Ano, existuje třeba rádio Tesco. Ale osobně si myslím, že to je spíš výjimka - když nad sebou slyšíte "Nad Blaníkem svítá" apod. (a to je slyšet asi nejčastěji) firemní rádio to zřejmě nebude :-). Víte, ve kterých jiných obchodech zní firemní rádia? Docela by mě to zajímalo...
Nakupuji v obchodnich centrech kvuli nikzkym cenam, velkemu vyberu, dlouhe otviraci dobe a moznosti vymeny zbozi. To vse mi zla obchodni centra nabizi v dusledku sve honby za ziskem. I tento clanek a cely tento server vznikl, aby vydelaval. A jake triky k prilakani ctenaru se pouzivaji? Bulvarne pojaty perex, dvojsmyslny nazev (nejlepe se sexualnim podtextem), atd. Jenze to nestaci. Aby byl autor cten a Mesec opakovane navstevovan (obchod znovu navstiven - komu paralela obou byznysu unika), musi hlavne vydavat kvalitni clanky (a to se vetsinou Mesci dari). Predstava, ze nekdo opakovane dobrovolne vstupuje do smeny, ktera je pro nej nevyhodna, je prinejmensim usmevna. A ze prectu clanek a nakonec lituju ztraceneho casu? I to se jednou za cas stane...
Hezky jste to vystihl, ovšem námitka na vaši větu:
Predstava, ze nekdo opakovane dobrovolne vstupuje do smeny, ktera je pro nej nevyhodna, je prinejmensim usmevna.
.
Já sám také nakupuji v hypermarketech a zhruba ze stejných důvodů jako vy. A navíc si myslím, že je to pro mě výhodné. Ovšem problém spočívá v tom, že podobná centra, ale i zábavní parky apod. si nás přizpůsobují k obrazu svému a chováme se v nich podle jejich (námi často nepoznaných) pravidel. Děláme tedy něco v jejich zájmu a jimi určenými prostředky. Přiměly nás k tomu tak účinnými metodami, že je ani sami nevnímáme. Jedná se o naplnění huxleyovské vize světa, která je účinnější než orwellovská kontrola. V současné sociologii se v tomto smyslu někdy hovoří o tzv. mcdonaldizaci společnosti.
Ve svém textu nebrojím proti nákupním centrům, ale upozorňuji na praktiky, kterými se nás (podle Ruskoffa) pokoušejí manipulovat a přizpůsobit. Protože jen díky jejich znalosti se jim budeme moci bránit tak, aby naše nákupy (pokud nám na nich tolik záleží) byly pro nás výhodné opravdu ve všech směrech.
V okamziku nakupu si musim cenit vice zbozi, nez penez, ktere v obchode dobrovolne zanecham (to zjevne neni treba vedecky dokazovat). Pokud prijdu domu a z tasky vyndam zlevnenou trikolku a damske vlozky - jinymi slovy sveho nakupu lituji - nevidim duvod proc se do takoveho obchodu vracet. Usmevna mi prisla vidina cloveka, ktery kazdy vikend jezdi do obchodu XY, kde si necha vnutit nejake zbozi a doma vikend co vikend udiven a zklaman vytahuje z tasky trikolku a vlozky...
Je snadná pomoc proti neuváženým nákupům. Doma si vždy napsat vše co je potřeba koupit a toho se držet. Pokud v obchodě získám dojem, že bych si mohl koupit něco navíc, odložím to na další den. Když mi nějaký aktivní prodejce chce něco vnutit, odpovím mu, že to nemám v seznamu a proto to ani nekoupím. Než se rozhodnu ke koupi něčeho nového, prostuduji si veškeré dostupné informace a testy, zejména ty pro německé a americké spotřebitele. Výsledek si samozřejmě napíši na papír i s cenou a hledám právě jen to. Při tom obvykle zjistím, že to co potřebuji v obchodě nemají a snaží se mi vnutit výrobek nižší střední kvality za neodpovídající cenu. Sdělením ceny v USA, Německu a českém velkoobchodě prodejce zaskočím a je od něho pokoj. Jinak bych měl z domova skladiště a musel uvažovat o koupi stodoly na tu fůru zbytečností. Nutím k tomu i manželku, je to těžké - to ano, ale když nic jiného, tak nebudete muset s ní chodit nakupovat a získáte tak celé půldne pro sebe. Dobré je taky při společných nákupech dělat scény, napadat prodavače a když jsou drzí, tak po nich házet zboží z regálu. Dnes pánové nemusím se ženou do obchodů. Pokud přece jen chci jít také, musím ji dlouze přemlouvat, slibovat, že nebudu dělat ostudu a ne vždy se mi to podaří.
