Jo prodělám na tom. Má zánovní Oktávka padne na ceně a vládě přidám na populizmus. Kdyby raděj překopali rozpočet. To neudělaj, rači to nejaj padnout na hubu
Šrotovné je krok jak donutit demokraticky lidi koupit nový vůz, kdo má Škodu 120 a podobné vraky by za ni nikde 30 000Kč nedostali. A za 2 auta bez EURO 2 by již neměli na českých silnicích co dělat k vůli ekologii. Vláda by měla udělat tečku za takovými auty a např. od 1.7.2009 již tyto auta by neměli platnou stk nebo ji již po vypršení neprodlužovat vzhledem k technickému stavu a ekologickému hledisku.
Když někdo jezdí ve 120, tak na nové auto nejspíš mít nebude ani s 30tisíci od vlády (pardon, od nás všech, z našich daní, kur*a). Demokraticky? Ha, tohle slovo sem nesedne, je významem kapku jinde. A jinak - četl jsem, že vrakoviště přijdou o peníze od státu (na ekologickou likvidaci vraků, ani jsem netušil, že vrakoviště dostávají taky peníze, ach jo). To se mi líbí, stát způsobí nárůst počtu vraků, ale podpora na jejich ekologickou likvidaci bude zrušena. Jo, to je tak, když politik "myslí". Mají v hlavách na**áno a tak to dopadá. Holt úplatek před volbama, nic jiného.
Promiň, ale co je na vynuceném (přesněji marketingově zmasírovaném) příkazu tak demokratického ? Je to skutečně pouze automobilová lobby, která si tohle vydupala a teď z toho aktuálně těží. Pánové, kteří to vymysleli, přeci již mají dávno vyděláno a je jim zcela jedno, v jakém stavu je ekonomika, neboť ta jejich je už dávno pořešená :)
Mimochodem obrovskou chybou české ekonomiky je právě ten obrovský podíl automobilového průmyslu v Kocourkově. A přestože pana důchodce z Vysočiny v lásce nemám, velmi dobře si vzpomínám, že před tímhle varoval už před deseti lety, že stát na jedné velké noze není moudré. A co se mezitím stalo ? Vyrostl Kolín a Nošovice. Nic proti nim, ale pokud se chtějí nažrat všichni, tak ať nemlaskají.
Šrotovné v Česku je skutečně už jen populismus, který ve skutečnosti nic neřeší. Daleko vhodnější je úprava DPH (auta pro podnikatele). Sám jím nejsem, ael vím, že tohle prodej aut rozhýbe víc než nějaký výmysl manažerů.
Na závěr si dovolím jednu myšlenku rozvinout taky proti zeleným teroristům. Ještě předloni jsem vlastnil starého bavoráka z roku 1990, čili auto, které podle enviromentalistických fanatiků je přesně to, co musí zmizet ze silnic. Ovšem po nuceném přestupu na felicii jsem toho hořce zalitoval. Tehdy sedmnáctiletý bavorák měl lepší emise a chod motoru a celkově byl v lepší stavu než osmiletá felicie. Nechci porovnávat neporovnatelné, v tom se ještě dovedu orientovat, ale ne vše, co je staré, je špatné.A úplný dovětek: jak je možné, že ten starý dvoulitrový benzínový motor měl stejnou spotřebu paliva jako současná čtrnáctistovka ? Tak KUA, kde jste vy zelený mozky byly, když ty nový povozy schvalují ? Že by se znova blížily volby ?..........
Pokud se podíváme na vozový park podnikatelů, ten až zas tak zastaralý není a není jej nutné obměňovat. Ale mezi běžnými občany jezdí vraky 15 - 25 let staré, ty je nutné nějak lidsky dostat ze silnic. Bohužel, většina občanů s průměrnými platy vydá velkou část příjmů na bydlení, ošacení, energie, stravu a na auto jim pak nezbývá. A tak svůj majetek hodný SPZetky pro veterány opečovávají, opravují, upravují v rámci lidově tvořivého tuningu. Výsledkem při bouračce s civilizovaným novým autem je to, že viník nehody má nakřivo kravatu, oběť v totálně zmačkané zrezivělé škodovce nemá šanci na přežití.
Na druhou stranu, jak se tady píše, mnozí jezdí jak prasata, ESP, airbagy, ABS zmírní jen následky nehody, ale nehodě až tak nezabrání, fyzikální zákony neošálí.
Chybná byla orientace jen na automobilový průmysl, což tehdy levice kritizovala, nicméně byla označena jako zpátečnická a nedemokratická. Možná by stálo za to vyhledat v análech, kteří tady lobovali za prosazení automontoven a ty pak vést k zodpovědnosti. Když může jít 80ti letá stařena do krimu, mohou jít pykat i notně mladší.
Nevidím však podporu vlády i u jiných odvětví, která dojíždějí na krizi (zemědělství, textilní průmysl, skláři ...) Dělat podporu jen jedněm mi nepřipadá spravedlivé.
Kolik najede průměrné služební auto za rok a kolik soukromé ? Ty služební běžně 30 000 km ročně, takže po 5 letech má 150 000 km a je zralé na výměnu a po 15 letech by mělo 450 000 což u běžného osobního auta znamená že je dávno po smrti. Zato soukromník se většinou vejde do 10 000 km za rok a často i do poloviny. Takže ty 15 - 25 letá auta mají většinou najeto něco lehce nad 100 000 km, takže jsou více méně ve stavu jako služební po 5 letech.
