Párkrát jsem byl s kamarády v Německu s autem na CNG. Zemní plyn u dálnic není a člověk musí vedět, kam pro něj má jet. Ale všiml jsem si, že propan-butan (LPG) je už poměrně hojně zastoupen, sice ne na každé pumpě, ale dá se na něj narazit tak, že prostě jedete, dokud někde nebude. To u CNG ne, to se musí hledat aktivně :)
PS: ty automatické opravy jsou potvora, co? :D
Jel jsem nedavno velmi podobnou trasu z OV do Danska. Polsko - jak uz zmineno - LPG raj v jakoukoli denni dobu, tam jezdim tankovat i bezne, obvykle radeji ale platim hotove (male cerpacky moc karty neberou).Nemecko - LPG take skoro vsude, ale pozor - je treba vychytat spravnou cerpacku nebo mit redukci. Ma zkusenost - Shell - na stojanu obvykle dve koncovky- "ceska" i pro tzv. holandsky bajonet, navic je potreba si spravne najet - hadice je casto velmi kratka. Aral - vetsinou s LPG, ale ja byl bez redukce, takze jsem nenatankoval. Mozna by mi ji na pumpe nekdo pujcil, ale nezkousel jsem. Kdyz ovsem jezdim do Mnichova, tak myslim i Aralky maji stojany s beznou koncovkou (mam na mysli tu beznou v Cechach). Takze Nemecko co se tyka LPG taky OK. Navic informacni tabule oznacujici cerpaci stanici maji obvykle i oznaceni LPG (ne jako v CR, kde je to casto pokus/omyl).V Dansku jsem ovsem na LPG nenarazil - nutno ale rici, ze jsem po nem moc nepatral, tankoval jsem tesne pred hranicemi. Moc bezne tam LPG ale asi nebude, protoze se mne sami Danove ptali, zda jsem nekde LPG natankoval. Mozna jsou tam uz trosku dal, jeden z nich si zrovna poridil Tesla hybrid S...
dodatek - z komentářů výše jsem pochopil, že ta typicky "česká" koncovka se nazývá italská (-:
Tedy shrnu-li to stejně jako ve výše uvedeném příspěvku - Německo - LPG i na dálnicích hodně zastoupeno, koncovka italská a holandský bajonet. Ze svých cest bych řekl, že směrem na Mnichov je častá italská koncovka, směrem na Dánsko jsem narazil na obojí. Na Aralce ale spíše jen ten holandský bajonet.
No, oni nekdy, zejmena u pump se zajimavou cenou, tedy pod 70 centu za litr plynu (nejmene jsem v Nemecku tankoval za necelych 63 centu/litr), tu koncovku nemaji. Jinak dotaz je pomerne jednoduchy, zvladam to se svoji nemcinou i ja, staci dotaz ve stylu: "Guten Tag, entschuldigen Sie, haben Sie ein Adapter für italianische Autogasanlage?" a oni obvykle vytahnou celou sadu, tedy, pokud maji. Zaloha na redukci byva 20 euro.
CNG nelze povazovat za funkcni ekvivalent LPG, byt nektere casti sad jsou casto shodne (ridici jednotka, vstriky) a to z jednoho prosteho duvodu. Litr tekuteho LPG mi da obdobne mnozstvi energie, jako metr krychlovy nestlaceneho neboli 6.5 litru stlaceneho CNG. CNG ovsem musim mit v tlustostenne tlakove lahvi, ktera je samozrejme tezka, dela se jen ve valcovem provedeni a vyrabi se jen nekolik malo unifikovanych velikosti (naopak nadrz na LPG je tenci, lehci a velikosti se vyrabi cela plejada a to nejen valcovych, ale i toroidnich a toroidnich vyplnenych). K tomu, abych mel stejny dojezd jako na LPG, musim tedy v aute vezt 6.5x vetsi objemove mnozstvi CNG, coz v praxi neni kam dat. Resenim bude mozna casem LNG, ktere zminene nevyhody CNG odstranuje (ale zase vyzaduje kryogenni zasobnik), nicmene to je hudba vzdalene budoucnosti. CNG je tedy spise alternativou elektrickeho pohonu v pekarskych ci postovnich dodavkach, v autobusech MHD (kde je na strese dost mista pro tlakove lahve a neni problem mit nekde na konecne stanici plnici zarizeni) nebo v ciste mestskych autech s kratkym dojezdem.
Jo a taky plnici zarizeni musi pracovat s mnohonasobne vyssimi tlaky nez u lpg, cili stoji podstatne vice.
Tanecky okolo cng do osobaku mi prijdou jako dobre lobbovani plynarenskych spolecnosti... pritom technologie LPG je desitky let overena, bezpecna, stale zlepsovana a slusne rozsirena vcetne site stanic. I parkovani v podzemi je ve svete vyreseno (kdyz se chce).