Hlavní navigace

PRVNÍ KLUBOVÁ pojišťovna. Sen se rozplynul, pojišťovna se zcela změní

1. 11. 2019
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Aktualizováno 4. 11. 2019 18:00
Už nebude, co byla dřív. Pojišťovna s převážně spokojenými klienty se od základu změní, což potvrdil její bývalý šéf Marek Orawski. Původní vedení bylo vyhozeno a noví majitelé chtějí z Klubovky udělat jinou pojišťovnu.

Aktualizováno: 2. 11. 2019 v 16:00 hod.

Oficiální vyjádření najdete v článku Jakub Strnad: Férovost a srozumitelnost v Klubovce bude pro každého.

Aktualizováno 2. 11. 2019 ve 14:00 hod.

Blog pana Marka Orawskiho byl upraven, v tomto článku jsou jeho vyjádření z původní verze. Následující text vycházel pouze z veřejně dostupných informací od pana Marka Orawskiho a z e-mailu adresovaného klientům pojišťovny. Tento původní text ponecháváme pro pochopení kontextu. Nezapomeňte si přečíst výše odkazované oficiální vyjádření.

Původní citace, které již na blogu nenajdete, jsou přeškrtnuté.

Marek Orawski, Lubomír Bušek a Miroslav Matocha. To jsou zakladatelé PRVNÍ KLUBOVÉ pojišťovny, která spustila komerční provoz 22. března 2016. Ryze česká pojišťovna s ryze českým kapitálem našla investora v podobě finanční skupiny RSJ. Snažil jsem se ze všech sil vybudovat férovou transparentní pojišťovnu, která zlevní a zlidští tak neoblíbené pojištění, vzpomíná na začátky Orawski. Klubovka získala tisícovky klientů jen proto, že mu důvěřovali, nebo se jim líbila filozofie Klubovky. Nebo obojí. Vážím si toho, děkuje v e-mailu klientům přímo Orawski.

Začátkem roku 2018 přišly námluvy se skupinou Partners, která měla pojišťovně nabídnout finanční injekci 55 milionů korun. S Partners jsme byli domluveni, ale pak si to rozmysleli a sdělili nám, že buď Klubovku koupí s kamarády celou, nebo si založí vlastní pojišťovnu, popisuje Orawski na svém blogu. Od spolupráce s Partners si Klubovka přitom hodně slibovala. Potřebovali jsme zrychlit růst. Vedení Partners tvrdilo, že se jim moc líbí filozofie Klubovky, že se to bude skvěle nabízet klientům, píše dál Orawski.

Nůž na krku a konec vedení

Jenže tyto námluvy skončily fiaskem. Partners si založily vlastní pojišťovnu Simplea a Klubovka zůstala opět sama. Tím však nerostla tak rychle, jak zakladatelé doufali. A to se už ozval hlavní investor RSJ s pomyslným nožem na krku: buď Orawski pojišťovnu prodá kamarádům finanční skupiny investora, nebo ji RSJ pošle do likvidace. Na konci října 2019 následuje rychlý a nucený odchod vedení pojišťovny. Nakonec jsem byl s kolegy donucen pojišťovnu opustit. Jako šéf i jako akcionáři, potvrzuje Orawski. Snažili se sice rychle najít jiného investora, který by nahradil RSJ, ale bylo na to extrémně málo času a nepodařilo se jim to.

Pojistky nadále běží

Pojistky klientů Klubovky jsou pořád bezpečné. ČNB pořád garantuje, že v případě maléru bude pojišťovna schopna plnit svoje závazky. Takže není důvod k panice.

Pořád platí, že smlouvu můžete kdykoli vypovědět.

Nové vedení, nová pravidla, nové smlouvy

S novým vedením Klubovky přichází nová filozofie pojištění. A nedá se očekávat, že do budoucnosti zůstanou zachované všechny vlastnosti Klubovky. Asi se toho dost změní a dneska nevím, jestli to bude to, co bych doporučoval. A tím se dostávám ke druhé důležité informaci: Prosím sledujte to. Ale třeba to nebude špatné, komentuje emotivně nejasný další vývoj Orawski.