Je to o tom, že slabší podlehne.Faktem zůstává, že hypermarkety mají v týmu i psychology, kteří přesně ví jak oslovit cílovou skupinu.Ten kdo hůře podléhá má v té chvíli výhodu.Nenechá se udolat nesmyslnými argumenty a tvrdě si jde za svým.A akční slevy?Nevidím na nich nic špatného když koupím něco, co zrovna potřebuji a ouha sleva.Nedávno jsem si objednal u Citizenů nástěnné hodiny, protože měli jen zelené a já chtěl ve dřevě.Když přišly, byla na nich akční sleva 1499Kč.To mi přijde fajn.Ne, fakt si myslím, že je to jen o osobnosti.
Nepodléhám nákupům v supermarketech,ale netvrdím,že občas nějaký nenavštívím.Rozhodně ne
kvůli slevám,ale spíše mě zajímá ten cvrkot kolem hrabacích košů naplněných šílenými,ale
výprodejovými věcmi,kterých skutečná hodnota je mnohem níž,než je jejich cena po slevě.
A tak se vám hemží před očima spousta cizích lidí,paní ve značně vyšlapaných botách v
"akčním červeném klobouku",už ho má v koši,tu zase levné slipy pro tátu,dětem levnou autodráhu,na kterou neseženete žádný náhradní díl,ale nekupte ji za ty peníze.Levný prášek
na praní,levný papír na ....,a hurá k dalším lákavým nabídkám.A tak jedni lidé vezmou
děti do ZOO a jdou nakrmit zvířátka ,no a druzí vyráží na celodenní nájezdy do supermarketů
za vidinou výhodné koupě.Co je opravdu výhodné????
Za krmeni zvirate k v zoo by vas asi milovali:-)
Nicmene co se tyce psychologie obchodu tak je to temer fascinujici (odhlednu-li od toho ze je to pouzito proti "nam").
Treba v potravinach se davaji "hure prodejne veci" na konec regalu, jelikoz tam, otacite-li vozik do jineho smeru, travite nejvice casu, dejme tomu pet vterin misto dvou a je vetsi sance ze si produktu vsimnete a koupite ho. Je to hruza, dost to pripomina Honzou Simkanicem uvedene 1984 :-/
Na mě si holt žádný psycholog nepřijde, protože koupím opravdu jenom to, co potřebuji. Když má člověk omezené finanční prostředky, tak mu opravdu nic jiného nezbývá. A potom se všichni obchodníci mohou jít se svým předraženým "výhodným" zbožím třeba vycpat... Navíc v dnešní době, možná více než kdy jindy, platí heslo: "Nejsem tak bohatý, abych kupoval levné zboží".
Docela mě vytáčí, že některé nejmenované firmy (protec....) vydávají reklamní noviny, ve kterých se plácají po hrudi jaké mají SUPER slevy. Hlavně se dobře pobavím při pohledu na vyfocené zboží, např. video kde je napsána původní cena 14.990,- Kč - tato je přeškrtnutá a pod ním je napsána ta super cena ve výši 7.990,- Kč. Když si toto potencionální zákazník přečte a není moc zběhlý v cenách elektro (kdo by také na to měl v dnešní době čas) tak si samozřejmě řekne, že to je SUPER cena a toto koupí. Já se o tyto ceny zajímám delší dobu a tak si lehce najdu, že tento výrobek původně vůbec tolik nestál, ale že v současné době stojí o tisíc až dva výce, než je ta jejich akční cena a dále jsou problémy s reklamacemi (pokoutný dovoz zboží z jiných států-neproclené zboží), půlroční záruka a pod. Proto moje doporučení zní : kDyž chcete něco kupovat zjistěte si skutečnou cenu výrobku přímo u oficiálního dovozce do ČR a nebo ať vám v prodejně umožní nahlédnout do oficiálního ceníku. Lze hledat i na internetu...