Nejde jen o kilometrový proběh. Auto stárne i časem. Tzn., že i když s ním nebudete jezdit, bude vám reznout, hnít, gumové díly budou opotřebené a méně funkční, trubičky vám reznou, ztrácí se pohyblivost některých dílů... O celkové technické zastaralosti starších aut ani nemluvě. Rozhodně není na silnici 5tileté auto se 150 tisíci km tak nebezpečné jako 25ti letá škodovka s "pouhými" 100 tisíci km. Navíc bych řekl, že většina služebáků jde do autorizovaného servisu na pravidelné prohlídky, kde se na nějakou tu kačku nehledí a opraví se /či spíše nyní vymění/ co je třeba a někdy i netřeba. 25ti letou škodovku asi žádný značkový servis neuvidí, opravy se na nich realizují u souseda v kůlně systémem Franto podrž, přivař. Ostatně, tuhle jsem byl u známého, který provozuje neznačkový servis, ale je to servis, ne garáž nebo kůlna a divil jsem se, co majitelů škodovek si u něj nechá dělat opravy, i když některá z aut byla očividně ještě v záruce.
Je jasné, že auto stárne i jen věkem. Ale chtěl jsem zdůraznit, že argument, že auta u podnikatelů jsou mladší a tedy je není nutné obměňovat je zcestný. Pokud 5 let staré služební auto bude mít najeto 150 000 km, je na hranici plánované životnosti a čas ho vyměnit. Pokud bude jen o 2 roky starší, bude mít najeto 210 000 km a bude nebezpečnější než 15 let staré auto soukromníka. Představte si Fábii s 200 - 250 000 km kterou řídí každou chvíli někdo jiný, jak asi bude vypadat .
No, my v práci máme Fabie s mnoha km, na kterých se střídá mnoho lidi. Pominu, co je Fabie za hnusný krám, ale technicky jsou na tom líp než Favoriti či Felicie s méně najetými km. Že mají zahumusený, těžko udržovatelný vnitřek, neovlivňuje technický stav. A srovnejte třeba, jak brzdí Fabie a jak o generaci nížeji Felicia nebo dokonce Favorit. Všechny modely mají posilovač.
Opečovávaná škodovka 120 jezdí za 4 - 5 litrů na 100 kilometrů, neb má hmotnost asi jen 800 kilo. Dnešní auto podobné třídy, které se zakoupí místo škodovky, bude vážit téměř tunu a půl a bude brát něco okolo 7 - 8 litrů na 100 kilometrů. Že by tedy šrotace byla ekologická, by mohl věřit jen hlupák. Na druhé straně je tady vyšší komfort, vyšší bezpečnost a vyšší průměrná rychlost nového auta, ovšem společně vedle vlastní ceny i s vyššími provoznímu náklady, za servis, za náhradní díly, za pojištění...
Hmm, naše opečovávaná Lada jezdila kolem deseti. Za tolik dnes jezdím s třílitrem. Mám z tohoto případu vyvodit nějakou obecnou platnost, podobně jako to děláte vy?
nesrovnávej nesrovnatelné ladovka byla max do 1600cm3. a nová auta jezdí za polovinu a nehledě na ekologiii, hluk, bezpečnost. Ladovky, žigulíky a veškeré šroty z mnulého století by na silnicích neměli už dávno co dělat.
No to ses trochu spletl škodovka jezdí za 5 litrů tak možná z kopce já ji měl před 15 lety taky a jezdila mezi 7 - 8l/100 nová auta mají kolem 940Kg a škodovka měla něco pod tunu.a jezdí cca za 5 - 6l/100. trochu se zpletl nebo nejsi motorista a kde je bezpečnost a ekologie. pro mě Š 120 je max veterán na výstavy a ne na silnice.
Stačí mít lehkou nohu a trochu se o to auto starat. 4 - 5 litrů na 100 kilometrů není u staré škodovky vůbec nedosažitelná hodnota. Soutěže o minimální spotřebu v 80 letech vyhrávali lidi s těmito škodovkami, co na 100 kilometrů potřebovali něco pod 3 litrů benzínu. Já mám starou škodovku ještě teď a těch 5 litrů benzínu na 100 kilometrů dosáhnu. Šrotovat ji nebudu, nechci platit bursíkovné.
No to ses trochu spletl škodovka jezdí za 5 litrů tak možná z kopce já ji měl před 15 lety taky a jezdila mezi 7 - 8l/100 nová auta mají kolem 940Kg a škodovka měla něco pod tunu.a jezdí cca za 5 - 6l/100. trochu se zpletl nebo nejsi motorista a kde je bezpečnost a ekologie. pro mě Š 120 je max veterán na výstavy a ne na silnice.
Já vidím smysl šrotovného hlavně v omlazení vozového parku (u nás je průměrné stáří aut 14 let) a z toho vyplývající větší bezpečnosti provozu a snížení emisí. Měl jsem v rodině dvě dopravní nehody, kterým šlo zabránit pokud by auta měla ABS v jednom případě a ESP v případě druhém. Dnes už je ABS povinné u všech nových aut. Rád proto přispěju na takové auto z daní (za což se hned plno lidí rozčiluje), pokud to zabrání dopravním nehodám - v některých případech samozřejmě.
To, co udělala dnes už padlá vláda - poplatek za přihlášení starého auta 10, 5 nebo 3 tisíce považuji za zlodějnu. Na kupujícího to nedopadne, protože prodávající bude muset s cenou auta dolů právě o tento poplatek, což hraničí s krádeží. Člověk má své auto několik let a najednou přijmou zákon, který mu sníží hodnotu jeho majetku. Představte si, že by přijali zákon, který sníží (ve svém důsledku) hodnotu všech domů nebo bytů starších 10 let o 20 procent.
Jsem jednoznačně pro šrotovné a proti poplatkům za přihlášení starého auta. Pokud poplatky, měli je avizovat minimálně dva roky dopředu.
2,5 miliardy vyčleněné na šrotovné není zase tak moc. Vždyť prohraná arbitráž za TV Nova stála 10 miliard a co z toho máme?
Pokud má někdo x let starou škodovku, tak si nnové auto stejně nekoupí, protože na něj prostě mít nebude ani s tím 30 kKč příspěvkem. Kdyby ty peníze měl, tak už dávno má relativně slušnou Felicii.
BTW těm nehodám by kromě ABS a EPS taky zabránilo nejezdit jako prase.
