Nevím, co si kdo představuje pod pojmem internetové bankovnictví, mě stačí, když můžu zadat příkaz a zjistit kolik mám na účtu. A to bez toho, abych musel na PC instalovat speciální program, přepisovat generovaná čísla do nějakého autorizátoru a zase zpět nebo aby měla banka nějaké požadavky na prohlížeč či mobilní telefon (SIM Toolkit) a já se tak mohl mohl připojit v podstatě z libovolného počítače a to vše samozřejmě zdarma – žádné poplatky za pokyny, za odeslané SMS nebo za samotné převody.
Z internetových bankovnictví bank a záložen, které využívám (ING, mBank, Poštovní spořitelna, Fio, MPÚ) nebo jsem využíval (WSPK a (tehdy ještě) Živnostenská banka) mě nejvíce vyhovuje FIO. Internetové rozhraní je minimálně závislé na prohlížeči a umí být velmi jednoduché, zároveň ale má velké množství různých nastavení, způsobů vyhledávání a zobrazení pokud má klient zájem se v tom „rejpat“. Z mnou zmíněných ústavů má FIO jako jediný ústav naprosto svobodnou volbu přihlašovacích údajů do IB, bez omezení použitých znaků, atd. Velmi jednoduché a výkonově nenáročné je i prostředí od mBank i když pro někoho může být příliš strohé..
ING je velmi jednoduché na ovládání, ale už moc strohé (nezobrazuje název majitele protiúčtu, i když tato informace je pak na ročním výpise a jsou schopni ji sdělit po telefonu) na informace, MPÚ vyžaduje instalaci bezpečnostního certifikátu (funguje i např. pod Firefoxem na Linuxu) a IB Poštovní spořitelny (stejné by měla mít ČSOB jen v jiných barvách) mě přijde takové těžkopádnější a s pomalejší odezvou i když např. jako jediné ze zmíněných umožňuje dobíjení mobilního telefonu.
Pokud budeme vybírat v bezplatných účtech tak si myslím, že si vybrat může každý a když mu bude nějaká ta služba chybět, tak jí použije od jiného ústavu – a o tom tenhle článek je. Jak zkombinovat vlastnosti bezplatných účtů tak, aby si tam většina našla to, co potřebuje.
No, pokud je „na závadu“ přijímání autorizačních SMS na telefon (osobně považuji za nejlepší poměr bezpečnost/pohodlnost), tak je tu třeba FIO, které umí podepisovací aplikaci v Javě (jako volitelná alternativa k SMSkám), ING kde stačí na potvrzení jen PIN a heslo, Volksbank s TAN kódy, Unibon a myslím, že u Unibonu s Gopasem a Digipasem také nejsou potřeba SMSky. A u mBank lze nastavit u zvolených cílových účtů nepotvrzování příkazů pomocí SMS.
Ještě LBBW. Pro ovládání internetového bankovnictví se používá výhradně „kalkulačka“ generující jednorázové kódy. Aktivuje se vložením čipové karty (debetní platební nebo speciální, která vypadá jako Maestro, ale nelze s ní platit). Ale jejich běžné účty by asi nesplňovaly výchozí požadavek článku – zadarmo. (Nestudoval jsem podmínky podrobně, mám tam spořicí účet.)