Omlouvám se, pokud jsem vás přesvědčil, že to bude dobré, a ono nebude. Dopředu se omlouvám za případné prudy ze strany pojišťovny, loučí se s klienty s upřímnou lítostí Orawski. Osobně si z celého projektu odnáším spoustu zkušeností, radosti z práce na smysluplném díle a nějaké finanční ztráty. Ale to my všichni zúčastnění. Je mi to moc líto, jak to končí, lituje konec „své“ pojišťovny bývalý šéf Klubovky.

Dosavadní princip pojišťovny však zachovaný nebude. To potvrzuje i Orawski: Chtějí změnit všechno: jméno, produkty, jejich filozofii, budou platit vysoké provize, prostě klasická pojišťovna. Zůstane stejně technologická jako Klubovka. A plánují, že pojišťovna bude větší a víc vydělají investorům. Změnit se má zjednodušeně všechno.

Zakladatelé PRVNÍ KLUBOVÉ pojišťovny.
Autor: PRVNÍ KLUBOVÁ pojišťovna a. s.

Zakladatelé PRVNÍ KLUBOVÉ pojišťovny.

Komu teď patří Klubovka?

Kdo je vlastníkem pojišťovny, nyní není jasné a neví to ani bývalí akcionáři. Nyní se pojišťovna prodává společnosti, která má cca 6 společníků, ale podle informací se za tu dobu už rozhádali a jsou domluveni, že v ní budou později jiní investoři. Řídit ji bude Jakub Strnad, exšéf Allianz, s lidmi, které si z Allianz přivedl, píše na blogu bývalý šéf Klubovky. Předsedou představenstva Klubovky podle obchodního rejstříku je od 31. října 2019 Jakub Strnad. Akcionářem je firma Simply Fair Insurance a.s., kterou ovládají Jakub Strnad (RSJ), Petr Borkovec (předseda představenstva Partners) a Jan Barta (podnikatel a investor).

Snažili jsme se přinést na trh nový, férový model pojišťovnictví a jsme hrdí na to, že se nám to povedlo, a byli jsme dokonce první na světě. A postavili jsme fungující pojišťovnu velmi levně. Ukázalo se, že je to funkční model. A klienti z něj byli nadšeni a byli jeho fanoušky. To je v neoblíbeném pojišťovnictví unikátní věc. Chtělo to ale od investorů o trošku víc trpělivosti a peněz, aby to vyrostlo do bezpečnější velikosti. Jedná se přece jen o úplně nový model pojišťovnictví, uzavírá Orawski konec příběhu o férové pojišťovně.

Jedno je jisté: klienti se o smlouvy bát nemusejí, nadále vše běží. Rovněž nemusí mít obavy o likvidaci škod. To jsou technické procesy, které na nové vedení nemají vliv.

Český trh tím nejspíš přijde o pojišťovnu, kterou její klienti měli až tak moc rádi, že občas byli přirovnáváni k sektě, která nechce vzít do pojištění každého (rozumějte: pozvánky do pojištění se v rámci stávající komunity neposílaly každému, stávající klienti si dávali pozor na potenciální nováčky s historicky vysokým škodovým průběhem). Příběh však nekončí, jen cesta Klubovky už nepovede po vyhrazené silnici s mýtnou závorou, ale bude široká pro větší množství klientů.

Aktualizováno 4. 11. 2019 o vyjádření na otázky Měšce, které za skupinu RSJ zaslala Petra Musilová, vedoucí oddělení komunikace.

Proč investor v podobě RSJ rozhodl o změně vlastníka a výměně vedení PKP?

PKP byla jednou z mnoha finančních investic RSJ a na rozdíl od většiny ostatních nebyla ekonomicky úspěšná.  Po několika letech fungovaní nedokázali spoluinvestoři, kteří pojišťovnu manažersky vedli, naplnit její obchodní a finanční plány. Proto pojišťovnu převzal nový investor, který zachová současným klientům jejich produkty a společnost hodlá dále rozvíjet.

Jaký je očekávaný vývoj pojišťovny?

Na detaily budoucích plánů se musíte zeptat nových akcionářů. Dle našich informací svou představu zveřejní v řádu několika týdnů.

Jak byste jako RSJ zhodnotili svoji (ne)spokojenost s vaším působením v PKP?

Jako finanční investor jsme se rozhodli podpořit unikátní model pojišťovny, který nám je sympatický. Jsme rádi, že po výše popsané situaci nyní do pojišťovny vstupují noví – v pojišťovací branži zkušení – investoři.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.