Pokud má někdo x let starou škodovku a stát mu zavedením poplatků za přepis ještě sníží hodnotu této škodovky tak si nové auto tuplem nekoupí. Srovnejte:
- původní návrh vlády: 10 000 Kč minus
- nový návrh na šrotovné 30 000 Kč plus
K tomu nejezdit jako prase se snad ani nebudu vyjadřovat. Co třeba nehody, kdy vám někdo vjede do cesty, nedá vám přednost a vy se kvůli němu vybouráte. Ten co to zavinil klidně ujede pryč. Mít ESP, tak máte mnohem vyšší šanci to ustát. Někde jsem četl, že 10 procent nehod by se nestalo kdyby auto mělo ESP.
K tomu vašemu zázračnému ESP. Pokud ESP nebude v ceně napevno, tak lidi si za něj u vozů nižší kategorie rozhodně nepřiplácí. Běžte se zeptat do autosalonů, kolik prodají Fabií, Meganů, atd. s ESP. Téměř nula! Já sám, když jsem pro zaměstnance objednával Megana, tak skladem měli pouze vozy bez ESP, protože ESP nikdo nechce. Nakonec kvůli ESP jsem musel čekat na auto z výroby.
Výměnou vozového parku téměř nehodovost neovlivníte. Se podívejte sám do policejních statistik, kolik nehod je způsobeno "nepřizpůsobením jízdy stavu vozovce" a kolik "technickým selháním vozidla". Prostě lidi bourají, protože jezdí jako prasata a je jedno, jestli jedou ve starém nebo novém autě.
Nechci se tady hádat kvůli ESP. To už bychom byli docela off topic. Jenom vím, že v mé rodině by se dvě nehody vůbec nestaly, kdyby všechna zúčastněná vozidla na silnici v daném okamžiku byla vybavena tímto systémem. Lepší je nehodě předejít než se s někým hádat, že sice byl na hlavní, ale jel v obci více než 50 km/h - pokud mu to policie nezměřila už mu to nedokážete a vina je na vás.
A víte kolik třeba prodají Hyundajů Accent nebo I20 se systémem ESP? Ani jeden, on se totiž pro tyto modely nenabízí. A Fabií s ESP se prodá málo asi proto, že za ty prachy můžu mít o třídu lepší auto jiné značky. Já bych za Fabii víc jak 400 000 nedal. Ani s ESP.
Jen budu rád pokud šrotovné přispěje k obměně vozového parku, vyřazení starých aut co smrdí, zdechají, lidi je v zimě tlačí, tahají na laně atd. I to přispěje ke zvýšení bezpečnosti na našich cestách. Zvýšením bezpečnosti myslím i to, že tyto jevy zmizí / zredukují se. Ne to, že to nutně musí ovlivnit policejní statistiky nehod.
To ze by esp mohlo zabranit nekterym nehodam neni zadny argument pro zavedeni srotovneho. S povinnym zavadenim zavadeni abs/esp souhlasim, ale tak, aby to nedeformovalo/dlouhodbe nenicilo trh, coz srotovne dela. Az srotovne skonci, tak vsechny automobilky krachnou a nebo tu budeme mit srotovne naveky.
Proboha, pochopte konečně, že ty auta, co smrdí a zdechají atd. se šrotovným stejně nevymění, protože lidi na nové prostě nemají, a nějakých usmolených 30 kKč už je nevytrhne. Koupí si to lidi, kteří mají nějakou relativně slušnou Feldu a za rok za dva si stejně chtěli koupit nové auto na důchod, tak si ho koupí o rok dřív.
To co píšeš je nesmysl. Žádné esp ani nic podobného nesníží počet nehod na silnicích. Naopak oba nad tebou mají pravdu v tom, že počet nehod se sníží POUZE A JENOM tím, že lidi přestanou jezdit jako prasata!
Naopak pokud by lidi jak prasata nejezdili, tak takové nesmysly jako tebou propagované esp nejsou vůbec třeba.:)
Přesně tak. Lidi, kteří si pořídí auto s těmito vymoženostmi, si najednou začnou myslet, že pro jejich fáro platí jiný vzorec pro výpočet odstředivé síly než pro škodovkáře, a podle toho se také na silnici chovají.
BTW auto s ABS má na SUCHÉ silnici delší brzdnou dráhu než auto bez ABS, ale to už zřejmě moc lidí ani netuší...
Nemluv za všechny prosím... Já znám plno lidí, kteří si to nemyslí.
Auto s ABS má na suché silnici možná delší brzdnou dráhu, ale je stále řiditelné. Zatáčí a to je taky potřeba... Narozdíl od auta bez ABS, které se přitom veze se zablokovanými koly jako sáňky.
Pokud nevěříte, že nová auta jsou v průměru bezpečnější než auta stará 10 let, pak je to váš problém, hádat se tu nebudu. Představa, že někdo jede jak prase a teď to neubrzdí a do někoho to napere, pak ho policie chytne a on to všechno zaplatí, to je jen jedna část reality. Pak jsou taky situace kdy někdo jede jak prase (třeba ani nemusí jet rychle, ale nesvítí, nebliká...), ohorzí a rozhodí druhé natolik, že se vybourají - nestihnou v té rychlosti správně zareagovat. Vybourají se v 15 let starém autě, zatímco v novém autě s prvky aktivní bezpečnosti by to ustáli. Smůla je, když viník ujede a dotyčný pak vše platí ze svého. Kdo to ale nechce vidět, je sám proti sobě.
BTW: Víš vůbec co je ESP když to označuješ za nesmysl? Asi ne. Viděl jsi v TV testy když jedeš autem s vypnutým nebo zapnutým ESP a máš udělat ten samý manévr? Tam ukazovali ten rozdíl.
Trochu už víc odbíhám od tématu, ale je fajn, žes mi dal za pravdu v tom co píšu.:) Pokud lidi nebudou jezdit jako prasata, tak nebudou bourat respektive smrtelných nehod bude asi cca o 99% míň.
ps:nevím jestli máš problém se čtením textu, ale nikde nepíšu, že nová auta nejsou bezpečnější.
