Nu, zrovna Mondeo bych nakoupil ani nové. Koupil jsem od jednoho známého to první Mondeo (97) za vcelku přiměřenou částku. Ovšem během sedmi let jsem tuto částku složil znovu ve formě oprav. Elektronika zoufalá, koroze a další blbosti dokonce včetně prasklé pružiny u tlumiče. A co tak vím, ani druhá verze Mondeí nebyla lepší. A dodnes servis Fordu není žádná sláva. Myslím, že nové auto je vždycky lepší než neprověřená ojetina.
I ten posvařovaný "vrak" může být docela kvalitní auto.
Brácha mého kolegy z bývalé práce takhle vozil auta z Německa, v Čechách sehnal na vrakovištích náhradní díly, auta opravil a prodal. Opravenou ojetinu odhadli na cca 300.000,- Kč, on dal na nákladech cca 100.000,- Kč, zbytek měl za práci. nějakou dobu se tím prý dost úspěšně živil, než si pořídil vlastní servis a vybavil ho vším potřebným. Jím opravená auta jsem v okolí i dost potkávala a nikdo s tím neměl problém, protože ten človíček odváděl kvalitní práci. Navíc všechni věděli, že opravuje bouraná auta a že šunku ven nepustí. Na ježdění důchodců v pondělí v doktorovi, ve středu pro nákup a v sobotu na chatu to bohatě stačilo.
Něco podobného tu dělala jiná firma, jenže ta vozila z Německa vyřazené počítače. Tady je kompletovala, opravovala a přeprodávala dál.
Neměla jsem na mysli, že se bude opravovat bourané auto na způsob tohoto: http://www.novinky.cz/krimi/360319-ridic-narazil-do-stromu-ve-zdemolovanem-voze-neprezil.html . Ale pokud vyměníte přední blatníky nebo čelní masku, může to auto klidně ještě roky jezdit dál. Záleží na tom, co bylo poškozeno a jak to bylo opraveno. Po r. 1989 se tu opravovalo hodně aut, dovezených ze západu, pak se sem dováželo hodně ojetin v různých kvalitách. Protože hodně ojetin bylo v lepším stavu, než ty vraky, co tu jezdily a byly udržované mnohdy jen silou vůle. S růstem životní úrovně budou ze silnic postupně mizet i stará auta, teda aspoň doufám.
ono je taky trochu rozdíl v tom, na co to auto potřebujete. pokud vám provoz auta vydělává na živobytí, tak asi najezdíte 40-60 tisíc kilometrů ročně i víc, najezdíte desetitisíce kilometrů po dálnici - tak se vám asi vyplatí auto nové, byť třeba ne nový superb ale nový logan, abyste měl šanci v něm přežít.
ale lidé na venkově často jezdí jen do vedlejší vsi do práce, pár kilometrů na nádraží, nebo jednou za týden nakoupit - na pojezd nějakých stovek kilometrů ročně vám klidně stačí svařenka z několika kaší. takové auto nikdy nejde na dálnici a nikdy nejde rychlejc než 60, když zaprší tak nevyjede vůbec, a pravděpodobnost že potkáte strom či rozdováděný kamion je nula. na to vám dvacet let staré mondeo svařené ze tří vraků více než stačí, i kdyby se mu vyměnilo "čerpadlo spojky", a práh vyztužil prknem.
Asi tak nějak. A mimochodem, viděl jste, co za svařenky jezdí občas po polích nebo na dřevo do lesa? Přemek Podlaha by nad českým kutilstvím zajásal. Takový traktůrek s motorem z oktávky, nápravou z Lady, převodovkou z VW, blatníky z Tráboše a sedačkou z traktoru, nebo z čeho všeho to nakonec poskládali, to je veledílo samo domo! (mám podobné kutily v rodině a traktůrek s valníčkem za 150.000 jen na dřevo do lesa? To je pro ně docela pálka, vážený, kde to žijete?)
Vážený modeisto. Pokud smrdím korunou a chci auto, tak si vyberu stavebko a půjdu si koupit Daciu Logan nebo Renaulta Fluence. Jistě, paráda se s tím neudělá a na zadek možná sednou neinformovaní sousedi snad jen u té "limuzíny" Fluence, ale nemusím řešit složenky a stočenky a mám dokonce nové auto se zárukou.
Vy si vážně myslíte, že se dneska někdo piplá s tím, aby svařoval dva vraky do jednoho auta ? Možná tak před dvaceti lety. Dneska už fakt ne.