Pokud byl spáchán přestupek, vinu nese řidič. Pokud ale nelze řidiče dohledat, jde pokuta za provozovatelem, který si to s řidičem může vyřídit sám.
Provozovatel mát vědět, kdo auto řídil.
Pokud to provozovatel neví nebo nechce říct, jde pokuta za provozovatelem. (písemně je vyzván k uvedení, kdo auto řídil).
A je to tak dobře - už se nelze beztrestně vymlouvat na "osobu blízkou".
Body jdou ale pouze za viníkem po prokázání viny.
"Osoba blízká" není žádná výmluva, je to právo nemuset udávat vlastní rodinu nebo sebe (na to se často "zapomíná"!)
Příklad: V okolí dojde k několika vraždám, U jedné našli můj nůž. Je potřeba vypátrat co nejdřív vraha. Ale i tak tohle právo klidně mohu využít a nemá to pro mě žádné negativní důsledky.
Ale když někdo pojede s mým autem 55km na padesátce, přičemž nikoho neohrozí ani neomezí, tak potrestat tento čistě formální přestupek je evidentně tak důležité, že jdou práva stranou a pokud neudělám práci za policii a neodhalím jim pachatele, tak za to potrestají mě. Fakt nechápu, jak je možné, že tohle jasné obcházení práv občanů ještě žádný soud neshodil :-(
Kdyby nějaký prokurátor dal k soudu, že našli u mrtvoly něčí nůž a dotyčný jim neprozradil, kdo vraždil, takže pro něj chce trest s poloviční sazbou, i když dotyčný má alibi, tak se mu samozřejmě vysmějí. Ale u bagatelních přestupků to z nějakého důvodu prochází...
To vůbec nerozporuju.
Nemuset udávat někoho blízkého je v pořádku.
Ale tady jde o prokázaný spáchaný přestupek.
Provozovatel má právo dotyčného řidiče "neudat". Pokutu uhradí on a s dotyčným si to pak může vyřídit bez asistence úřadů.
Všechny strany jsou tedy spokojeny.
Provozovatel nemusí nikoho udat - je spokojen.
Pachatel zaplatí vyměřený trest ("odpustek") - může se zase cítit spokojeně jako někdo kdo přestupek nespáchal.
Úřad dostane svou pokutu a je spokojen, že další hříšník si příště dá pozor a přestupek nespáchá.
Provozovatel je zkratka zodpovedny za vozidlo. Vy muzete velmi snadno zabranit tomu, aby s nim byl spachan prestupek - budete jezdit podle predpisu a auto nebudete pujcovat. A kdyz uz ho nekomu pujcite, on spacha prestupek a vy budete zatloukat kdo ridil, tak uz je to vas boj. S majetkem jde ruku v ruce zodpovednost. Kdyz firma vypusti jed do reky, tak taky dostane pokutu bez ohledu na to, jestli se podari vypatrat konkretniho zamestnance co za to muze. Nebo vas vytopi soused. Asi byste nebyl spokojeny, kdyby se to zametlo pod koberec s tim, ze kohoutek nechala pustena osoba blizka. Nikoho v techto pripadech nezavrou, ale odpovednost za skody jde vzdy za majitelem/provozovatelem.
Ne zákony, ale "objektivní odpovědnost provozovatele", se kterou jste šermoval v minulém příspěvku.
Pokud policie zjistí porušení zákona, nechť samozřejmě koná, vypátrá a potrestá viníka. Ale ne že budeme trestat bez důkazu někoho jen proto, abychom naplnili obecní rozpočet. O ničem jiném totiž tohle porušování práva občanů nevypovídat není. Myslet si, že snad jde o nějakou bezpečnost může pouze osoba rozumu velmi mdlého.
Kdyz provozovatel nekomu auto pujci, tak MUSI overit jeho totoznost a zda je zpusobily ridit, to vyplyva ze zakona. Ale dobre, vratme se k tomu "formalnimu prestupku"... co ty pripady co jsem psal vyse? Vsechno resit az kdyz se neco stane? Co kdyz nepojedete na padesatce 55(za coz asi nikdo nikdy pokutu nedostal), ale treba 155. Taky jenom formalni prestupek?
Explicitně neplatí v případě, kdy byla způsobena dopravní nehoda.
A také se "objektivní odpovědnost" vztahuje pouze na přestupky, které mohou být řešeny blokovou pokutou. Což, stejně jako ta výjimka pro způsobené nehody, znamená, že se ten princip "je nutné za každou cenu někoho potrestat" (lhostejno koho) vztahuje pouze na méně závažné přestupky, ne na ty opravdu nebezpečné*. Takže je zjevné, že se zvýšením bezpečnosti na silnicích to nemá naprosto nic společného, jde jen o to plnění státní nebo obecní kasy, všechny líbivé řečičky jsou jen zástěrka.
* - nebo spíš "nebezpečnější", znám spoustu míst, kde se dá hravě překročit rychlost "v obci" o 40 km/h, aniž by na tom bylo cokoli nebezpečného
Záleží na smlouvě, ale většinou to půjčovna zaplatí a pak i s nějakým "manipulačním poplatkem" si to strhne z kreditní karty, kterou klient platil za půjčení vozu. Výše manipulačního poplatku je různá, většinou pár stovek, ale některé autopůjčovny si z toho udělaly poměrně výnosný business a strhávají i několik tisíc.