Apropo pořád nevím z tvého příspěvku jakou souvislost má to tvoje esp s negativním dopadem šrotovného na celou ekonomiku, protekcionismem,deformací trhu, asociálním přístupem k vyvoleným a s tím, že odmítám přispívat zahraničním akcionářům na jejich miliardové zisky...
Zrovna včera proběhla tiskem dost děsivá informace o tom, jak do Česka směřují nová auta mnohem hůře vybavená (a to včetně bezpečnostních prvků) než jaká jsou ve vyspělém světě běžná. Lidé si kupují malá auta, která nemohou splnit bezpečnost obvyklou u aut větších a "očesaná" od bezpečnostní výbavy nejsou jen malá, ale i větší auta. Jediným rozumným řešením je dávat tyhle věci už do základu, a ne jako prvky "luxusní" výbavy za příplatek. A škodovka dokonce vyrábí nově auta, která nesplňují maximální počet hvězdiček EuroNCAP (tuším že to byl Superblb). Obhájci určitě budou namítat, že ztráta desítky se konala jen za nějakou píč*vinku, ale i tak. Časem se bude muset vyhodnocování asi stejně upravit, protože plný počet hvězdiček brzy získají snad všechna nově vyráběná auta.
Bude šrotovné spojeno jen s nákupem nového auta? Nebo se zase otevře cesta ze Západu sem chrlit vraky, dnes o trochu lepší než jsou současné 120ky a Favoriti, ale za pár let opět technicky a ekologicky mimo?
Mám osobně cca 10 let starou felicii, poslední série, ale osobně bych i tyhle výkřiky techniky poslal někam ze stráně. Ještě dlouhou dobu byl u Škodovek určených pro tuzemský trh airbagy, ABS či ESP luxus notný vysoké cenové přirážky (mne tenktrát přišla Filcka přes 300 tisíc, jako nejvyšší luxusně bezpečnostní počin jsou zde zpětná zrcátka v elektrice a ostřikovače světlometů), kdybych tam vymoženosti typu airbagy, abs ... chtěl, tak to možná přesáhlo 400 tisíc, za které si otec v té době koupil fungl nového Mégana se vším všudy, tedy auto o třídu výš. No a když jsem tuhle koukal na toho nejnovějšího Megana, od 299 tisíc, skoro se vším ... slintám ... Kdyby nedávno tuším že Unie, nepřijala povinnost vybavení všech aut ABS, tak bychom za něj u jakékoliv Škodovky stále připláceli jako za luxusní výbavu tuším že okolo 24 tisíc a západní výrobci by uvedené naopak ze svých modelů vyrvávali, aby nepoškozovali cenovou úroveň a výbavy pro tehdejší trh typické.
Co si vzpomínám, tak škodovka po zrušení výroby Felicií víceméně neustále bojuje s odbytem a tak na výlohách svých autosalonů má načmárány furt nějaké akce a tuším, že již v minulosti vyplácela nějaké "šrotovné" za odevzdání starého auta k ekologické likvidaci.
Šrotovné je paskvil. Přesně v duchu ode zdi ke zdi. K omlazení vozového parku nepřispěje, kdo na nové auto nemá dneska, nebude na něj mít ani se šrotovným. Nakonec to bude stejné jako s dotacemi na přímotopné elektrické kotle: dostanete 10.000,- Kč, ale musíte zazdít komín. Kdo má v domě komín, ví, jaká je to výhoda. Za pár let nejsou přímotopy považovány za ekologické, do komínů se dala vložka a topí se plynem, který je považován za ekologický. Kliku měli ti, co dotace nežádali a nenechali si zazdít komíny, to by měli problém. Dřevo a kotle na dřevo nejsou považovány za ekologické, štěpka - což je rozemleté a zase slisované dřevo - jsou naopak vysoce ekologické. Jaký smysl má dřevo nejprve semlít a pak slisovat? Že jsou peletky jedna jako druhá? Pravda, to štípané dřevo není, tam je poleno každé jiné velikosti. Díky tomu stojí kotel na dřevo cca 40.000,- Kč a ten na peletky s automatikou asi 100.000,- Kč. Neberte to za ty peníze! Topení peletkami je taky asi 5x dražší než dřevem, zase s tím není tolik práce jako pořezat a naštípat dřevo. Dneska nedostanete dotace, pokud máte v domě plyn. Hotový Kocourkov.
Tohle bude totéž: sešrotují se ještě solidní auta starší 10 let jen kvůli šrotovnému, přitom tato auta by mohla nahradit ty 20- a víceleté vraky, co tu ještě jezdí.
Jeste bych dodal pripad meho kamarada, ktery prisel o ridicsky prukaz. Pracoval jako servisni technik a musel tedy dojizdet za svymi klienty. Vzdycky byl problem v Praze ohledne parkovani, obzvlast pokud se objevil fenomen - modre zony. Postupne nasbiral plny pocet bodu (je velmi neprakticke parkovat daleko, nebot sebou nosi nahradni dily a naradi). Pritom, socka v regulovanem najemnem s parkujicim hnijicim Favoritem pred barakem v centru Prahy muze?
Malokdo se zamyslel, ze i tyto faktory mohou ovlivnit naladu zakazniku. Pokud se k tomu prida hloupe navrzeny bodovy system, ktery nejvice postihuje normalni ridice, pak nevidim duvod nadale podporovat automobilovy prumysl. Nechci byt otrokem sveho auta a neustale premyslet, jestli tamhle mohu zaparkovat. Pripadne nekde za rohem ocekavat "hodneho" policajta, ktery nameri prekroceni rychlosti o 6 km/h, na D1 bojovat neustale s kamiony atd.
