1) Titulek hovoří o stříhání PLATEBNÍ karty, ale celý první odstavec je o kartách KREDITNÍCH. Debetek se úrok 26 % naprosto netýká. Nicméně upozornění na rizika kreditek je zcela v pořádku.
2) Ono "zatajení" ročního poplatku za vedení karty zpravidla znamená, že si držitel karty nepřečetl ceník; čili jen a jen jeho blbost.
3) Pokud se zaplacením čekám až na výpis, jsem trouba - měl jsem si pořídit kartu, u které mohu kdykoli sledovat aktuální stav.
4) Proč v části, kde kritizujete kreditky, střiháte debetní kartu, a ještě ke všemu jedné z mála slušných bank?
5) O ta procenta, která banka vrací, si snižuje svůj zisk - tedy je dává ze svého zisku. Že celý karetní byznys stojí a padá s tím, že obchodníkovi zaplatí méně (to tvoří provize karetní asociace i ostatních prvků řetězce), je jasně dané, bez toho by to nikdo nedělal.
Obchodník již dnes má na výběr, zda tento příplatek za platbu kartou zaplatí sami (a pak s ním musí počítat při tvorbě ceny pro všechny), nebo zda tento příplatek naúčtuje zákazníkovi, který tak při platbě kartou zaplatí o tu přirážku navíc. Pouze v tomto případě nastává ono "nemáte 1 % zisku, ale 1 % ztráty".
Chápu, že mnoho z toho, co leží v karetním byznysu, připadá jako podrazy. Ale placení kartou přináší uživateli i výhody - a není to jen ten zpětný bonus (utrácení peněz banky je nesmysl, stejně jí je musím vrátit). Osobně za hlavní výhodu považuju bezpečnost - když mě někdo přepadne, odnese si kousek plastu, který mu ovšem bude k ničemu v momentě, kdy kartu zablokuju. Celkové ztráty jsou tak minimální. Pokud mě obere o hotovost, mám mnohem horší problém.
Cituji "Osobně za hlavní výhodu považuju bezpečnost - když mě někdo přepadne, odnese si kousek plastu, který mu ovšem bude k ničemu v momentě, kdy kartu zablokuju."
Myslím že toto je sakra zásadní moment. Karta by totiž měla být padouchovi k ničemu bez jakékoliv blokace, kdyby šlou nakoupit JEN S PINem!
Jenže díky neschopnosti jak bank tak obchodníků si stále může šmejd někde nakoupit jen na podpis, který ostatně vidí na kartě - jak bezpečné!!
A místo toho aby konečně zavedli na 99,9% bezpečné čistě čipové karty, tak nám naopak začnou nutit bezkontaktní karty s nulovou bezpečností rovnající se hotovosti!
Kam ten svět spějě!
To asi těžko, ty dveře si tipnu, že neotevřeš.
Kód mám vyškrábaný taky.
Ale ničit magnetický proužek už je hodně radikální, protože sice u nás používají skoro všichni čipy, ale v cizině ne... Kolikrát je třeba ještě embos kartu pro žehličku atd. Nejsou všichni tak daleko
A jinak než škrábat magnetický proužek, to už raději vezmu magnet a smažu ho silným magnetem (magnesiovým, či normálním několikrát, i když jsem to zatím nezkoušel, nevím, co vydrží, ale tohle by neměl přežít), každopádně bych to nedělal. Karta je majetek banky i když by se těžko prokazovalo, že jsi to zničil sám a například neprošel jen kolem silného motoru atd.
1) Titulek jsme napsal obecně proto, že banka člověka obírá o kurzové rozdíly a obchodníka o tržbu u každé karty (kreditní, debetní, charge). Proto ten titulek!
Ten šílený úrok u kreditek je jen "bonus"
2) Není to jen jeho blbost, je to i dnešní styl propagace, kdy si banky najímají brigádníky na prodej a ti pak švindlují a na to jsem chtěl upozornit. Jinak samozřejmě co je psáno to je dáno, ale v česku se obecně nedodržuje ústní smlouva, což ovšem neznamená, že není platná, je platná! Takže když mi něco někdo nakecá, tak to platí a pokud mám světka, tak to klidně u soudu i dokážu. Já samozřejmě čtu každé slovo před podpisem (něco i dvakrát), jen chci upozornit na tento fakt, že slovo platí i bez smlouvy! A oni prostě lžou a kecaj, že jde o "slevové karty" jsem slyšel několik stesků na Internetu o těhle praktikách, nepochází to z mé hlavy
3) Na výpis čeká většina lidí, takto se to běžně používá a výpis tu i od toho je, aby člověk prohlédl transakce, vyreklamoval ty, s kterými nesouhlasí a zaplatil zbytek
4) banka je slušná, ale kurzové spready u cizích měn mimo EUR a CZK dosahují 4,5%, takže proto, byť se mi ten delfínek líbí...
5) kam ty procenta plynou je poměrně jedno, pokud neplynou jen zákazníko, důsledek je ten, že obchodník přesně o ty náklady zvedne cenu...
Jsem taky obchodník a musím říct, že to vždy každý naúčtuje zákazníkovi, ať už přímo jako přirážku jen při placení kartou a nebo nepřímo rovnou při stanovení ceny zboží.
Díky za věcný komentář
1) Pokud je to jen bonus, je dobré to dát najevo. Nepříklad tím, že to nebude uvedeno hned jako první bod.
