Temer 10 let mam u RB ProfiKonto. Zacinalo na poplatku 90 Kc mesicne, ted je uz pres 200 Kc. Zrejme se od te doby v RB zdvojnasobily platy :-) Jedine kvuli cemu zatim zustavam je internetove bankovnictvi, ktere je narozdil od vetsiny ceskych bank skutecne internetove. Pokud opet zdrazi poplatky, tak odchazim. Nadeje vkladam do FIO Banky :-)
Tak si zkuste porovnat vic nez jednu polozku, osobne jsem v novem ceniku zkouknul jen stranku kolem vedeni uctu zdarma a podminek … ale taky cim dal vic zvazuju odchod, protoze me cim dal vic serou. Clovek jim cpe vlastni prachy a jeste aby za to platil. Vecne prudej jestli nechci 30k uver, kdyz mam na ucte 100k …
Certifikat je prave presne to co chci a nemam s tim zadny problem. Opruz jsou ty jine pitomosti jako SMS. Az budu chtit mobilni/telefonni bankovnictvi tak si ho objednam, ja chci ale internetove a po Internetu zatim zadne SMS nechodi :-) Proto v tomhle RB bohuzel vitezi, jelikoz zakaznikum nevnucuje jen kockopes v podobe jedineho internetove/mobilniho bankovnictvi. Vypada to, ze FIO ma take jeste rozum.
Možná by to šlo vyřešit s Vodafone. Když si aktivuješ Vodafonepark (je to zdarma :D ), tak potom na Internetu vidíš všechny odchozí i příchozí SMS. Takže nechat si poslat aktivační SMS, pak se přilásit do Vodafone parku, kde si jí přečteš a aktivační kód z ní zadat do formuláře IB. Ale nejsem si jist, jestli se tam ta SMS zobrazí ihned nebo až poté co dojde na telefon (v tom případě by musel být telefon doma a někdo by ho musel nabíjet – mám dojem, že dnes žádné telefony neumí pracovat jen „na nabíječku“ nebo udržovat baterii stále nabitou).
Pro pravidelné platby na známé účty je ale u mBank možné platit přes šablony, které se nemusí potvrzovat SMS.
Mě řešení mobil + internet bez certifikátu naopak přijde jako mnohem uživatelsky „přítulnější“ a bezpečnějí pro používání na nezabezpečených počítačích (např. internetové kavárny) než certifikáty.
Fio podepisovací aplikaci používáme. Má své mouchy, musí se znova netriviálně nastavit když se reinstaluje systém, ale pro samotné přihlášení do ib není potřeba, je nutná jen pro potvrzení příkazů zadaných pod normálním heslem.
Co se mi na ib Fio hodně líbí je že účet a uživatel jsou oddělení – jeden uživatel (=login a heslo) může mít samozřejmě více účtů, anebo je nemá, patří někomu jinému – třeba rodinnému příslušníkovi, ale ten mu jej nasdílí – úrovní práv je několik, od pouhého nahlížení, přes podání příkazů až k autorizaci příkazů (Vhodné pro firmy kde účtárna zadá příkazy a ředitel podepíše).
Pro rodiny je to vhodné spolu s funkcí okamžitého založení podúčtu na elektronikcou variantu obálkové metody – účet na auto, na nový nábytek apod., který vidí všichni, jde přitom o spořící lépe úročený účet a lze k němu mít i zdarma debetku.
Přesně tak, používat certifikát na neznámém stroji je bezpečnostní riziko, použít čtečku čipových karet či jiný HW token může být problém, takže potvrzování přes SMS (a ideálně šifrované a čtené přes sim toolkit aplikaci chráněnou pinem) je snadná, intuitivní a přitom velice bezpečná cesta.
„Používat certifikát na neznámém stroji je bezpečnostní riziko“. A proto umožňuje Internet Banking Raiffeisen Bank jednoduše generovat certifikát nový, starý odvolat, … taková malá soukromá CA.
**
Nevím v čem přesně se dnešní řešení Internet Banking-u liší od dřívějšího eBanky, ale myslím že nabízejí dobrou službu.
O spolehlivosti služby (provádění takto zadaných příkazů bance) a rychlosti vlastní bankovní aplikace (webové stránky v prohlížeči) nemám ucelenou představu, nejsem pravidelným, každodenním, uživatelem Internet Banking-u.