Z vyprávění vedoucího pracovníka jednoho velkého dealera nečeské značky na Slovensku: dosud nejlépe hodnocení prodejci úplně propadli, nejlepším prodejcem se stali ti, u nichž se uvažovalo s propuštěním. Proč? Protože v autosalonu se otevřely dveře, vstoupila osoba, v každé ruce igelitku z Lidlu, evidentně zmatená, protože v takovémhle obchodě ještě nebyla. Její požadavek se omezil pouze na co nejnižší cenu, v nejlepším případě barvu. ESP, airbagy a pod., jak je psáno výše? Nevím, co to je a určitě mi to auto zdraží. A proč tedy propadli ti dříve tak dobře hodnocení prodejci? Protože se snažili zákazníkovi vše vysvětlit, nabídnout právě to ESP..., ale toho to vůbec, ale vůbec nezajímalo. A tak nejlépe prodávali ti, kteří vystačili s informací, že auto má 4 kola a je červené, žádné alternativy, srovnání, výhody kontra nevýhody. Výroba vyprodána do podzimu, z čeho někteří zákazníci budou splácet půjčky, je naprosto nejasné.
Samostatnou kapitolou jsou majitelé vrakovišť, kteří za poplatek 30EUR šrotovali, co to šlo, a to i v době, kdy už bylo šrotovné ukončeno. Důsledek? Ti, co si nechali sešrotovat po uzávěrce, nemají ani auto, ani nárok ve vlně další.
Tak to je cílová skupina pro šrotovné.
A v případě zavedení u nás to bude tady podobné, jen ty dopady nebudou tak viditelné, protože ekonomicky jsme na tom zatím líp než Slováci .
Ta otázka položená závěrem je asi 1 z nejzásadnějších v tvém příspěvku. Ti co nemají peníze se zadluží kvůli nového auta a z čeho pak to budou splácet, když budou bez práce?
A ten závěr je vskutku parádní-LOL:))Můžou si aspoň říct, že prospěli ekologii a ušetří za benzín...a to se přece vyplatí;)
Já jsem v tisku naopak četl, že na Slovensku dostanou lidé šrotovné i po "uzávěrce" výdeje dotace, stačí, když stihli do nějakého termínu šešrotovat.
Bez airbagů snad už nedělá ani Škodovka. Ale dost lidí, nejen na Slovensku, bude tlačit na cenu, a tak pokud půjde ušetřit za hlavové či kolenní airbagy, tak si je tam nedá dát. Ale myslím si, že furt je lepší nové auto bez kolenních či hlavových airbagů, než 15 let stará škodovka, která nemá airbag ani jeden a jichž je na silnicích stále mnoho. A nejsem si jist, zda při obdobném tempu výměny vozového parku u nyní koupených aut bude po 15ti letech plně funkční třeba airbag. Zda třeba nekontrolovatelně nevystřelí. Sice si myslím, že v technických návodech bude výrobce předepisovat po X letech výměnu airbagů za nové, ale ta výměna bude stát vyšší peníz, než bude zůstatková hodnota onoho 15 let starého auta, takže určitá skupina lidí ten airbag maximálně vyhodí, ale nový tam nedá /možná, že airbag pro daný typ vozu nebude už ani k mání/. Čímž se z dnešních nových, moderních aut opět stanou vraky a bude je třeba /možná opět s něčí pomocí/ obměnit. Za 15 let budou třeba povinné hlídače přejetí plné čáry nebo hlídače mikrospánku - o těchto zařízeních se nám ve většině dnešních aut může nechat jen zdát.
Jinak na Slovensku využily šrotovné z 95% fyzické osoby. Což je dobré, protože právě mezi "lidmi" je největší počet ještě jezdících vraků.
Ale také záleží na tom, jaké je "věkové složení" šrotovaných aut. Bude-li z nich většina ve stáří 11 let a většina z těch 25ti letých dál zůstane a bude jezdit, dobré to taky nebude. 11let stará auta jsou třeba poslední Felicie a možná už první Fabie. Možná by stálo za to uvažovat o několika etapách šrotování s tím, že v první etapě by se šrotovala auta stará 25-30 let a příspěvek by byl nejvyšší. Pak by došlo na stáří 20-25 let, příspěvek by byl o něco nižší. A tak dál, až bychom se přiblížili k oné 10ti leté hranici. Nemá smysl čistit silnice od relativně "nových" aut, když na silnici zůstanou dál ještě starší auta.
Vím, že český vozový park je oproti vyspělé cizině specifický právě svým stářím. Proto by stálo za to zkusit náš, český model tak, jak popisuji.
Blbost, napred musi byt kvalitni infastruktura, aby melo smysl investovat do drahe hracky jmenem auto. Silnice v CR jsou v tragickem stavu, ze kazdeho lepsiho auta je skoda. Parkovacich mist je malo a takhle muzeme pokracovat... Vsechno souvisi se vsim a nelze takhle pausalizovat.
No, a vo tom to je... Že do šrotu půjdou auta těsně přes 10 let, jejichž majitelé na nové auto mají a šrotovné přivítají jako dárek na přilepšenou, kdežto vraky 25 let staré budou brázdit silnice dál, protože majitelé nějakých 150 kKč na nové stejně nemají...
Já mám např. auto staré 11 let a do šrotu nepůjde, jelikož má hodnotu přes 60 000 Kč. Spotřebu a emise CO2 má menší než nová Octavia při stejném objemu motoru. Do šrotu má cenu dávat auta s hodnotou menší jak nějakých 25 000 Kč, protože něco taky stojí administrativní poplatky - sešrotování, odhlášení, přihlášení nového auta atd.
A k tomu, že kdo má starou škodovku na nové nemá: Znám plno lidí co jezdili ve staré škodovce a pak si koupili úplně nové auto za cenu přes 200 000, jeden dokonce přes 400 000Kč. Nevím jak jste na takovou blbost přišli. Řadě lidí skončí stavební spoření, které má dnes skoro každý. Nebo mají prostě našetřeno. Zapomínáte na úvěry, leasingy.
