Není on ten chaotický stav spíše výrazem toho, že matka chce nastoupit do práce a nemá jistotu, zda její dítko bude přijato do školky? Dá si žádost do více školek a následkem je právě onen „chaotický stav“.
I to mateřské školství je u nás stále dosti nepružné. Proč není možno přijmout dítko v průběhu tzv. školního roku (jak úsměvný pojem pro mateřskou školu), proč pouze v září?
Za další mínus považuji absenci výuky jazyků. To jsme teda fakt propásli. Ještě v r. 1990 bylo ve školkách na 90% dětí z populačního ročníku. Místo abychom do nich začali sypat základy cizího jazyka v době, kdy se děti učí velice snadno, jsme se vymlouvali, že s výukou jazyka je nejlépe začít někdy ve věku 10–12 let. Navíc nebyla návaznost školy (ta ji ostatně nemá ani dnes při přechodu ze ZŠ na střední). Důsledky pociťujeme dodnes .
Na druhou stranu je třeba říci, že se i přes různé tlaky podařilo udržet jeho dost vysokou kvalitu. Já jsem si osobně na české školce i škole vždycky neskutečně vážila toho, že jsem – na rozdíl od školek a škol na západ od našich hranic – nemusela dítku do školky/školy připravovat jídlo sebou, že se tam najedlo, za přijatelnou cenu, a po celý den. Doma jsem už pak připravovala jen večeři.
Souhlasím a zároveň se prezentuju jako zástupce jedné z rodin, co takto postupovala. Samozřejmě, že jsme dali více přihlášek, konkrétně dvě. Bydlíme na Praze 12, už u přihlášek nám moc velkou šanci nedávali (a to bydlíme pár stovek metrů od školky, dítě zde má trvalé bydliště a matka potvrzení od zaměstnavatele, že nastoupí zpátky do práce). Navíc tu jsou velké tlaky přespolních, takových co sice v Praze nebydlí, ale rádi by sem dali své děti, protože při budovaní jejich králíkáren naležato se na nějaké školky a školy nemyslelo. Nevím jak to dělají, ale děti sem vozí dost aut se středočeskou spz … to asi náhoda nebude a nějak si to dokázali zařídit. Proto jsme dali přihlášku do jedné vyhlášené školky a do jedné jako jistotu. Vyšlo to a jsme za to rádi. Mimochodem, počty žáků v třídách jsou na limitu a občas musí žádat MČ o výjimky překročení limitu. Zájem tedy je, logické by bylo i u státních školek zvýšit školné a zároveň i počet tříd, aby limity překročeny nebyly. Ona ta kvalita pak moc vysoká být nemůže …