valorizovaný důchod na téměř celý rok 2020 (tedy včetně této valorizace 2020, co byla Frantovi NA (skoro celý) rok 2020 upřena). Obdržel jej na období od 2. ledna 2020 do 1. ledna 2021. Franta ne, že valorizaci 2020 na období od 2. ledna 2020 do 23. prosince 2020 dostane někdy později. On ji nedostane nikdy! I zde by oba důchodci za rok dostali stejný počet valorizovaných dávek důchodu (jednu), ale rovnost jim to samozřejmě nezaručí!

    To znamená, že stejný počet valorizovaných dávek důchodu ZA rok nezaručí rovnost důchodců. Důchodci se stejným důchodem nebudou moci v kalendářním roce 2020 utratit stejné peníze, neb tyto na rok 2020 stejné nikdy nedostanou. Z libovůle státu bude dědeček Franta žít skoro celý rok z důchodu bez valorizace 2020, zatímco důchodce Pepík tuto obdrží skoro na celý rok 2020. Rozdíl je zde tedy naprosto zjevný (je to skoro 900 Kč × 12 měsíců, tedy více než 10 000 Kč).

    Náleží Frantovi právem těch 10 000 Kč, co Pepík na rok 2020 dostal a on nedostal a nikdy nedostane? Samozřejmě že ano. A stejně tak je tomu dnes, že na leden 2020 dostal Pepík o více než 650 Kč víc, co Franta nikdy nedostane. A v roce 2019 dalších, o letech předchozích nemluvě.

    A že kdyby Ústavní soud o tomto argumentu věděl, jistě by poslancům vyhověl? Ale on o něm věděl, jenže protože nevěděl, jak se s ním vyrovnat, ve svém nálezu jej ani nezmínil, a tak se nejen občan, ale ani „kolegové právníci“ nedověděli, čím vším bylo v návrhu (Pl. ÚS 47/18) argumentováno. Paralelou by se dalo napsat, že rozsudek odsuzující vraha z vraždy nevypadá špatně, když v něm není uvedeno, že odsouzený měl na dobu vraždy nevyvratitelné alibi, a tedy že vraždu spáchat nemohl.

  • 11. 10. 2020 13:00

    Valsidal

    Pane Procházko, a to, že ten, který má splatnost důchodu později, na začátku dostal doplatek za delší období, vám nevadí? Tam navíc nejde o rozdíl v nižších stovkách korun, ale v tisících.

  • 11. 10. 2020 14:40

    franz0509

    Vážený pane, Ladislave Nosku,
    Diskuze s nekvalifikovanými lidmi, jako jste zřejmě Vy, je ztráta času a šíření demagogie. Nerozumím Vašemu dotazu, nevím na co se ptáte a nevím, co mně má vadit.
    Pane, každému byl stanoven den odchodu do Důchodu. Následně mu byl určen termín výplaty Důchodu. Za dobu ode dne nástupu do důchodu do dne výplaty, byl Důchod všem, individuálně, podle tohoto kritéria doplacen, na korunu přesně!!! A v souladu se Zákonem a právem.
    Buďte zdráv a vesel.
    Ing. František Procházka

