Nechci se nějak povyšovat. ale svým selským rozumem jsem dospěl již dávno k tomu, co je uvedeno v článku: »Podle Einsteina tedy velká část občanů díky racionalizaci a růstu produktivity ztratila koupěschopnost, což popisuje následujícími slovy: "Zásadní nešvar vidím v tom, že se téměř neomezená svoboda na trhu pracovních sil snoubí s neuvěřitelnými pokroky ve výrobních technologiích. Aby se vyrobilo všechno, co je nezbytné pro dnešní potřeby, na to stačí daleko méně pracovních sil, než kolik jich je k dispozici. Z toho povstává nezaměstnanost a nezdravá konkurence mezi námezdními pracovníky, a tyto dva jevy vedou k poklesu koupěschopnosti a tím k neúnosnému útlumu veškerého hospodářského koloběhu.«
Převedu-li toto do automobilového průmyslu - kdysi bylo např. auto dřívejc zkorodované, odcházely poddimenzované díly. Dnes díky pozinkované karoserii mohou dát výrobci záruku 10 - 12 let, přičemž fyzicky karoserie může vydržet ještě mnohem déle, vydrží-li i jiné díly (např.různé pryžové, elektronika) též. Budou-li tedy auta kvalitní a i servisy nebudou mít co dělat, bude nižší odbyt aut. Nevím, který politik /Klaus či Havel/ se vyjádřil v tom smyslu, že konkrétně Škodovka nemůže donekonečna zvyšovat svou výrobu za účelem zisku. Na druhou stranu mají někteří lidé omezené příjmové zdroje, tzn., že by si rádi koupili nové auto, ale museli by na něj mít. A nemají na něj z řady různých příčin: někteří velkou část svých příjmů prokouří, projedí, profetují, prochlastají ... Někteří ji utopí ve výdajích za hypotéku, za energie ... Část lidí bere nízký plat neodpovídající spravedlivé odměně za vykonanou práci. Proto si pak lidé nekoupí ani novou, modernější ledničku, televizi a po silnicích jezdí 15 let staré vraky, které už dávno měly být obměněny za něco novějšího, modernějšího, ekologičtějšího. Je to začarovaný kruh. Buď se omezí produkce, o co není zájem /v minulosti jsme byly svědky třeba likvidace masokombinátů, mlékáren, nábytkářů, textilek/ nebo pracovníci těchto podniků se přeorientují např. na výzkum léčby rakoviny, na vynález perpetum mobile atp. Nebo, nechceme-li se chovat jak zvířata bojující o holé přežití sežráním toho druhého, musí nastoupit citlivá regulace. Školy nesmí chrlit kvanta "odborníků", kteří nenaleznou na trhu práce své místo, případně se pak musí přeškolovat či uměle vymýšlet funkce typu senát či EU. Každý snad už pochopil, že klasický "trh" patří do předminulého století, ne do 21. století ... Pokud lidé nebudou mít na utrácení, nebudou moci bohatí být bohatými.
Školy nesmí chrlit kvanta "odborníků", kteří nenaleznou na trhu práce své místo.
Jsem ze školství a mohu jenom souhlasit. Školství jenom zajímá kolik Kč dostane na jednoho žáka - uplatnění je mu u p.....
Neni to take tim, ze klasicke vzdelani ktere jeste ma nejakou faktickou hodnotu, je dnes vytlacovano tendencnimi certifikaty typu MBA ? Podobne jako kdysi VUML slouzi coby vstupenka do sveta "lepsich penez" :-)
"přeškolovat či uměle vymýšlet funkce" - není to řešení, které volí EU? kolik máme zbytečných úřadů a úřadů pro úřady? kolik zbytečných a nesmyslných projektů?
Jezis, vy tam mate takove mnozstvi sporu az zustava rozum stat. A to jen ten nejmensi z nich je "Dnes díky pozinkované karoserii mohou dát výrobci záruku 10 - 12 let" vs. "po silnicích jezdí 15 let staré vraky, které už dávno měly být obměněny" - ale tenhle je ten nejusmevnejsi.
