Vážený pane Horáčku,
docela by mne zajímalo, na základě čeho jste oprávněn kritizovat profesi pojišťovacích makléřů jako celku. Pokud byste se totiž alespoň v základech seznámil s platnou právní úpravou (zákon o pojišťovnictví), tak byste zjistil, že pojišťovací makléř jedná na základě smlouvy s klientem (na rozdíl od agenta). A pokud se klient domnívá, že mu makléř způsobil svým jednáním škodu (tedy porušil svoji zákonnou povinnost jednat s náležitou odbornou péčí) a doporučil mu pojištění, které pro něj není vhodné, má možnost po něm chtít odškodnění (což nelze chtít po agentovi). Každý, kdo o sobě říká, že je makléř, se musí prokázat registrací z MF (existuje jen cca 300 registrovaných makléřů) a navíc podléhá státnímu dozoru, kde si lze na jeho činnost stěžovat.
Váš článek v tom smyslu, že každý makléř preferuje jen svůj zájem je zcela subjektivní. Uvědomte si prosím, že každý novinář (i na internetu) by měl vážit svá slova a ověřovat svá tvrzení. Jinak se vystavuje nebezpečí právního postihu.
Zdravím. Já se nesnažím kritizovat profesi makléřů. Pouze tvrdím, že někteří zvýhodňují pro ně lépe placené produkty, než produkty jiných pojišťoven. O tom nemá smysl se hádat. Těžko Vám dozor z MF vyřídí stížnost, že Vám některý makléř před dvaceti lety nabídnul KŽP s o trochu horším servisem, než by tomu bylo o pojišťovnu vedle. To je absurdní. MF se bude zajímat o docela jiné případy. Jinak si zkuste srovnat tržní podíly, výše provizí a odhadnuté náklady na reklamu jednotlivých pojišťoven nabízejících KŽP. Pak snad změníte názor.
Taky zdravím. Ale samozřejmě,že se snažíte kritizovat! Přečtete si po sobě ten článek znovu! Už ten titulek a první dva odstavce! A pak, standardní obchod vůbec nevypadá tak, jak vy ho popisujete ! Z toho je zřejmé, že vůbec nevíte, jak takový makléř vlastně funguje. Trochu Vám tedy popíšu, jak vypadá standardní obchod:
1) makléř zjistí klientovu situaci a jeho potřeby
2) připraví nabídky od několika pojišťoven, na kterých se s klientem předem (!) dohodne (zpravidla 3 - 5 největších podle podílu na trhu + kterákoli další dle klientova přání, pokud s ní makléř spolupracuje)
3)písemně porovná nabídky dle ceny a dalších podmínek
4)doporučí klientovi alespoň 2 pojišťovny (se zdůvodněním proč si myslí že jsou nejlepší)
5) klient si sám zvolí konečné řešení !!! případně požádá makléře o změnu či dopracování nabídek
a teď mi řekněte, jak v takto vedeném obchodním případu makléř klienta manipuluje k pojišťovně s nejvyšší provizí !! Ano, já si mohu říkat, že pokud si klient vybere tuhle, tak budu mít o pár tisíc více, ale to je asi tak všechno.
A dále: to jestli pojišťovna investuje do televizní reklamy nebo do agentů či makléřů je čistě věc její obchodní strategie. V konečném součtu je to úplně jedno, protože se vše objeví na účtu: náklady na sjednání smlouvy. A pokud se podíváte do pojistné matematiky, životního pojištění tak zjistíte, že sjednávací náklady u všech pojišťoven se musí vejít do nějakých obecných mantinelů.
To byste taky mohl klienty varovat ať si nesjednávají pojištění u N-N (ING) nebo ČP, protože má reklamu v televizi :)) - určitě si spočítáte kolik to stojí ....
Mimochodem, vaše "hodnocení" Ankety pojišťovacích makléřů o Pojišťovnu roku 2000, kterou jsem já sám dal dohromady jako první pokus o hodnocení pojišťoven ze strany profesionálů, je naprosto stejně zaujaté. Podle vás jsou prostě všichni makléři jen zkorumpovaní provizemi a chtějí jen "oškubat" klienty. Fakt, že je tu spousta lidí, kteří tuhle práci dělají profesionálně a poctivě, blahosklonně pomíjíte.
Vážený pane Špirakus
To, že jsou tu tací, kteří ji dělají profesionálně a poctivě, tak to mě těší. Dokonce to i předpokládám. Nicméně poukazuji na skutečnost, že takoví nejsou všichni. A někdo na to upozornit musí. Toto není PR text.
Reklama v televizi je pro mne něco trochu jiného. Třeba něco, co zvětšuje (nebo může zvětšovat) celý pojistný trh. Výdaje na provize makléřů pouze redistribuují pojistný kmen ve prospěch štědřejších pojišťoven. Tudíž nemusejí mít na růst pojišťovnictví vliv. Reklama ČP může mít i jasnou pozitivní externalitu pro ostatní pojistitele. Tyto "náklady na sjednání smlouvy" se přece principielně dost liší.
Jinak já vidím problém právě v tom doporučení. Pravděpodobně se ve vlastnostech produktů vyznáte lépe nž já, tudíž víte, že když budete chtít laika přesvědčit, že KŽP od Kooperativy je lepší, než od ČP, tak ho pravděpodobně přesvědčíte. Předpokládám, že nic takového neděláte, ale uznejte, že by to nebyl až zas tak velký problém. Stejně se klient rozhoduje významně podle Vašeho doporučení.
