My jsme se jednou s manzelkou dohodli, ze misto autem si udelame vylet vlakem, at je to trochu romanticke. Cili jsme po hodne dlouhe dobe vyuzili sluzby ceskych drah (je to tak dva roky zpatky). Byla to hruza. Listky drahe tak, ze cenove to vyslo o neco mene nez autem (a ze mame dvoulitr automat, zadne LPG), uroven cestovani otresna, zpozdeni velika, personal docela neochotny.
Kdyz jsem se v te dobe o tom s jednim clovekem bavil, tak mi rikal, ze jsem magor, ze jsem mel jet autobusem. No a ja jsem neveril svym ocim (jezdim totiz vsude autem a tak ceny neznam), ze autobus je nejen rychlejsi a komfortnejsi, ale v naproste vetsine pripadu i levnejsi nez CD. Kdyz pak loni nebo kdy to bylo zdrazovali, tak jsem si rikal, ze si podrezali vetev. Ted se to horko tezko snazi vratit zpet, ale je to IMHO pozde.
No a od te doby si romantiku vlakem nedelame (a delat nebudeme) a kdyby bylo potreba nekam jet bez auta, tak urcite autobusem. Rada lidi je na tom podobne. Uvazujme racionalne: cena, rychlost, pohodli, to vse mluvi pro autobus (az na velmi dlouhe trasy, kde moznost jidelniho vozu a pohybu behem cesty ve vlaku potesi). Opravdu je dost tezke si predstavit, ze by CD mohly ziskat podobnym pristupem vice zakazniku a taktez pochybuji o tom, ze kdyz zustane mizerna kvalita, neprijemny personal, velka zpozdeni, tak ze na to lidi zapomenou jen proto, ze listek stoji o par korun mene nez autobus. Takze bud mit ceny oproti autobusu podstatne levnejsi a nebo zvysovat kvalitu.
Snad není novinkou, že donedávna hradily České dráhy údržbu dopravní cesty v zásadě ze svého vlastního rozpočtu, kdežto autobusoví dopravci nepřispívají na údržbu silnic nijak - ta se hradí v zásadě z peněz všech daňových poplatníků. Snad není obtížné letmé srovnání investic do silniční a železniční dopravy za poslední půlstoletí. Pro srovnání si představte autobusovou dopravu v silniční síti podle stavu z r. 1950 vozidly přibližně z r. 1975...
Slyšel jste už něco o silniční dani a dálničních známkách? Co takhle daně obsažené v ceně paliva pro autobusy? Vždyť je jedna z nejvyšších v Evropě, ne-li na světě! Takže pokud půjdeme do důsledku, tak daňovým zatížením přispívá silniční doprava (a to i já se svým autem) krom jiného na ČD! A k dalšímu příspěvku - otloukánek? Ne, ne , ČD jen sklízí, co léta sely - aroganci k cestujícím, pomalost, nespolehlivost, zpoždění a v poslední době drahotu. Přece nemůžete čekat, že si to lidé nechají líbit do nekonečna. Vždyť už ani Česká pošta nevyužívá vlaků....... A k tomu samofinancování - ha ha - nemít peníze z Unie, která financuje koridor, tak si nejsem jistej, zda by dráhy ještě vůbec fungovaly. Obávám se, že kritika, co tu zaznívá je nanejvýš oprávněná!
Áááá - první půlka tvého příspěvku je čirá demagogie...
Jednak daní z paliva přispívá stejnou měrou ČD jako silniční doprava, jednak je silniční daň a dálniční známka ještě příliš levná. Míním tím sice zejména podnikatele, ale i pro osobní auta je to směšné a vůbec se nedivím, že je silniční síť v takovém stavu jako je.
Až si budou silniční přepravci platit svůj skutečný podíl na údržbě silnic (nejlépe podle zatížení na nápravu), bude vlaková doprava vcelku výhodná a ČD bude mít i na to, aby se modernizovala.
Jinak ovšem sdílím tvůj názor, že si za to můžou sami. Jejich rakousko-uherský, z vojenských principů vycházející systém zajišťování provozu je silně neekonomický a měl opodstatnění snad jen před 2. sv. válkou, kdy nebyla k dispozici žádná automatizace a pracovní síla byla skutečně levná. Dnes v této ceně pracovní síla prakticky není, ale ČD dělá pro snižování stavů zoufale málo. Brzo se dočkáme toho, že nám provoz vlaků budou zajišťovat Ukrajinci a Rumuni, protože nikoho jinýho dráhy nebudou schopny zaplatit...
Tomáš
Opět jste mne udivil, nevzpomínám si, že bych Vám nabízel tykání, velmi bych ocenil, kdybychom mohli nadále zachovat základní pravidlo slušnosti a vykat si - děkuji.
Obávám se, že co se týká daně z paliva to žádná demagogie není. Mám pocit, že většina tratí ČD je elektrifikována (nebo alespoň pro výkon rozhodující část). TedY elektřina je zatížena podstatně menší daňovým zatížením než nafta. Tvrdím, že autobusový dopravce nebo kamionový ze svých daní skutečně dotuje ztrátový provoz ČD. Otázka ceny dálniční známky je poněkud jinde. Nebránil bych se vyšší ceně, ikdyž by se důsledně mělo investovat jen do údržby a obnovy silniční sítě.
Souhlasím, že platit dopravné dle zatížení na nápravu je celkem dobrý ukazatel. Znovu však musím zdůraznit, že silniční dopravce se podílí na nákladech na komunikace daleko větší měrou než ČD. Vždyť zásadní rekonstrukce tratí platí EU a mám pocit, že za peníze, které se nacpou do koridorů by se nechala velmi podstatně zrekonstruovat celá silniční síť tohoto státu.
Problém nevidím jen v užití zabezpečovací techniky, ale především v přístupu zaměstnanců k cestujícím - zas to samé ochota, čistota, rychlost, ceny - pokud se to srovná s jiným způsobem dopravy, musí dráhy zákonitě prohrát. Cenou se posouvají mezi luxusní druh dopravy, ale kvalitou a službami zůstávají, kde byly.