Hlavní navigace

Názor k článku Popelka mezi pojištěním: pojištění odpovědnosti. Proč jej mít a jaké má záludnosti od VlK - Nejsem právník, na ústavnost a zákonnost se musíte...

  • 28. 4. 2021 21:18

    VlK

    Nejsem právník, na ústavnost a zákonnost se musíte zeptat jinde.

    Mně nepřijde správné, aby muž platil stejné pojistné u důchodové renty (zemře v průměru dříve) a žena stejné pojistné u např. smrti. I když (by) to odporovalo "rovnosti" pohlaví.
    Podobně vnímám vaše návrhy. Negativně. Ano segmentace dle trvalého bydliště, nebo třeba výkonu či objemu motoru nebo věku nebo existence dětí vlastně je také diskriminační, kolektivní hodnocení.
    Jediné "rovné a správné" řešení by z tohoto pohledu bylo čistě dle rizikovosti dané osoby, správně? Žádná kolektivní segmentace jako věk, pohlaví, objem/výkon motoru, počet dětí nebo třeba sleva za jiná pojištění u stejné pojišťovny.

    Jen se obávám, že si myslíte, že by vám pojistné kleslo. Pravděpodobně ne, suma vybraného pojistného by zůstala víceméně stejná, když by vyšší pojistné neplatili obyvatelé velkých měst, velkých motorů, nedávno plnoletí, zaplatili by vyšší pojistné všichni krátce pojištění.

    Co se týká počtu kilometrů a rizikovosti. Na jedné straně jsem rád za tuto segmentaci, vyšší počet kilometrů znamená delší doba jízdy v rizikovém prostředí. Na druhou stranu vyšší počet kilometrů za rok znamená i vyšší "vyježděnost", cca zkušenost (což je mimochodem důvod, proč nebude pojišťovna se hrnout do zvýhodnění lidí, co ujedou pár kilometrů ročně, druhým důvodem je, že prostě poměr pojistného a výše limitu by taky byl nepřiměřeně riskantní). Další věc je, že ty kilometry na řidiče prostě není jak měřit (snad pouze u služebních aut, takže plno řidičů by mělo nulu). Běžně je jedno auto na rodinu a řidiči se u auta střídají.

    Já beru kolektivní segmentaci (trvalé bydliště, kdysi pohlaví, velikost motoru, děti) za zjednodušení, které umožňuje mít rozumné pojistné pro začínající řidiče (přesněji začínající majitele aut, je běžné, že člověk plno let řídí auto svého rodiče, partnera, zaměstnavatele, leasingovky a nemá tak historii). A na trhu je tolik pojišťoven, že si můžete měnit pojištění k té, která má co nejlepší poměr pro vás zajímavých kritérií.

    Už pojištovny zkouší dobrovolné sledování klientů, dovedu si představit systém àl Čína založený na sociálních bublinách.

    Jako zprostředkovateli mi je jedno, jaká kritéria pojišťovny mají. Důležité je, jak cena pojistného vyjde pro daného klienta.

    Jako klienta mě ta kritéria zajímají, zvláště ta, co mi dávají smysl. A mně osobně dávají smysl jak současná kritéria (trvalé bydliště jako aproximace toho, kde se klient pohybuje, rámcově počet kilometrů, počet dětí - protože si myslím, že rodič jezdí opatrněji), dávalo mi smysl i pohlaví (prostě ženy se chovají obezřetněji, viz také rozložení pohlaví ve vězení, sebevražd, bezdomovců). Nedává mi smysl segmentace dle výkonu či objemu motoru. Segmentace dle věku se mi nelíbí, i když chápu, že statisticky jim to taky vychází.
    Pro zkoumání "zaujatosti" mých názorů na segmentaci: jsem zvýhodněn jako rodič, věkem, počtem najetých kilometrů i objemem motoru. Znevýhodněn bydlištěm (Brno) a byl jsem pohlavím. Ale po pravdě vzhledem k délce bezeškodnému průběhu už tato kritéria nemají velký vliv.

    Asistence u povinného ručení je nepřímo dána zákonem (detaily mě nezajímaly, neznám přesně), ostatní připojištění jsou dobrovolná. Některé pojišťovny sice mají balíčky (např. Allianz), ale tak si sjednejte pojištění u jiné pojišťovny, volte „nohama“, dejte zpětnou vazbu a odejděte jinam. Když to bude vadit většímu množství klientů a budou přecházet jinam, pojišťovny na to zareagují. Podobně jako některým klientům vadí povinné ručení dle počtu kilometrů a odcházejí od takových pojišťoven.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).