Zeptám se jinak: jaký jiný způsob je podle vás dobrý na omlazení vozového oparku u nás? Samozřejmě ideální by bylo mít platy jako ve vyspělé Evropě, ale to je ze dne na den nereálné.
Nevím do jaké skupiny patříš ty. V každém případě ale vím, že není nic špatného na tom jestli někdo nakupuje v lidlu (já sám to nejsem) nebo v makru což předpokládám že bude tvůj případ. Jistě i Ty se chováš podle svých možností ekonomicky. Není tedy nic divného na tom, jestli někdo, kdo si ve svém životě, poprvé může, i díky šrotovnému, koupit nové auto, že si to dovolí v obchodě ve kterém dosud nebyl a že bude volit vůz nejnižší cenové hladiny. Rád bych se na tebe díval když by jsi poprvé v životě vstoupil do továrny chytil se práce. jak humorně by jsi působil.
evropský projekty a biopaliva sou kapitolou samy pro sebe podobny zmatení situace jako šrotovný........hlavně že to stát zaplatí = NEZAPOMEŇTE SI KOUPIT DLUHOPISY!!
Šrotovné asi moc neovlivní krizi,a také neomladí celý historický vozový park.Kdo na auto nemá,ten si ho stejně nekoupí,to je fakt.Ale šrotovné také nemá být žádná sociální dávka,a to je dobře.Ale je celá řada majitelů aut,kteří mají nějakou tu automobilovou minulost(třeba i ve slušném tech.stavu) a pro jejich potřeby(nákupy,návštěvy,dušičky) by jim sloužila i další léta a zároveň mají ve slamníku(bance) i tu potřebnou sumičku.A to je cílová skupina lidí pro šrotovné,cca 10% příspěvek už je může rozhoupat k tomu,aby "omladili".A stát to nic nestojí (proč tu někteří brečí nad tím,že to spoluzaplatí), jenom se rozdělí s kupujícím o DPH a získá alespoň NĚCO.Když peníze zůstanou v tom slamníku(bance),stát nevybere ŽÁDNÉ DPH.
Není nic snazšího než porovnat náklady a výsledky. Šrotovné plní tři úlohy. Za prvé odstraňuje vraky a nebezpečná auta starší deseti let, které vlastníci mají déle než dva roky. Stimuluje nákup vozů šetrnějších k životnímu prostředí stanovením emisních limitů. Konečně stimuluje poptávku. Při očekávaném zájmu mezi dvaceti až čtyřiceti tisíc aut by šrotovné zatížilo rozpočet 0,5 až 1 miliardou Kč.
Odpočet DPH nestimuluje vyřazení starších vozů ani nákup vozů šetrnějších k životnímu prostředí. Samo ministerstvo odhaduje dopad na státní kasu asi 3 miliardy korun. Ministerstvo zapomnělo, že uplatněním pravidla ovšem zvýhodní leasing pro fyzické osoby. Zde zůstane vůz ve formálním vlastnictví firmy uplatňující odpočet a DPH bude placena až postupně, takže se inkaso roztáhne na tři až čtyři roky. To znamená miliardový výpadek příjmů.
Porovnávat šrotovné a odpočet DPH dost dobře nejde, protože jde obě opatření mají společné pouze to, že se týkají osobních aut.
Šrotovné : aby mělo smysl, musí být auto starší deseti let, jeho cena menší než 30T CZK a majitel musí mít peníze na nové a být ochoten tyto peníze utratit. A ted si vemte, kdo jezdí se starou plechovkou : zedníci na stavbu, strejda do sousední vesnice k bratranci na oběd, do lesa pro dřevo a do obchodu pro stavební materiál. Nikdo z nich si nové auto nekoupí, protože mají úmyslně co nejlevnější auto. Koupí si jej pouze omezená skupina lidí, kteří by si auto koupili i bez šrotovného letos, případně příští rok. Tj. šrotovné poptávku nevytváří, ale pouze přesouvá.
Šetrnost k životnímu prostředí je iluze. Tato stará auta moc km za rok nenajezdí, tj. emise nejsou nijak zásadní, ale na druhé straně výroba nového auta představuje ekologickou zátěž. Je velkou otázkou, která z těchto zátěží je vlastně větší.
Proč je tam podmínka vlastnictví min. 2 roky ? Copak staré auto, které mám pouze 1 rok je bezpečnější a ekologicky přijatelné ?
Šrotovné rozpočet momentálně nezatíží vůbec. Při ceně auta cca 200 T CZK je odvedené DPH řádově 30 T, tj. celé šrotovné se státu vrátí na DPH. V budoucnu ivšem způsobí snížené inkaso DPH z důvodu menšího počtu prodaných aut, než kdyby šrotovné nebylo zavedeno.
Takže jediným důvodem, proč je šrotovné na pořadu dne, je politika. Politici se předvádějí, co všechno dělají proti krizi, protože jejich voliči chějí vidět nějakou akci. Přitom samotným politikům musí být jasné, že boj proti krizi podobným způsobem je zbytečná činnost, která pouze stojí velké peníze. Ale lidi to tak chtějí - určitě znáte ty výkřiky : "Politici pro obyčejné lidi nic nedělají".
Odpočet DPH nemá za úkol někoho stimulovat k pořízení ekologicky šetrnějšího auta. Je totiž určeno podnikatelům-plátcům DPH. A podnikatelé většinou nevlastní auta starší 10 let. Roční nájezd u mnohých aut je vyšší než u soukromých a dosahuje 20-60 tis. km/rok. Tj. po několika letech používání jsou na konci své životnosti a jsou nahrazována.
Smyslem odpočtu je narovnat vztahy z hlediska DPH. Plátce DPH všechny své tržby zatěžuje DPH na výstupu, které je povinen odvést státu a na straně vstupů má nárok na odpočet DPH u přijatých plnění a to nejen za materiál, ale i za služby čři investice. Auto používané pro podnikání je investice jako cokoliv jiného, takže proč by neměl být nárok na odpočet ? Až doted to podnikatelé obcházeli "autem s mřížkou", ted to bude legislativně čisté.
