Pro běžného člověka je opravdu nejlepší kupovat lístky v předstihu.
Třeba na Noc plnou hvezd (místní rockový festival v Třinci), jsem je kupoval půl roku předem za poloviční cenu.
Organizátoři jsou taky rádi, protože mají peníze předem a ví, že aspoň někdo dorazí, je to pro ně jistota, není to jen tak. Češi jsou totiž divný národ a když prší tak jsou schopni odepsat festival i s mnohamilionovým rozpočtem, chudáci pořadatelé... Takže ty předprodeje mají u nás celkem zásadní smysl, donutí lidi zaplatit a přijít.
No, na druhou stranu, když mají v krámě velkou zásobu jogurtů, které se blíží konec záruky, dají na ně slevu.
Oraganizátoři, když prší, žádnou slevu nedají. Já nevidím nic divného na tom, že namísto vyválení se v bahně a zimě, si návštěvník raději těch několik set Kč schová, obvykle má právě těch 1x několik set Kč, a jede za týden při lepším počasí někam jinam.
U jogurtů většinu prodáš a jen zbytky prodáváš pod cenou (tak je to i na trhu i u každého obchodu).
Na druhé straně u festivalu, pokud ho organizuješ a nepříjdou ti lidi, ne proto, že by tam byla špatné skupina, ale že je špatné počasí, tak krachuješ, a zničí tě právě platby dobrým skupinám. V dnešní době dělají platby za lístky typicky polovinu výtěžků festivalů (druhá jsou sponsoři).
A poenta?
V obou případech jde o stejné: slevou minimalizovat ztrátu. Je to stejné.
Vlastně tak úplně není. "Sponzoři", česky: zadavatelé raklamy, by rádi viděli hodně diváků. Kvůli prázdnému hledišti příště sponzorovat nebudou. Tedy zde je sleva v takovém případě ještě více ekonomicky nutná, nežli u těch jogurtů.
Jenže obchod může kalkulovat s nějakým dlouhodobý "průtokem" zákazníků, kdežto festival stojí a padá na aktuálním počasí, což je otázka desítek minut, maximálně pár hodin. Pokud někdo přijede ve špatném počasí, tak je to člověk, komu jsou prachy ukradené, chce prostě vidět svoji oblíbenou kapelu. Snížení ceny vstupenky v takovém případě nikoho víc nepřitáhne, protože cílová skupina je velmi omezená (např. dojezdovou vzdáleností) a čas na zveřejnění této informace a její rozšíření je velmi krátký.
Znovu: zde o žádný "průtok" nejde. To naprosté nepochopení problematiky.
"Průtok" znamená, že firma pokryje ztrátu z jiného. Znovu: o to tu nejde, z čeho co a kdo pokryje, nebo nepokryje.
Jde o minimalizaci ztráty.
K druhé části: spolehlivost předpovědi počasí na 3 dni je kolem 80%. A to je dostatečně dlouhá doba na inzeráty na internetu a v rádiích. A ta není drahá. V některých případech jde stihnout i v denním tisku, ale to je nejisté. Jediné co zcela jistě nejde je inzerce v hudebních týdenících.
3 dny před akcí na inzerci je hodně krátká doba, to se stihnout nedá. Pokud nemá festival "mokrou" variantu, na špatném počasí může jít do hodně velkých ztrát.
Taky někdy fotím pro tisk, a nejen fesťáky, ale i jiné outdoorové akce, a počasí je tam fakt nevyzpytatelný fenomén, který dokáže zabít i jinak precizní akci. Zato když se počasí povede, tak pozvedne i akci ne zrovna moc vydařenou.
Deštivé a chladné počasí není vichřice, nebo povodeň. Tedy událost s malou pravděpodobností výskytu.
Je to událost, kterou lze dobře předvídat. A tedy být na ni při inzerování připraven. To znamená, mít v rádiích atd. připravené varianty pro pěkné i špatné počasí, a použít tento měsíce předem domluvený materiál v měsíce předem nasmlouvaných časech.
Na Masters of Rock jsme dřív kupovali lístky v předprodeji a nakonec jsme od toho ustoupili, protože na místě je člověk sežene od lidí za stejnou cenu, kolik původně lístek stál. ( správně není dovoleno cenu navyšovat ) Spoustě lidem se stane, že se domluví v partě a někdo odpadne.
S lístkem z předprodeje naopak právě já můžu být pak ten, kdo se ho bude obtížně zbavovat.
Tím nijak obecně nepodrážím předprodej, jen v tomhle případě mám prostě jinou zkušenost...
My s přáteli už naopak právě roky kupujeme lístky na MOR v prosinci, ideálně na zímním MORu, kdy je cena řádově poloviční proti finální, a odpovídá ceně běžného koncertu jednoho headlinera, kterých se ale ve Vizovicích vystřídá za 4 dny obvykle tak 10. A když má někdo problém se zúčastnit, tak o takové lístky, pokud se neudají u známých, je na foru celkem poškrk. A když to přijde na poslední chvíli, na místě jsou pryč do 10 minut.