Píšete, že "banka člověka obírá o kurzové rozdíly a obchodníka o tržbu u každé karty". Jenže z toho oni žijí! To je jejich marže. Vyčítat jim to je podobné jako nadávat obchodnímu řetězci za to, že neprodává za své nákupní ceny a nazývat to obíráním zákazníka.
Karetní asociace chce vydělat, proto to dělá. Stejně jako každý jiný ekonomický subjekt.
2) Vy očekáváte, že vám prodejce řekne všechny nevýhody nabízeného produktu? Já ne. Pokud mi někdo nabízí něco podezřele výhodného, ptám se, kde je háček. U karet se ptám, co mě to bude stát. A zpravidla stačí viditelně vytažený diktafon, abych se dověděl buď pravdu nebo "nashledanou".
3) To ano; mně ale banka posílá výpis začátkem měsíce a mám 3 týdny na to, abych ho zaplatil. Ale i přes to si průběžně udržuju přehled v internetovém bankovnictví a na problémy reaguju hned a ne až po výpise. Výpis je pak pouze oficiální shrnutí, ale ne primární zdroj informace.
5) Vydavatel karty poskytuje službu, za kterou chce zaplatit. Na tom není nic špatného. Protože ale nemá jak ty peníze dostat ode mě přímo, je pro něj jednodušší model, kdy si to nechá zaplatit od obchodníka. A ten pochopitelně od zákazníka. Konec konců je to zákazník, komu ta karta slouží primárně, proto on nese náklady. Jenom je nese zprostředkovaně. Pořád v tom nevidím nic zavrženíhodného.
Píšete, že "banka člověka obírá o kurzové rozdíly a
obchodníka o tržbu u každé karty". Jenže z toho oni
žijí! To je jejich marže. Vyčítat jim to je podobné jako nadávat obchodnímu řetězci za to, že neprodává za své
nákupní ceny a nazývat to obíráním zákazníka.
Na druhou stranu je duvod, aby banka na zahranicni transakci vydelavala nekolikanasobek toho, co na tuzemske?
Proto se mi tak libi postup Axy, ktera zakaznikovi jen preuctovava kurz VISA, ktery je velmi blizko stredu, cca 0,3 %. Neni chamtiva, staci ji stejna marze z tuzemskych i zahranicnich plateb.
V sazebníku Citibank to ale jako roční sazba udáno je - viz http://www.citibank.cz/czech/consumer-banking/czech/files/saz_c_nn.pdf . U mBank je tomu také tak - http://www.mbank.cz/osobni/mkreditky/#tabs=1 .
Takže ta autorova kritika udávání měsíčcních sazeb je buď nějaký "hřích minulosti" anebo narazil na nějaký úlet, obecně to ale není pravdivé tvrzení.
No já vím, odkud to možná slyšel. Tento týden mi dokonce dva lidi na ulici nabízeli slevovou kartu Citibank jen za podpis, zdarma. Na otázku, jestli je tam nějaký háček, řekli ne. Na otázku kolik zaplatím, řekli nic. A ještě se na mě holčina čílila, "proč to jako nechci, že je zvědavá, co řeknu".
U Citibank si díky tomuto zážitku nepořídím ani konto a ani hypotéku.
Jenže ty kurzové rozdíly zase nemají nic společného s kreditkami, jde o obecný problém karet! Liší se to u různých bank, mimochodem nedávno o tom psal tuším Patrik Chrz a asi nejhorší kurz má mBank, kde ovšem výrazně převládají debetní karty.
Tohle je ostatně moje vážná výhrada k článku - máte v titulku "platební kartu", tedy jakoukoli, pak ale píšete skoro jen o kreditkách, ovšem zrovna u kursů najednou narážíte na problém, který je zase obecný. Chtělo by si to nějak srovnat a psát buď opravdu jen o problémech kreditek anebo to sice pojmout obecně, pak je ale třeba v textu vždy víc rozlišit, co se týká kreditky a co debetky.
Tak znovu: to tzv. "obírání obchodníků" je obchodní marží celého řetězce karetního byznysu (asociace, vydávající banky a všech okolo). Jak už jsem napsal dřív, je to stejné jako marže obchodníka, který také neprodává zboží za stejnou cenu, za jakou ho koupil.
Kurzový spread není problémem karet, ale banky. Ani v regulérní směnárně nenajdete nákup a prodej peněz za stejnou cenu - to je jejich marže. Je pravdou, že některé banky mají ten spread postavený hodně velkoryse (vůči sobě), a ještě si připočítávají crossborder fee, a je dobře na to upozornit. Ale od banky to není nic zavrženíhodného! Nikdo klienta nenutí použít právě tuto kartu, stejně tak nikdo klienta nenutí použít právě tuto směnárnu.
Docela bych věřil, že Kaufland a další déle odolávající (třeba Lídl či Makro) zavedli karty spíš proto, že jejich absence začala představovat citelnou konkurenční nevýhodu. Já jsem třeba Kaufland ignoroval mimo jiné právě kvůli jejich ignorování (nebyl to nicméně jediný důvod) a neřekl bych, že jsem v tom byl až tak velká výjimka. I kdyby podobných lidí bylo jen 10%, tak už to zejména v období houstnoucí konkurence je nezanedbatelný potenciál, nad kterým nelze jen tak mávnout rukou.