A dopad na státní rozpočet ? Auta s mřížkou (tj. s odpočtem DPH) budou nahrazena auty bez mřížky (tj. taktéž s odpočtem DPH). Dopad na rozpočet je nulový. Takže jediným dopadem budou tzv. manažerská auta, kde dosud nárok na odpočet nebyl. Ale že by to obnášelo 3 mld. CZK ? No, to asi ne.
Chtěl bych se zeptat,stát nám při koupi nového auta umožní odpočet DPH ve výši 30tis, z těch 30ti se státu platí daň z příjmu nebo je to formou daru?? Jak je to???????????,
Pokud je Vám výše uvedený pohled na věc sympatický, potom byste se měli kouknout jestli Vám nejsou sympatičtí www.svobodni.cz
To je nová politická strana, která je mimo jiné založena na myšlenkách Frederica Bastiata.
Myšlenky jsou hezká věc. Ovšem v praxi je stejně prosazují lidé, kterým jde v první řadě o osobní prospěch. obzvlášť u nás, kde politika není vnímána jako služba společnosti, ale jako výtah k penězům, moci a následné trafice. Do politiky vstupují často lidi chudí jako kostelní myš a tak jsou snadnou kořistí.
Nemyslím si, že by šrotovné přineslo společnosti něco pozitivního. Tedy z dlouhodobého hlediska. Je to prostě snaha automobilového průmyslu jak se vyhrabat z problémů. Konec konců nesnaží se o to jen automob. průmysl. Kupte si kuchyňskou linku, dáme vám zadarmo vysavač. Kupte si vysavač, dáme vám varnou konvici...Že to nepotřebujete? Co na tom, vyhoďte tu starší. Že už na to nemáte? Půjčte si - a staňte se našimi otroky. Chod celé společnosti je dnes podmíněn chrlením nových výrobků, které dávno není možno prodat. Lidi je nutné přesvědčit, že je to tak správně a pak to zase chvíli jde. Po určitou hranici. Pak přijde něco, co tu dnes máme, to je krize a procitnutí. Bohužel zdaleka ne u všech. Místo úvah, jak jinak ve společnosti dál, jsou tu zase zoufalé snahy jak vše znovu rozdýchat. Věřte mi, není to společnost se stále vyšší výrobou a nucením lidí k stále většímu plýtvání, zakryto jakýmikoliv, nyní třeba ekologickými argumenty. Pokud se tento model fungování společnosti (nejen v ČR) podaří znovu rozhýbat, je to jen oddálení ještě tvrdšího pádu.. A k tomu vyhazování starých aut. Znám pár starých lidí z venkova, kteří při dnešní řídké, či téměř neexistující dopravě na venkov auto prostě občas potřebují a přitom ujedou možná 1000 km ročně. I těm radíte zbavit se většinou dobře udržovaného starého auta a "někde" si shánět peníze na nové? Nejhorší na tom je, že společnost je nutí různými nařízeními i snahami (třeba, aby vymizely náhradní díly - povinná likvidace kompletního vozu). ...A ten příspěvek ze státní kasy na nový vůz, pro toho, kdo na to má, nebo se chce zadlužit, zaplatí i ta pověstná babička z hor.. Tedy možná to na chvíli pomůže rozhýbat ekonomiku, ale je to pověstné "metení problémů pod koberec"...
Zdraví...F
Naše novodobá společnost se naučila žít hlavně na dluh. Že ten dluh nejde donekonečna, vidíme dnes. Jedna skupinka neví, za co dřív utratit, druhá neví, co dřív poplatit. Nechci, aby všichni brali stejně, ale propasti v příjmech jsou dnes obrovské a nůžky se dále rozevírají. Nemá také cenu polemizovat o tom, že některá povolání jsou odměnově podhodnocena, jiná naopak nadhodnocena.
Za socialismu jsme byli zvyklí si na věc našetřit, a pak si ji koupit. Teď každý musí mít všechno teď hned. Kapitalista si vlastně pod sebou podřezal větev, když většině občanů po zaplacení výdajů za bydlení, ošacení, energie, potraviny, zdravotnictví nezbývá na další utrácení, a tím i rozhýbání ekonomiky. Pak si nemůže, i když potřebuje, koupit nové auto, novou ledničku, nový mobil, nábytek. . . Brzy začnou křičet všichni a různými "šrotovnými" budeme vlastně dotovat výrobu čehokoliv, zrovna tak, jako to dělal komunista. Jen ten rozdíl, že za komunismu se točily peníze stále ve státním, dnes mizejí v bezedné kapitalistické černé díře. A jelikož lidé se bez mnoha věcí neobejdou /nebo se nechtějí obejít/, nastává ono zadlužování - dluhová past následuje po ztrátě zaměstnání, onemocnění a nemožnosti splácet půjčky a hradit závazky typu nájem, elektřina, teplo, plyn, voda. A bez těhle věcí je jen těžko obejdeme, nechceme-li se vrátit do doby kamenné, kdy ženy udržovaly oheň a muži chodili lovit.
"Nemá také cenu polemizovat o tom, že některá povolání jsou odměnově podhodnocena, jiná naopak nadhodnocena".
Co to znamená podhodnocená nebo nadhodnocená ? Povoláním asi myslíte odváděnou práci, za kterou je vyplácena odměna=plat. Možná to bude pro někoho překvapením, ale žádná práce sama o sobě nemá žádnou hodnotu. Hodnotu má až poptávka po ní. Proto pojem podhodnocená/ nadhodnocená práce nedává žádný smysl - tedy alespoň pro mne.
Šrotovné ano - ne. Nevím, ale vím je to, že se teď v dubnu na silnicích u nás v prý krizi postiženém MS kraji objevily desítky špičkových nových vozů zn. Mercedec, BMW, Audi, na některých podnikatelé ušetřili statisíce Kč na DPH, a o které takto schudla státní pokladna.