Zakladni problem A.E. je, ze ta jeho hlavni premisa - Aby se vyrobilo všechno, co je nezbytné pro dnešní potřeby, na to stačí daleko méně pracovních sil, než kolik jich je k dispozici - je uz z principu chybna. Kdo to jako urci, jaka je "dnesni potreba" - Einstein? Marx? Havel? Nikoli, tohle dokaze jen a pouze trh.
Ale A.E. omlouva, ze zacatkem 30tych let jeste nebyla zkusenost, kam to 'osvicene planovani, co je pro lidi dobre a jak by se meli chovat' vede. Ale dnes to jiz vime a presto to nedokazeme akceptovat.
Nechapu proc by hlavni premisa byla chybna...ctyri velky tovarny dokazi vyrobit produkci mnoha veci pro celej svet, zemedelstvi ve velkem dokaze vyrobit potraviny pro mnoooho lidi, atd.....jenze cerny diry sou velky a rozdelovani jeste vetsi
Protoze se s casem meni ta definice toho 'k zivotu nezbytneho'. Malokdo si dnes umi predstavit, ze by dokazal zit v podminkach jako na zacatku 20teho stoleti. Samozrejme, situace je jina, pokud to vezmeme z optiky jednotlivych statku - stejne jako se dnes vyrabi jenom urcite mnozstvi rohliku (byt technologicky by jich slo vyrobit 100nasobek), tak uplne stejne se casem najde to spravne mnozstvi automobilu. Tak jako u tisicu jinych statku to urci trh. Nikoli nejaky "osvicenec", ktery si mysli, ze aut je uz jaksi dostatek a dalsi potreba nejsou (zejmena kdyz on uz svoje vlastni ma).
Ostatne v zemedelstvi v soucasnosti pracuje +/- 3 % zamestnancu, k tomu nejake dalsi nezbytnosti, abychom se dostaly na uroven 30tych let 20teho stoleti - to bychom byli cca na 20 %, vic ne. Takze Einsteinovou logikou bychom dnes meli 80% nezamestnanost...
Tak ja doufam, ze na tom snad tak spatne jeste nejsme, aby to bylo 50 %. Ja stale doufam, ze vetsina tech primo statnich nebo statem placenych zamestnancu jsou stale jeste ucitele, doktori, policajti, hasici, armada a podobny profese, ktery nejaky smysl maji.
Jinak si myslim, ze rozhodne jeste vsechny lidske potreby naplneny nejsou, takze v obecne rovine je jeste stale kam rust - takze i ti "umeli zamestnanci" by si praci nasli, resp. jeste stale pro ne prace existuje.
To nemůžeme, protože my tu nezaměstnanost vyvážíme do 3. světa. Tím, že jim tam posíláme potravinovou pomoc a další věci. Naše vlády na to dají dotaci, kterou vyberou formou daně od lidí. Oni to dostanou zadarmo a tím se položí jejich vlastní výroba.
Jinak: my tu řveme, že cikáni nepracujou. Ale chceme, aby pracovali? Tak proč jim cpeme kdejaké dávky a nenecháme je pracovat? Proč místo nich pracujou UKčka?
Cikani a UKcka - tohle je ale dalsi argument proti Einsteinovi - presto, ze tu mame natolik vyspelou technologii o ktere se ve 30tych letech lidem ani nezdalo (i kdyz zrovna Einsteinovi mozna jo :-)), tak preste tu je nedostatek lidi, kteri by chteli pracovat - cili presny opak, toho, co tvrdil A.E.
A vyvoz nezamestnanosti - to sice ano, ale nutno taky videt, ze davame praci vsem tem lidem v Cine/Pakistanu/Indii/Bangladesi atd. atd. Takze co se vyvozu prace/nezamestnanosti tyce, tak to urcite bude nejhur fifty-fifty.
Zminovany "osvicenec" muze udelat maximalne odhad spotreby, tedy ma-li na danne veci zajem. Co dokazal trh u automobiloveho prumyslu muzeme videt prave ted. Trh neni posvatna krava, on ma take svoje vyrazne nedostatky, nepriklad setrvacnost, nutnost 100% informovanosti vsech subjektu, atd.
Ano, tzv. selhani trhu jsou znama ale stejne tak existuji i tzv. selhani vlady. U ekonomie je proste problem, ze tady moc neni prostor k nejakym vedeckym experimentum. Ale uz jsme tu par experimentu take meli - zejmena ten komunismus. Jak to dopadlo, to vime (a A.E. bohuzel nevedel). Vsechny ty teorie rizeneho hospodarstvi na papiru vypadaji krasne, ale praxe ukazuje, ze ten trh - at se nam to libi nebo ne - proste funguje nejlip.
