Pokud by to bylo kvalitne promysleno, mohlo by to ceske ekonomice pomoci preklenout krizi. Ovsem nabizi se otazka, co je vlastne problemem dnesni krize? V obchodech je zbozi dost, vyrobni kapacity jsou vice nez dostatecne, tak proc neni odbyt? Lide by zbozi kupovali, ovsem museli by mit za co. Dokud se neurovna pomer vydelek/cena zbozi, bude ten problem trvat dal.
A proč je tedy ta krize i v Německu, když tam mají 4x větší platy a řadu zboží lacinější než u nás, takže argument "pomer vydelek/cena zbozi" jaksi padá?
Omlouvam se, spise tam melo byt vydelek/cena vseho vyrobeneho zbozi. Jde o nepomer vydelanych penez k hodnote zbozi, ktere je vyrobeno (nebo dovezeno ze zahranici). Takze pokud maji 4x vetsi plat a 5x vice zbozi, jde o stejny problem.
Tak ja to uplne zjednodusim. Mala uzavrena ekonomika: Pokud delnik vyrobi zbozi za 1000 Kc a vydela si jen 900 Kc, je jasne ze 1/10 toho zbozi je neprodejna, protoze neexistuji penize, za ktere by je koupil. Pred krizi se to zaplatovalo pujckami, ovsem dnes nikdo nikomu neveri a tudiz nepujci. Uz je to jasne?
Dalsi vecny kybic. Tak si to pro me za me pocitejte v miliardach lidi a bilionech penez, vysledek je stejny, jen jsem chtel poukazat na disproporci vydelku a hodnoty vyprodukovaneho zbozi.
No ja bych si taky myslel, ze ji urcuje kupujici tim, kolik za nej zaplati. Ale pak by nevznikl ten udajny problem, ze "za zbozi v hodnote 1000 korun je zaplaceno jen 900 korun". Takze to asi bude jinak.
Hodnotu vyprodukovaneho zbozi tezko urcuje jen kupuci. Zkusite si zajit se stokorunou do autosalonu a uvidite. Teoreticky ji urcuje kompromis/dohoda mezi kupujicim a prodavajicim. Ovsem v pripade prirozenych monopolu je to prave kupujici, ktery taha za kratsi konec.
Zkuste si predstavit nasledujici situaci: Na cele planete se vyprodukuje za rok zbozi a sluzby v hodnote napr. 100 bilionu EUR. Veskere vydelky (mzdy, dividendy, zisk firem) za stejny rok budou 90 bilionu EUR. Co se asi stane?
Teoreticky by se dala vyjadrit jako soucet cen vseho ve vsech obchodech. Je to cele jen muj nazor, neda se to dokazat. To je jako chtit spocitat kolik kapek vody protece niagarskymi vodopady za tyden.
No vysledkem je, ze obchody jsou plne zbozi, ktere lide nestaci kupovat ne?
Ano, souhlas s Noxem. Je tu nesoulad mezi příjmy a výdaji běžných občanů.
Podívejme se do běžných domácností.
RD či byt: kupumeme a pak flekujeme "staré" pocházející z éry budování socialismu, což jeden dramatik označil jako nevhodné k bydlení. Tak proč se na uvedené staré nevyprdneme a nestaví se masově něco, co by odpovídalo dnešním nárokům? Nějaká výměna elektrických zásuvek a vypínačů za "moderní", přičemž "modernost" spočívá víceméně v jiném designu rámečku a tlačítka či nová kuchyňská linka s digestoří bez odtahu ven neudělá z obydlí něco nového, moderního. Schody, okna a zdi, čili mnohdy nevyhovující dispoziční řešení stále zůstanou tam kde byly před tím. Rekonstrukce, kdy zůstanou pouze obvodové zdi, se až tak často nedějí, vyjma některých hístorických staveb, kde se nedovolí zbourat a postavit nově, má-li na to ovšem investor finance.
Jdeme do garáže: v ní se krčí v lepším případě "rodinný" automobil zn. Fabia či Felicia, v horším případě Favorit, 120ka či nějaký šrot dovezený sem ze západních vrakovišť. V průměru 14 let staré. Ve skutečnosti u domácností ještě starší, protože 14letý průměr vylepšují podnikatelská auta se stářím do 3-5 let.
S auty jezdíme po silnicích. Dají se venkovské silnice či některé městské nazývat vůbec silnicemi? Ač občan platí poctivě různé daně vč. spotřební z PHM, musí si huntovat svůj soukromý majetek na neudržovaných silnicích. Možná se tak děje cíleně, aby občané svá huntovaná auta měnili za nová, což se ovšem nedaří většinou právě proto, že nemají po zaplacení fixních, neustále rostoucích nákladů typu nájemné či hypotéka, energie, potraviny, zdravotnictví, vzdělání, ošacení atd. na koupi dalších "luxusních" věcí. A pak samozřejmě výrobci takovýchto "luxusních" věcí mají problémy s odbytem, i když dělají méně kvalitní zboží právě z důvodu, aby si v budoucnu zajistili odbyt nového zboží jako náhradu za to starší, nekvalitní, doslouživší. "Luxus" v podobě, mrazáku, TV - co lidí má nějaký doslova historický model a stále jej provozuje, byť s vyšší spotřebou energie. Chtějí-li si pořídit nové či se jim to staré náhle odporoučí, jdou si na to půjčit. Asi se nemá cenu bavit o tom, když na to občan nemá, ať si takovou "luxusní" věc nepořizuje. Někteří si nechtějí kupovat nové, protože vědí, že to nové nebude tak kvalitní a iluze, že po návratu z 2denní nepřítomnosti budu mít vytopený byt díky náhlé poruše 3 let staré ledničky či mrazáku nebo vyhořelý byt díky zkratu na TV, mne nedonutí ke koupi nového, když staré ještě funguje. A pominu fakt, že při hromadnější výměně starých spotřebičů za nové by díky nižší spotřebě elektřiny klesl ČEZu nehorázný zisk a tak by byl nucen zdražit elektřinu, aby nemusel trpět jen nízké zisky.
Pokud bohatí nepochopí, že musí dát nějaké peníze i mezi nebohaté, aby ti nebohatí mohli kupovat výrobky od těch bohatých, tak bude krize stále.
Jinak bych uvítal zavedení týdne rozděleného na pracovní / nepracovní v poměru 4: 3. Pokud je např. nějaký svátek v pátek či v pondělí, je to celé mnohem vyváženější než poměr 5 : 2.
Kdyz jsme u te delby tydne, je to jeden ze zpusobu snizeni mnozstvi vyprodukovanych veci/sluzeb na pacovnika, cili by to mohlo byt reseni. Ja osobne bych radeji 5 denni tyden, 3 dny prace a 2 volno, 6 tydnu v mesici, 12 mesicu po 30 dnech v roce plus zbyvajicich 5-6 dnu (prestupny rok) jako statni svatky.
Nezbyva nez souhlasit. A klidne bych na ty tri dny zavedl 10 az 12 hodin pracovni dobu. A tech zbyvajicich 5 dnu uz tady mame - to jsou preci Vanoce a Silvestr. Uz dnes v tomto obdobi nikdo nepracuje, dokonce i ten, kdo ma to "stesti" a jde do prace, a vsichni utraceji za alkohol, zradlo (jidlo se neda napsat) a rachejtle... :-)