  • 11. 10. 2020 16:18

    Karel Zítek

    pánové, počkejte si na 3. část tohoto mého seriálu pak již to snad bude jasné nejen některým jako zde, ale všem. Z něj vyjímám:
    Dále si uvědomme, že výplatní termín důchodu (od ČSSZ, neb máme i jiné SSZ) si nelze zvolit, ani změnit. Jediné co lze je, že pokud již náš manžel(ka) v důchodu je a my o něj teprve žádáme, pak můžeme požadovat termín stejný jako má on (ona). Prostě „abychom na poštu chodili spolu“. Výplatní termíny nejsou dny liché, jak si zde nejeden myslí, ale naopak sudé mezi 2. a 24. dnem v měsíci. Pokud má někdo termín 16. znamená to, že nejpozději 16. musí mít důchod na účtu a tak jej tam má většinou již 15. a to může někoho mást. Pak ale pozor – pokud má tedy někdo takto termín 16. a 15. nejen dostane na účet důchod, ale i zemře, pak důchod musí pozůstalí vrátit (samozřejmě celou tuto jeho dávku). Další upřesnění je to, že pokud zemře 16. (= dožije se výplatního termínu) důchod mu celý náleží (pozůstalým) a žádná jeho část se nevrací. I toto u nás platí již od Rakousko-Uherska. Výplatní termíny jsou tedy 2., 4., 6., 8., 10., 12., 14., 16., 18., 20., 22., 24., aby někdo sice termín 2. nebo 4. z minulosti měl, ale nově se již tyto z nějakých účetních důvodů nepřidělují. K tomu pak již přibude jen 15., totiž termín pro hromadné výplaty důchodů do ÚSP (domovů důchodců). Jinak je určení termínu plně v moci ČSSZ (nesouvisí s datem narození, ani jiným osobním datem) a nárok na změnu žádný není. ČSSZ prostě chce, aby ona, státní kasa, pošty, … byly vytíženy rovnoměrně a tak výplatní termíny mezi důchodce rovnoměrně rozděluje.
    Je omyl si myslet, že pokud mám termín 16., dostal jsem 16.01.2020 mj. valorizaci 2020 na dny 01.-15.01.2020 (tedy jen později). Nedostal. Na tyto dny jsem 16.12.2019 dostal důchod ve výši 2019, tedy bez valorizace 2020. Na oněch 15 dnů mi náleží cca 15x(900/30)=450,- Kč a tyto nedostanu nikdy! Tedy ani 16.12.2020. To sice budu těchto 450,- na dny 01.-15.01. brát, ale roku 2021, ne zpětně r. 2020. Jak se píše v 2. díle seriálu viz https://www.mesec.cz/autori/karel-zitek/ na Slovensku za identických podmínek tu chybu v zákoně opravili již před 16 lety (objevili před 18). Prostě tam v lednu dostane důchodce nejen valorizovanou dávku důchodu, ale i poměrnou část valorizace, co mu náleží na dny od 1. ledna do onoho 15. a pod.
    Úplně správně to ale není, neb důchody se vyplácí, jak stanoví zákon v SR i u nás, „předem“ a tedy i těch „450,-" má důchodce předem dostat = má je dostat již 16.12.2019. K tomu pak stačí maličkost, aby valorizační vyhláška MPSV (resp. usnesení vlády) nabývalo účinnosti již 1. prosince a šlo tak již v prosinci vyplácet důchody na lednové dny ve valorizované výši. No a zákon 155/1995 Sb. pak spolu s těmito předpisy musí obsahovat, že se valorizuje všem od 1. ledna a ne „od splátky důchodu splatné v lednu“ (=od lednového výplatního termínu). Ústavní soudce je jistě i chytrý soudce a ten když rozhoduje o něčem „mimo paragrafy“ by se měl poradit s tím, kdo onomu oboru rozumí. Ostatně soudních znalců a znaleckých ústavů je dost a navíc zde by se stačilo zeptat svého učitele matematiky na gymnáziu nebo i jen ZŠ.

  • 11. 10. 2020 16:52

    Valsidal

    Vážený pane Procházko,
    svoji nakvalifikovanost v oblasti důchodů ukazujete sám tím, že ani netušíte, o čem píši. Já vám to ale rád vysvětlím.
    Když budete mít dva žadatele, kteří budou mít důchod přiznán např. od 1. července a jeden bude mít stanovenu splatnost 2. a druhý 24. dne v měsíci, tak zatímco první dostane první doplatek pouze jeden den, druhý důchodce obdrží první doplatek za 23 dní. Jeden tak obdrží např. 500 Kč, druhý za stejných podmínek 11.500 Kč. To vám nevadí? Ten s pozdější splatností je přeci výrazně zvýhodněn, ne?

