Pokud tedy došlo až k soudu, který rozsoudil a rozhodl, měl bych se spíše zeptat, proč realitka pláče? Pokud by RK potažmo makléř/ka, dělala svou práci důsledně, nebylo by možné aby se prodávající a kupující dohodli po skončení smlouvy. V tomto případě se dle mého jedná o chybu na straně RK a vycuranost na straně druhé a třetí. Jinak je clanekt naprosto scestný a vytržený z kontextu bez základního rozboru situace. Takže, kolik za tohleto dostal pisálek zaplaceno?
Nevíte, jak to přesně bylo a soudíte. Také to mohlo být tak, že makléř vše připravil, oni nepodepsali a dohodli se stranou, že měsíc, dva počkají a podepíší sami. Přesně tak se to stalo nám. Ušetřenou provizi si rozdělili napůl. Naštěstí jsme měli dost písemné komunikace s oběma stranami. Věřte mi, že mnohem více špíny je na straně klientů, než realitek. Jenže o tom není populární psát. Populární je psát ve stylu Blesku, tedy napadat podnikatele.
Některé pasáže článku neměly projít naší editací, protože hážou všechny realitky do jednoho pytle. Proto jsem ex post článek editoval a problematické pasáže opravil.
Sám osobně mám velmi dobré zkušenosti se dvěma realitkami, díky nimž jsem našel perfektní prostory k podnikání za dobrý peníz. Naopak prodej našeho bytu byla tragédie a raději jsem si jej provedl po vlastní ose.
V každém byznysu jsou dobří a špatní, realitky na tom nejsou jinak. Ale není fér na všechny ukazovat prstem, za což se jménem Měšce čtenářům omlouvám.
Pane Chvátale, nemáte se za co omlouvat. Divoká 90.léta, kdy bylo občurávání kdekoho (nejenom realitek, ale i třeba finančních poradců, zásilkových služeb, restaurací a dalších) jsou už dávno za námi. Společnost se stále kultivuje,a i když se najdou neumětelové, zloději i nepoctivci, vypadá to, že máme nakročeno k normálnímu státu. Ono je nakonec dobře, že ten článek vyšel, ta diskuse pod ním byla velmi zajímavá. A nejde jen o článek, jde koneckonců i o tu diskusi. Buďme rádi, že existují technologie, které ji umožňují, a buďme rádi i za to, že se tady obvykle diskutuje bez osobních invektiv, věcně a na úrovni.
Tak ono se to dá popsat různě. Lze napsat "hážou všechny realitky do jednoho pytle". Anebo "popisuje obvyklé jednání realitek". Význam to má stejný, jen to jinak vypadá.
Jde o dvě věci: Co se týče realitek, to je obor, spolu s "šmejdy", kam se koncentrují lidé s nejhoršími vlastnostmi a chováním. A na to je potřeba stále upozorňovat. Nakonec si toho všimli dokonce i politici, když už asi 10 let mluví (činy nikde) o nutnosti zcela odlišného právního prostředí pro obor realitek (nedělám si iluze, že by z nich vypadlo cokoli jiného, nežli jakási "certifikace", zcela zbytečný papír, co bude stát jen peníze). Druhá věc je, že jde o inzerenty, tedy "nikoho si nepohněvat, vyhovět stížnostem". To chápu, ale není úplně solidní kvůli tomu zapomínat na to první.
Já osobně mám zkušenost s 20-ti realitkami. To nejlepší co mohu říci o nejlepší z nich je, že nebránila dát dohromady věci, co měla udělat ona, a že zároveň i "vyběhala" nějaké papíry po úřadech a že sjednala termín u notáře (až když jsme se tak dohodli, sama to nenavrhla a neplatila (!). To co je (bylo) v článku je standardní jednání téměř všech realitek, bohužel.
Další věc je, že těžko hodnotit podle pronájmu, a ještě k tomu z hlediska nájemce (tam jde o relativně malé riziko) a minimální složitost.