A tak se ptám, nebylo by rozumnější to DPH vybrat, protože Ti co na to mají by si ta auta koupili stejně a nebo trochu levnější modely a vybrané peníze věnovat na šrotovné, kdy by za peníze z jedné Audiny v ceně 2,5 mil Kč by zmizelo z cest 14 starých křápů starších 10 let.
To jste ještě nepochopil, že ODS hájí zájmy hlavně bohatých? Samozřejmě, že majitel škodovky nemá na pořádné nové auto a tak šrotovné nevyužije, kdežto podnikatelé ano, navíc k tomu odpočet DPH - co více si přát. . . Ještě by měli podnikatelům prominout DPH a spotřební daň u pohonných hmot, když jsou takoví chudáci.
Že bude o DPH chudší státní pokladna - neva. S. Nečas seškrtá podporu v nezaměstnanosti třeba sklářům, protože jak nám ještě nedávno tvrdila ODS, krize se nás netýká, jde jen okolo nás. To se jen lidem nechce pracovat, nejsou ochotni se vzdělávat, cestovat či stěhovat se za prací, dělat 25 hodin denně ...
Teď jsem četl, že na bázi šrotovného vyplácí ČEZ jakousi prémii k pořízení nového elektrospotřebiče. Je to však k technicky špičkovým, a tím pásem drahým spotřebičům, které si mohou dovolit jen lidé bohatí, nikoliv běžná vrstva obyvatel.
Šrotovné začalo být používáno jako nástroj boje s krizí. Hovoří se o ekologii, zvýšení bezpečnosti silničního provozu, multiplikaci pro automobilový a navazující průmysl. O negativních dopadech se již mnoho nehovoří. Šrotovné změní situaci na trhu s ojetinami a bude mít i další dopady, které nejsou na první pohled viditelné.
Zamysleme se nad situací úhlem pohledu tří různých držitelů aut, pana Chalupáře, pana Zaměstnance a pana Obchodníka.
Pan Chalupář auto potřebuje pro občasnou jízdu na chalupu. Ročně najezdí nějakých tři tisíce kilometrů a vlastní třicet vůz 30 let starého žigulíka, který je dnes v podstatě neprodejný. Chtěl by si koupit jiné auto, jeho žigulík už skutečně dosluhuje a udržovat ho v provozuschopnosti je stále náročnější. Poohlíží se po nějaké dobré koupi a ví, že je omezen stropem ve výši třicet tisíc korun. Slyšel, že jde koupit „celkem slušnou“ Felícii, která dokáže spolehlivě a levně odvézt. Na jeho dopravu na chalupu, kdy jednou týdně ujede 60 kilometrů auto plně postačuje.
Pan Zaměstnanec auto potřebuje pro dopravu do zaměstnání. Ročně najezdí patnáct tisíc kilometrů. Vlastní 12 let starou Felicii, prodejnou v současných podmínkách za nějakých 30 tisíc Kč. Chtěl by nějaké „novější“ auto, na které má v rodinném rozpočtu vyčleněno 150 tisíc korun. Podle rady známého shání dieslovou Octavii s nízkou spotřebou, ve stáří nějakých šesti let. Uvažuje tak, že to bude auto, které mu na jeho „běžné pocuky“ bude plně vyhovovat.
Pan Obchodník se autem přepravuje ke svým klientům a ročně najede 30 tisíc kilometrů. Vlastní sedm let starou Octavii, prodejnou na současném trhu za nějakých 120 tisíc. Chtěl své auto „obměnit“, aby měl jistotu spolehlivosti. Přemýšlí, že staré auto by prodal a koupil auto nové.
Teoretický vývoje v situaci bez šrotovného by mohl vypadat tak, že pan Chalupář by nechal sešrotovat svého třicet let starého žigulíka a koupil od pana Zaměstnance za 30 tisíc Felicii. Pan zaměstnanec by pak koupil Oktávii od pana Obchodníka za 120 tisíc. Všichni by byli spokojeni, každý by získal svůj užitek a to co skutečně potřebují.
Pan Chalupář by byl spokojen, že si na chalupě svou Felicii poopraví a že jeho rodinný rozpočet nebyl podkopán koupí něčeho zbytečně drahého. Panu Zaměstnanci sedm let stará Octavie skutečně jeho potřeby na dopravu plně vyhovuje. Pan Obchodník je koupí nového auto také spokojen, protože mimo jiné získal záruku mobility.
Jak by se situace změnila v případě šrotovného? Když se pan Chalupář dozvěděl o možnosti získat 30 tisíc šrotovného jako příspěvek na koupi nového auta, jen se pousmál. Aby si mohl dovolit nové auto, musel by prodat chalupu, ale potom by už nepotřeboval nikam jezdit. Je ze staré školy a zadlužovat se nechce. Felície nebo auta podobného stáří se ovšem nedostávají, protože je vidět naskládané na šrotovištích. Zůstane tedy u svého třicet let starého žigulíka, který na chalupu i zpět dojet dokáže.
Pan Zaměstnanec při nabídce šrotovného počítá. Kalkuluje 30 tisíc šrotovného a 30 tisíc slevy, kterou mu autosalon v případě využití šrotovného nabídl. Na miskách jeho rozvahy převažuje využití šrotovného, Felicii nechá sešrotovat a kupuje auto nové.
Pan Obchodník zjišťuje, že ceny ojetých Oktávií náhle klesly. Uvažuje o tom, že klesly možná proto, že je krize. Rozhoduje se tak, že když je krize, tak se raději uskrovní a bude ještě rok jezdit ve svém ojetém autě a pak uvidí. Klesly ceny ojetých Oktávií skutečně kvůli krizi? Nemohlo tomu být proto, že potenciální poptávající si díky zásahu státu své potřeby uspokojili jinak? Řeší něco šrotovné?