Spíš bych ale uvítal diskuzi na to, zda zveřejňovat, nebo nezveřejňovat provize makléřů. Zda by podle Vás takovéto zveřejňování provizí pojišťovnami mělo na trh pozitivní, nebo negativní dopad.
S pozdravem,
Mirek Horáček
jsem rád, že předpokládáte, že jsou na světě i poctiví lidé :) Jde mi o to, aby se to objevilo i ve vašich článcích. Bohužel jsou zatím dost nevyvážené.
Je mi líto, že to s těmi náklady vám není jasné. Je to prostě účetní položka (provize, reklama v televizi, letáky, dárky klientům, reklama na fotbale (dříve Commercial Union - Bohemians), která se vždy nakonec objeví jako přirážka k základní technické (ta vychází z úmrtnostních tabulek - věk, pohlaví, nemoci atd) sazbě pojistného. Skutečně v tom není žádná velká alchymie a každá pojišťovna si jednotlivé podíly nákladů volí podle sebe. Já v tom nevidím nic špatného. To je běžné podnikání - volba obchodní strategie a distribučních cest.
Co se týče sdělování provizí klientům - je pravda, že v některých zemích je uzákoněno, že to musí makléř klientovi na požádání sdělit. U nás bych viděl jako základní problém lidskou závist. Až lidi budou chápat, že za každou práci přísluší odměna (a životní pojištění je jedna z nějtěžších věcí - já to zkoušel) a nebudou vám závidět, bude to jiné.
Určitě by provize neměly zveřejňovat pojišťovny - taky je to jejich obchodní tajemství. Taky, jestli jste viděl nějaké provizní schéma u KŽP, tak je to výpočet dost složitý, nemyslím si že by to klienti snadno pochopili - dělá to problémy i mně.
Navíc se moc neví, že pokud klient pojištění zruší do roka (někde až do tří) tak agent/makléř musí provizi vrátit (celou nebo část)
A vy zase nemůžete nic změnit na tom, že se prodávalo, prodává a prodávat bude! Má totiž jednu základní výhodu - je pro klienty pohodlné ! Nemusejí se trápit spekulacemi na burze jako vy, hledat kde je momentálně o pár % vyšší výnos a starat se o své peníze. Většina z nich to totiž neumí a ani umět nechce. Chtějí vědět, že si někde nějak spoří a kromě toho jsou ještě pojištěni
Ale mohu, a samozřejmě změním. Vážení spoluobčané! Neuzavírejte žádná kapitálová životní pojištění, investiční životní pojištění a životní pojistky se spořící složkou. Je to zhovadilost. Zajíčkovo investiční doporučení z 8. 10. 2001: 1) Na každé rodné číslo v rodině stavební spoření, avšak vždy nejvýše 1500,-/měs., je jedno jaká stavební spořitelna, jedna vám dá ručník druhá kapesník. Přispívá a ručí stát. 2) Každý dospělý občan penzijní připojištění - do 25 let 100,-/měs. - do 30 let 200,-/měs. - do 40 let 300,-/měs. - do 50 let 400,-/měs. - nad 50 let 500,-/měs., vyberte jeden z šesti největších penzijních fondů, jedno jaký. Stát přispívá, ale již neručí. 3) Volné prostředky rozložit a dále rozkládat takto: 20% termínovaný vklad v některé z čtyřech až pěti největších bank, nejvýše však pojištěnou částku u jedné, do stanovené výše vkladu totiž ručí stát - 20% IKS KB Dluhopisový fond - 20% Conseq Invest Dluhopisový fond - 20% IKS KB Fond světových indexů - 20% ISČS Sporotrend. Z pojistek uzavírejte pouze rizikové pojistky a nenechte si vnutit žádné připojištění, každé připojištění pouze prodražuje rizikovou pojistku a nemá žádný přínos.
Podobné příspěvky vyskakují a budou vyskakovat na občany ze všech stran - z novin, časopisů, i do Super a Blesku to dám jako placenou inzerci několikrát. Pravda a láska sice nezvítězí nad lží a nenávistí, já však jistě nad "finančními poradci", "agenty", šmudly a šmudlinkami a "pojišťovacími makléři".
Dobrý den,
s těmi náklady mi to snad jasné je :-). Mně nejde o to, kolik milionů utratí pojišťovna na PR, to mi je jedno a rád to nechám na ní. Je také samozřejmé, že se veškeré tyto položky objeví zase pouze jako náklady ve výkazovce. Bez ohledu na to, jakým způsobem se reklama dělá.
Poukazoval jsem na fakt, že zmíněné dva způsoby získávání klientů se radikálně liší. Reklamní kampaň zaměřená na osvětu KŽP zvětšuje trh. Na ní konec konců získá pravděpodobně celé pojišťovnictví. Jak pojišťovny, tak vy (respektive členové vaší Komory), tak celá ekonomika.
Způsob PR založený na neúměrných provizích vúči ostatním pojistitelům, to už je rent seeking. Tady nevzniká žádná pozitivní externalita, tady jde pouze o přerozdělování stávajících tržních podílů. Na tom celé pojišťovnictví získá minimum, ekonomika taktéž.
Ten rozdíl je přece obrovský. I když ne z účetního hlediska.