Řekněmě, že pokud bude klient bourat a bude zjevné, že úmyslně hrubě porušil pravidla (alkohol v krvi, rychlost o hodně víc, než je limit a pár dalších), tak škodu za něj pojišťovna zaplatí, ale následně ji z něj bude vymáhat a dokud ji klient nesplatí, tak ho nikdo další nepojistí?
Bude-li bourat v půjčeném autě, tak se to bude vztahovat na jeho pojistku a jeho auto, pokud ji bude mít a ne primárně majitele auta. Pokud nikoliv, tak to jde na vrub toho, kdo mu to auto půjčil a je jeho věcí, jak si to půjčení ošetří...
...ale tak to dnes už víceméně funguje. Bonus je na pojistníka a stejně tak malus. Pokud tedy:
Dejme tomu, že rodiče budou mít auto. Protože žijí v Praze a platili by zbytečně vysokou pojistku, řeknou babičce z Horní Dolní, aby pojistila auto ona. Pokud s ním já nabourám, případný malus "napálí" babičce. Ovšem dá se z toho "vybruslit". Babička pojistku zruší a sjedná jí dedeček (ten dosud neboural, žádný malus mít tedy nebude a protože rovněž bydlí v Horní Dolní, pořád nám zůstane nižší pojistné).
Nevýhodou je, že jak malus, tak ani bonus není dědičný. Pokud tedy s autem budu jezdit opatrně a nebudu bourat, bude sice naskakovat babičce bonus, ale až umře, já budu zpět na "základním tarifu" :-(
Regresy se u povinného ručení již rovněž uplatňují a to v případě "že došlo k zvlášť závažnému porušení pravidel silničního provozu". V praxi to samozřejmě znamená alkohol, překročení povoleného limitu (není rozhodující o kolik, problém je spíš s tím dokázat to), ale i třeba "pokud vozidlo nesplňuje podmínky pro provoz na pozemních komunikacích" (stačí prošlá technická, ale i emise!), nebo pokud automobil řídil někdo bez oprávnění (žádný nebo zabavený řidičák).
Pracoval jsem v pojišťovně a regresy se normálně vymáhaly i soudně (exekucí), i když byla samozřejmě vždy snaha se nějak dohodnout na splátkách.
Problém se stanovením pojistného "na řidičák", je mimo jiné ve stanovení jeho výše. U aut lze plus mínus nějak odhadnout rizikovost podle typu, výkonu, stáří, způsobu používání,... . Ale u řidiče? Kdo z Vás by chtěl platit pojistku 40 000 Kč ročně jen proto, že má oprávnění i na kamion (který třeba od vojny neřídil)? A vůbec, někdo sice řidičák má, ale auto ne, má taky platit? Nedokážu si představit, jak by to v praxi fungovalo.
Pokud si dobře pamatuju, tak některé pojišťovny nabízely převod bonusů v rámci rodiny a dokážu si představit, že v dnešní honbě za klientem by bonus od babičky dovedli převést.
Obávám se, že pojišťovna musí pojistit i joudu, který nabourá 5x do roka... Maximálně mu může dát svůj maximální malus, ale odmítnout ho nelze - i pokud bude mít odebraný řidičák, může ho v jeho autě vozit třeba manželka a auto bez POV na silnici nesmí...
Pokud by pojištovna pojistit joudu bourajícího 5x do roka nemusela, tak bude mít smůlu, navíc by by jej nesměla pojistit, dokud má dotyčný u jiné nesplacený dluh.
Pokud zpusobí škodu hrubým porušením předpisů, tak o POV přichází a dokud veškeré náklady s danou pojistnou událostí pojišťovně neuhradí (což snadno může být pár desítek miliónů), tak ho nikdo a jeho auto nepojistí. Pokud mu někdo jiný svěří auto se svým pojištěním v době, kdy je v dlužném stavu s pojišťovnou nebo nemá žádný pojistný vztah, tak si to odskáče ten, kdo mu to auto půjčil a je na jeho zralé úvaze, zda někomu bude auto půjčovat (zvláště máli u pojištovny dluh).
Takže pokud přijdu o možnost mít pojištěné auto, tak mi bude stát smutně v garáži nebo ho můžu prodat. Pokud mě v něm má vozit manželka, tak si ho musí pojsitit na sebe. Dokonce legálně mi ho může půjčit, pokud bude věřit, že tene exces byl jedinečný a už se nebude opakovat. Pokud se bude průser opakovat, tak se časem vyautují a budou mít smůlu.
Co s firemnímy auty? Klidně stav, že vozový park dané firmy pak nikdo nepojistí, pokud jejich auta budou moc vážně bourat a může to být pro ni konec, pak je firma maximálně motivována k tomu, aby si hlídala, jak ji zaměstnanci s auty jezdí, protože pokud budou jak prasata (k čemuž jsou často podmínkama nuceni), tak to bude pro firmu likvidační. V případě leasingu by se to uplatňovalo na toho, kdo má auta na leasing koupené a ne přímo leasingovou firmu. Trošku je pak otázka, co půjčovny.
Ale pokud by byl vztah hrozící s tím, že pokud budu jezdit moc jako prase, tak neseženu pojistku nebo za šílenou cenu, tak může být možná větší bič, než body...