V následujícím textu jednoduchou formou zveřejňuji své poznatky a z nich vyplývající závěry, které vychází z mé osobní zkušenosti při jednání s některými stavebními spořitelnami.
1. Doba trvání smlouvy není časově omezena - proto je výhodné na smlouvu spořit i po uplynutí 5 let a zejména u starých smluv využít výhodného úročení. Nevypovídejte proto staré smlouvy pod tlakem poplatků a zástupců stavebních spořitelen. (vždyť úrokové zvýhodnění 1,5% z naspořené částky 100 000,-Kč činí 1 500,-Kč, a to je pořád víc než stávající poplatky)
2. Neplatí obecně přetrvávající názor, že nelze přespořit cílovou částku na kterou je smlouva o stavebním spoření uzavřena. Toto platí zejména pro staré smlouvy a obchodní podmínky, kdy tuto možnost stavební spořitelny (SS) ve smlouvách neupravovaly ani nepodmiňovaly. Jedná se o postup, kdy budete spořit bez změny cílové částky. Musíte odolat tlaku SS na změnu cílové částky, tím byste přišli o výhodné podmínky. Proto je prakticky možné spořit na starou smlouvu bez časového omezení (viz. Bod 1.) a využívat jejích výhod.
3. Individuální postup při přespoření cílové částky (týká se smluv uzavřených cca do r. 2000 – u pozdějších smluv je třeba si podmínky ověřit ) :
a) VSS KB - zatím bez problémů připisuje vklady nad cílovou částku i opakovaně
b) SSČS - pokud jste již překročili cílovou částku, pak cca od 07/2003 další vklady vrací, jinými slovy vklad, který překročí cílovou částku SS ještě připíše, potom účet zablokuje a další vklady v rozporu se smlouvou vrací
Doporučení : pokud se s uspořenou částkou blížíte cílové částce nakumulujte volné finanční zdroje a ty potom najednou vložte mimořádným vkladem na svůj účet u SS ČS – pak základ pro výpočet státní podpory pro další roky bude tvořit tento vklad a připsané úroky z uspořené částky; Nemusíte uzavírat další smlouvu. Dříve SSČS přespoření běžně umožňovala.
Sám jsem zahájil řízení u Finančního arbitra ČR proti SS ČS za neoprávněné vracení vkladů na účet stavebního spoření
c) ČMSS – tady byly i dříve při psaní obchodních podmínek prozíravější a přespoření cílové částky neumožňují a vklady jsou dle obchodních podmínek oprávněni vrátit
4. Poplatky účtované stavebními spořitelnami
Doporučuji po obdržení výpisu za rok 2003 reklamovat poplatky. Podnětné argumenty
pro reklamaci najdete v příspěvcích k této tematice na internetu. Jako nejpádnější se mi jeví (vedení úrokového zvýhodnění):
- ke dni uzavření smlouvy, jejíž předmětem je i způsob výpočtu úroků z vkladů, tato služba neexistovala (nebyla součástí ceníku) a jelikož se smlouva v tomto ohledu neměnila není SS oprávněna dodatečně jednostranně zavádět a zpoplatňovat jakékoliv další služby nad rámec podmínek sjednaných ve smlouvě
- pokud SS ve smlouvě v podmínkách nebo v sazebníku (v době podpisu smlouvy) nestanovila jednostrannou možnost změny cen/sazebníku musí případné zvýšení cen akceptovat klient, jinak je neoprávněné (bohužel většina současných podmínek však jednostranné navýšení cen umožňuje nebo stávající sazebník připouští změny)
- službu vedení úrokového zvýhodnění jako zákazník odmítněte – „nepožaduji vedení úrokového zvýhodnění“, princip výpočtu úrokového zvýhodnění je tak primitivní, že jeho výpočet a přiznání zvládne při ukončení smlouvy absolvent základní školy, pro klienta nemá tato evidence smysl a jako služba je pro něj bezcenná
- změna cen je může být v podmínkách vázána na změnu nákladů SS proto doporučuji v reklamaci požadovat po SS :
a) vysvětlení na jakém základě a z jakého důvodu je v novém sazebníku „za evidenci úrokového zvýhodnění v daném roce“, když se jedná o standardní součást smlouvy.
b) co je přesně obsahem této evidence a jaké výkony, či úkony stavební spořitelna v souvislosti s touto evidencí provádí?
c) požadujte vyčíslení nákladů na tuto evidenci, resp. průkaznou kalkulaci ceny na jejímž základě je odvozena výše úhrady zveřejněné v sazebníku úhrad.
Pokud zmíněnou odpověď nedostanete obraťte se na ČOI, MF (podnět na oddělení stavebního spoření) a v poslední řadě i na soud.
Souhlasím že nejdůležitější je ozvat se, písemně reklamovat, žádat vysvětlení. Když dostanete nicneříkající typizovanou odpověď, znovu reagujte, argumentujte, formulujte tak, aby spořitelna byla nucena vyhotovit personifikovanou odpověď. Zaměstnejte příslušné úředníky. Vše slušně, suše, s odvoláním na jejich vlastní nedokonale ošetřené smlouvy, čísla odstavců, konkrétní formulace. Nával reklamací musí spořitelna zpracovat a snad si uvědomí, že náklady na obsloužení množsví stěžovatelů, které nelze jednoduše a snadno odbýt, musí z velké části negovat zisk z poplatku "za vedení úrokového zvýhodnění". I loajální nebo otrlý úředník bude znechucen, pokud náplň jeho práce budou tvořit převážně negativní reakce klientů vyjadřující nesouhlas s jednáním jeho zaměstnavatele.
Tlak zákazníků a hlavně široká negativní publicita mohou pohnout ledy - viz poplatky za rušení účtu českých bank nebo nedávný případ Studentská konta u ČS.