Takže tahat noteb. do ciziny ti nevadí(v intern. kavárně těžko nainstaluješ certifikát) a mobil ti vadí ? Dnes má mobil u sebe min. 99 procent lidí a přečíst z něj sms a naťukat jí do prohlížeče zvládne taky každej. Rozmach IB přišel právě až s potvrzováním přes mobil, banku co to takhle neumí bych nechtěl. FIO tuším nabízí obě možnosti, já mám samozřejmě potvrzovací sms.
Mám i FIO, taky přihlásit do aplikace a kód chodí SMSkou.
Měla jsem certifikáty KB a FIO a prakticky nikdy se mi nepodařio je nainstalovat a spustit napoprvé, u KB ho museli generovat na pobočce, tam se mi to nikdy nepodařilo, u FIO to byo podobné. Pak běhaly rok a pak zase opruz s pobočkou. Nejhorší je, když se zbortil PC, tak jsme netbanking zprovoznili taky za 14 dnů. SMSka je v pohodě, to by si musel zloděj zjistit ID-číslo, heslo a ještě sebrat mobila. Takhle holt nesmím změnit číslo mobilu ani ho ztrait.
Špatně jste mne pochopil. Certifikáty, které jsem nedokázala zprovoznit, byly opruz. Nebyly na klíčence, ale dostávala jsem je z pobočky na disketě.
SMSky jsou fajn (jen jednou za XX let se stalo, že nefungovaly, ale stačil mail do banky a za necelou hoďku bylo vše v pořádku. Stalo se tento týden v mBank).
A už jste někdy byl dál než na Slovensku nebo v Rakousku? Zdaleka ne všude mají naši operátoři roamingové smlouvy a někdy ani sami nevědí, že je nemají. Například všichni naši slavní mobilní oprátoři hrdě tvrdí, že mají roaming s Indií, ve skutečnosti ale funguje jen v Dillí a blízkém okolí, jinde v Indii si s českou SIM kartou ani neškrtnete.
Jak jsem psal, je možné využít ten Vodafone park.
Druhou věcí, pokud se nemýlím je možnost nechat si autorizační SMS zasílat i na zahraniční SIM kartu. Takže stačí koupit si v té Indii místní SIM, zavolat na mLinku (internetové kavárny většinou umožňují i levné mezinárodní hovory i z exotických zemí je to za několik Kč za minutu) a (zdarma) změnit tel. číslo, na které se mají autorizační SMS posílat a vyřízeno.
Popř. mít přednastavené ty šablony, které se nemusí potvrzovat a ve výjimečném případě, kdy by se objevila neodkladná platba tak podat pokyn právě přes telefonní bankovnictví. Takový příkaz sice není zdarma – stojí 20 Kč, ale pokud by šlo o výjimečné situace, tak to lze akceptovat.
Zrovna v Indii ani ty nejsou řešením. Platí pro ně to, co pro české operátory – pokrývají jen malou část Indie.
FYI – v Indii je kolem stovky mobilních operátorů, každý z nich pokrývá maximálne tři státy (je to omezené zákonem) a těch států tam je přes stovku. Pro pokrytí Indie by tak bylo zapotřebí několik desítek roamingových smluv, což mají snad jen britští operátoři.
No realita je taková, že všude ve světě vám nepřijde z českého operátora SMSka do x minut, než vám v bankovnictví vyprší session. Kdo to chce bagatelizovat, že je to problém jakési Indie na druhém konci světa, tak může, ale kdo se potřebuje mimo Evropu dostat ke svému účtu, tak může mít problém.
Jinak řečeno – minoritní skupina vyžadující nějaké „extra fíky“ si za ně musí prostě připlatit. Tohle je od začátku filozofie eBanky, která nikdy nepatřila mezi levné banky a vždy nabízela něco trochu víc.
Běžnému uživateli většinou stačí autorizace přes SMS, popř. vytvořené šablony v mBank, které se nemusí potvrzovat. A když bude nějaká jo velká náhoda, tak to může podat buď přes mLinku (z internetové kavárny si zavolá za pár korun z celého světa), nebo pošle peníze kamarádovi/rodině ať to za něj zaplatí z jeho účtu.
Druhou možností je FIO a jejich podepisovací aplikace v jazyku JAVA.