  • 11. 10. 2020 21:16

    Karel Zítek

    ne, v tom že nemáte na profilu veřejný e-mail a nemohu Vám odpovědět :
    Ano, je pravda že všichni ZA rok shodný počet 12 valorizovaných dávek důchodu dostanou, ale to jim rovnost nezaručí. Pro rovnost musí dostat všichni „stejné“ peníze (peníze spočtené podle shodných pravidel) NA rok (např. kalendářní 2020), ale to nedostanou. Tedy v rozdílu mezi ZA a NA je zde onen zásadní rozdíl a „zakopaný pes“.

    Představme si pro demonstraci naprosto zjevné a nepřehlédnutelné nerovnosti, že místo klouzavého měsíce by byl zaveden například klouzavý rok. ČSSZ bude vyplácet roční důchody jedenkrát za rok na klouzavý rok a výplatní termíny budou mezi 2. lednem a 24. prosincem. Ano, bez problému by to i takto mohlo fungovat.

    Dědeček Franta, který by bral důchod (roční na klouzavý rok) až 24. prosince 2020, by dostal 24. prosince 2020 důchod (včetně valorizace 2020) na období od 24. prosince 2020 do 23. prosince 2021. A tak valorizaci 2020 dostane jen na 8 dnů kalendářního roku 2020, (tj. od 24. prosince 2020 do 31. prosince 2020). ZA kalendářní rok důchod přeci valorizovaný důchod dostal? Jistě, to ano. Takový důchodce tedy ale bude muset žít skoro celý rok 2020 z důchodu bez této valorizace 2020, totiž z důchodu, co obdržel (bez valorizace 2020) 24. prosince 2019.

    Zatímco dědeček Pepík obdržel již 2. ledna 2020 valorizovaný důchod na téměř celý rok 2020 (tedy včetně této valorizace 2020, co byla Frantovi NA (skoro celý) rok 2020 upřena). Obdržel jej na období od 2. ledna 2020 do 1. ledna 2021. Franta ne, že valorizaci 2020 na období od 2. ledna 2020 do 23. prosince 2020 dostane někdy později. On ji nedostane nikdy! I zde by oba důchodci za rok dostali stejný počet valorizovaných dávek důchodu (jednu), ale rovnost jim to samozřejmě nezaručí!

    To znamená, že stejný počet valorizovaných dávek důchodu ZA rok nezaručí rovnost důchodců. Důchodci se stejným důchodem nebudou moci v kalendářním roce 2020 utratit stejné peníze, neb tyto na rok 2020 stejné nikdy nedostanou. Z libovůle státu bude dědeček Franta žít skoro celý rok z důchodu bez valorizace 2020, zatímco důchodce Pepík tuto obdrží skoro na celý rok 2020. Rozdíl je zde tedy naprosto zjevný (je to skoro 900 Kč × 12 měsíců, tedy více než 10 000 Kč).

    Náleží Frantovi právem těch 10 000 Kč, co Pepík na rok 2020 dostal a on nedostal a nikdy nedostane? Samozřejmě že ano. A stejně tak je tomu dnes, že na leden 2020 dostal Pepík o více než 650 Kč víc, co Franta nikdy nedostane. A v roce 2019 dalších, o letech předchozích nemluvě.

    A že kdyby Ústavní soud o tomto argumentu věděl, jistě by poslancům vyhověl? Ale on o něm věděl, jenže protože nevěděl, jak se s ním vyrovnat, ve svém nálezu jej ani nezmínil, a tak se nejen občan, ale ani „kolegové právníci“ nedověděli, čím vším bylo v návrhu (Pl. ÚS 47/18) argumentováno. Paralelou by se dalo napsat, že rozsudek odsuzující vraha z vraždy nevypadá špatně, když v něm není uvedeno, že odsouzený měl na dobu vraždy nevyvratitelné alibi, a tedy že vraždu spáchat nemohl.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).