A automobilovy prumysl - mozna, ze uz jsme opravdu dosli do toho stavu, ze uz neni moc kam rust (jako v pripade s rohliky) - potom ale trh samozrejme zaruci, ze uz se dal proste neporoste - ty automobilky proste zkrachuji - a to navzdory politickym snaham (kuprikladu, na GM se ukazuje, ze i vlada USA je kratka - a to uz je ten nejvetsi kalibr, co si lze predstavit). Osobne si ale myslim, ze v tom bode jeste nejsme, jenom se redukuji ty neefektivni.
Automobilový průmysl nemá kam růst, přemýšlím nad tím. To jako odbytem? Technologicky? Vybudovanými výrobními kapacitami? Svou produktivitou? Asi jo, z mnoha hledisek se výnosy nutně snižují. Jenže co podnikatelé, co ve víře v růst automobilového průmyslu mají velké úvěry? OK, zbankrotují. A nezvýší se tím aktiva bank, banky už ty úvěry nevymohou a státy co je garantujou to zamáznou. Není to začarovaný kruh?
Ja myslim, ze na Zapade uz tomu jsme velmi blizko.
Nema kam rust, to myslim ve smyslu, ze se dostaneme do situace, kdy uz proste vyrobci neprodaji ani auto navic (za danou casovou jednotku), protoze proste nebude nikdo, kdo by ho koupil - cena bude takova, ze si to vicemene bude moct dovolit kazdy, ale proste nebude uz ta potreba.
Jako u tech rohliku. Anebo treba co nevidet u mobilu - pred 20 lety tu nebyly zadny, dnes uz ma kazdy a je to spotrebni zbozi (==za par korun). Kdyz si vezmu, ze v Evrope je 500,000,000 obyvatel, kazdy si koupi rekneme 1 ks za pul roku (vic si nedovedu predstavit) - tak to mam 1 miliardu mobilu na rok a vic to nebude ani kdyby se vyrobci rozkrajeli (v praxi to samozrejme bude naopak min).
Leda, ze by se pak jejich vyroba zacala dotovat - pak bysme treba mobily sypali do kanalu - stejne, jako tam ted treba lijeme mleko :-)
Jo máte pravdu, Werich zpíval "pálit v peci laciný žito – aby zdražil chleba" tak dnes se bude zpívat "šrotovat dotovaný auto - aby......." nebo "dotovat mobil aby laciný byl a v kanálu skončil"
Dnes díky pozinkované karoserii mohou dát výrobci záruku 10 - 12 let" vs. "po silnicích jezdí 15 let staré vraky, které už dávno měly být obměněny"
Ano, dříve se dělala auta, která málo vydržela, jejich životnost se uměle prodlužovala různými generálkami. Vyvařila se shnilá karoserie, aby hnila zase někde jinde - obvykle v místě sváru. Vyměnil se brzdový válec, ale zpuchřela či praskla brzdová hadička. A tak stále dokola. Dnes jsou auta kvalitnější a tak 10ti leté stáří neznamená na silnicích takovou pohromu jako 15tileté a starší škodovky, kterých je zejména na venkovských silnicích stále dost a dost a které jsou rovněž příčinami těch nejtěžších nehod. Koukněte občas na zprávy - mnohdy tam takového letité vraky figurují /pokud jde vůbec poznat co to bylo za značku/, pokud je tam další účastník nehody s jiným, novějším autem, tak ten tak tragické následky nehody nemá.
Co mne třeba v dnešní době šokuje, že se totálky ještě opravují, a to ještě v neznačkových servisech či se sem vozí vraky, které by na Západě už nikdo neopravoval, a tady se uvádí opět do provozu, mnohdy jako nebourané, mnohdy s přetočenými km. Vždyť na takto bouraných autech je vždy cosi hnutého, co se nějak vyvaří nebo narovná na stolici, ale už to nemá své původní hodnoty, tzn. v případě další nehody se auto chová úplně jinak než zdravý kus. Pak takovéto opravené auto může nést znaky auta 15 let starého.