Platba hotovostí má své náklady, které jsou ovšem po staletém provozu už rafinovaně skryté.
Každý kdo pracuje s větší hotovostí přímo nabádá ke krádeži či dokonce loupeži.
Karty jsou pro všechny strany komfortnější.
Jde jen o to, jak zlevnit jejich provoz.
Něco by se mohlo zlevnit tím, že infrastruktura je již vybudována a počty transakcí se brzo stabilizují a neporostou.
Velký vliv by mohlo mít zavedení bezpečných karet. Tj. jen-čipových. To se po léta odkládá s poukazem na kompatibilitu se starými terminály. Všichni tak máme nejen karty s magnetickým proužkem, ale dokonce embosované. Tedy snadno zneužitelné. A to se i děje. Na druhou stranu je legislativně zaručen komfort uživatele a zneužité transakce nejdou k tíži držitele karty. Takže nemalou částí ceny za transakci je vlastně "pojistné" na zneužití karty.
Řeší se to finančně, namísto technicky.
Upřímně, slyšel jsem hodně o technických prostředcích pro zneužití bezkontaktní karty. Skutečnost je taková, že je to velmi mizivá pravděpodobnost a velmi specifické podmínky. Čili bych to škrtnul. Dneska už jsou téměř všude pouze čipové terminály, proužek se používá minoritně. Čili bych ho víceméně škrtnul. infrastruktura je dobudovaná a je stabilní. Operace kartou narůstají, ale to je dané podporou karetních vydavatelů a svým způsobem i obchodníků. Současná poplatková politika je pro většinu zúčastněných schůdná a není třeba ji významně měnit. Já myslím, že to půjde.
Kapsar ukradne kartu, parkrat zaplati bezkontaktne bez PINu a zahodi kartu. Co je na potreba za specificke podminky? Kazdy si hned predstavi luxovani karet vysilacem na kilometry daleko, nechapu proc.
Udajne hlavne benzinky stale cipove terminaly casto nemaji. Mohl by to tu nejaky motorista potvrdit?
Ano i ne. Moje karta například nedovoluje za jeden den udělat víc transakcí než za 500 korun bezkontaktně. A za pět stovek si toho nikdo moc nekoupí. Navíc mám kartu stále u sebe při těle a zásadně jí nedávám pryč. Ukradení bez mého vědomí je tedy nemožné. Ale to je o tom, že člověk musí myslet neustále i za druhé. Vyškrabání CVC2 kódu je taky standard. A pumpa Tank ONO (viz. příspěvek níže) není důvěryhodná instituce. U nás už u nich několikrát dělali šťáry a vždycky nějakej panč. To mi do auta nesmí.